Gå til innhold

Når synes dere det er greit å slutte med ammingen???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I mitt tilfelle blir det når babyen ikke vil ha mer. og det er nok ikke lenge til. Er snart 8 mnd nå. Er så glad i anna mat og har ikke ro og tid til å spise. Men generelt synes jeg det må være helt opp til hver enkelt mor og barn. Man kan jo få prestasjonsangst av alle disse anbefalningene, man må bare gjøre det som gavner barnet best..og bruke sunn fornuft. Ikke alle kan fullamme til 6mnd og ha mm som hovedernæring til ni mnd. Og vil ikke babyen ha, ja da har jo sjefen sjøl talt!!

Er enig med at 6 mnd er vigtigst. Ellers synes jeg det er opp til hver enkelt hva man trives med. Gutten min ammet jeg til 9 mnd, da nektet han å ta puppen mere. fullammer jenta mi, hun er nesten 5mnd. Kommer til å amme til hun er 1 år, hvis jeg kan.

Har hatt ambisjoner om å amme det første året, men den første bråsluttet da hun var 7,5 mnd og den andre da han var 10 mnd. Så denne gangen håper jeg hun holder ut til hun er året!

Men de 6 første mnd er viktigst, gjerne fullamming hvis det går:o)

Annonse

Vel. Er vel helt greit når det ikke går mer tenker jeg :) Det er HELT inviduelt når det er greit å slutte med ammingen, men med tanke på allergi er 4-6 mnd det viktigste. Lillegutt har nå fått morsmelka i 5 mnd, men nå er det han selv som ikke vil ammes noe særlig mer. Så da ble det 5.5 mnd på meg. Helt greit å slutte i den alderen.

For det første blir det anbefalt å amme til ungen er to år, ikkje tre (berre sånn for å pirke litt).

For det andre så er dette med amming så individuelt at det ikkje er så lett å gje eller ta imot råd frå andre.

Dei første månadene med amming er sjølvsagt viktigast, og i løpet av siste halvdel av første leveår går hovudnæringa meir og meir over til fast føde. Deretter blir morsmelka/puppen stort sett tørstedrikk og kos. Kor lenge ein vil fortsette med det må vere opp til den enkelte, eg/vi kjem til å fortsette så lenge både eg og babyen synest det er koselig. Om alderen på babyen blir 12 eller 16 eller 20 mnd før vi sluttar er for meg heilt uvesentlig.

Det er vel til det er 1 år som er mest vanlig. Jeg skal amme jenta mi frem til hun er 1år..ikke lenger..da syns de blir for store i grunn..

men har ikke noe imot at andre gjør det, men skal ikke gjøre det selv.

Dessuten så bor ikke jeg med pappaen så han vil jo gjerne få ha henne annenhver helg fra hun er 1 år så da nytter det ikke med amming.

Annonse

hm...min gutt får pupp 3-4-5 ganger om dagen og en gang om natta...han vil ikke drikke så mye annet enda så det er greiest sånn. Han er 8 mnd og jeg har et mål å holde på i et år.. kan være at han evnt kun får pupp om kvelden etter det.

For min egen del var det da det ikke var kos for meg lenger. Jeg er skikkelig ego. Hadde ingen forhåpninger om å amme i det hele tatt. Hadde delmål, Først til han var 3 mnd, klarte det fint, så til han var 6 mnd, klarte dette også fint. Etter 6 mnd hadde han ikke tid til å ligge ved puppen, så da han var 8 mnd kuttet jeg ut. Han er mye mer fornøyd nå, og pappaen kan ta mye større del i dagen.

Det viktigste for meg var å kjente etter hva som var riktig for meg, det er jo så stort ammepress fra alle kanter i dag.

Førstemann ammet jeg i 8 mnd, da ville han ikke ha mer.

Neste fikk til hun var 1 år, og slutta også av seg selv.

Lillegull på 8 mnd får fortsatt, men det er veeeeeldig travelt, han er opptatt av alt rundt seg....

Alt fra 6-12 mnd er kjempebra!

Da jeg slet som verst og satt både hos lege og ammehjelp og gråt pga sår og sopp sa de at i og med at jeg hadde fullamma i 3 mnd hadde jeg kommet meg gjennom den viktigste perioden... Så jeg slutta da gutten var litt over 3 mnd..

Jeg synes det er greit å slutte tidlig hvis det er det beste for mor/barn. Hos oss ville det kanskje vært best å slutta tidligere, men vi holdt ut.. Skulle gjerne ønsket at jeg kunne amma lenger, og misunner de som klarer det..

Jenta mi er 14 mnd og ammer henne ennå. Hun er kjempeglad i puppen, men får nå kun en gang på ettermiddagen, samt en gang på morgenkvisten. Jeg hadde bestemt at vi i allefall skulle holde på til hun hadde kommet over innkjøring i barnehage, og kommet seg over den første skikkelige influensaen som gjerne kommer i kjølvannet av barnehagestart. Og jeg skal love dere at det er kjempepraktisk å amme når barnet er sykt - da er det ingen fare for dehydrering om matlysten ellers ikke er på topp. Dessuten har ammingen reddet oss gjennom noen netter med tannfrembrudd, da hun roer seg så godt når hun får pupp.

Selv om hun er stor nok til å løfte opp genseren min og så godt som forsyne seg selv, betyr ikke det at hun får lov til det. Vi ammer bare foran nær familie/venner, mye fordi mange synes det er ekkelt...

Litt synd, men det holder jo å gi pupp 2 ganger idøgnet,og hun vet når det er tid for pupp og når det ikke er det.

For oss passer dette utmerket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...