Prinsesse juli08 *FØDEKLAR Skrevet 25. april 2006 #1 Del Skrevet 25. april 2006 gutten min på 5 mnd er så utrolig grinete hele dagen. Vanskelig å få han til å sove, må vugge vogna i 15 min før han sovner, men han sover aldri lenger enn 25-30 min. Det virker som om han er overtrøtt hele dagen, bare misfornøyd og sur. Har holdt på slik i en måned nå, så nå er jeg ufattelig sliten. Om kvelden går det greit, han sover av og til hele natten gjennom, så det er kun dagen som er problematisk. Mangler nok rutiner vil jeg tro... men synes det er så vanskelig fordi han våkner og sover til forskjellige tider hver dag, så dagene kan ikke bli like. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, blir så frustrert så det er vel godt å sette ord på det. Blir veldig glad hvis noen vil gi meg noen råd. ikke meningen å syte og klage altså, har bare en dårlig dag:) Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4868130-n%C3%A5-trenger-jeg-litt-tr%C3%B8st-jeg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 25. april 2006 #2 Del Skrevet 25. april 2006 Jeg har ikke så veldig mye erfaring å dele da.. Har en liten gutt på 3,5 mnd selv. Det som fungerer godt her er å ta han ut på trilletur. Går i 1,5-2 timer, da pleier han å sove hele veien. Merker når han blir sliten, han vil ikke sove inne.. Ellers sover han bare i armene, men det orker jeg ikke hele tiden. Men i vogna roer han seg raskt når den er i bevegelse. Tror han synes det er godt å komme i litt frisk luft.. Kanskje du går med vogna allerede, siden du sier at du vugger den såpass lenge.. Eller prøver du bare å få han til å sovne i vogna inne/utenfor huset? Beklager at jeg ikke kan være til mer hjelp.. Dette ble rotete også.. Men håper du finner ut av det i hvert fall:) Kan kanskje lønne seg å gå tur på ca samme tid hver dag, sånn at han får fast sovetid. Kan lønne seg i lengden tror jeg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4868130-n%C3%A5-trenger-jeg-litt-tr%C3%B8st-jeg/#findComment-4868353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 25. april 2006 #3 Del Skrevet 25. april 2006 Huff skjønner veldig godt hvordan du har det. Guttn vår har hele tiden strevd med å sove på dagtid. Han er 3 mnd. å 1 uke. Vi har vært nødt til å gå inn for å få han til å sove på dagtid, og gikk turer 4 ganger om dagen. Det hendte ofte at han ikke sov mer enn 20 min. i gangen, men kunne også sove 1 1/2-3 timer etterhvert. Nå har vi etter hvert fått han til å sove litt inne i vugga si også. Så vi trenger bare gå 1 tur om dagen. Han sover fortsatt lite på dagtid. Men heldigvis så sover han ivertfall litt. (ca. 3 timer tilsammen på dagen). Han blir veldig grinete når han blir trøtt, og skriker nesten alltid litt før han sovner. (både inne og ute på tur). Dersom vi er inne sitter en av oss alltid ved siden av han, og trøster (men tar han ikke opp). Dersom vi er ute på tur, stryker vi han på skinnet med gjevne mellomrom og trøster. Han klarer rett og slett ikke å finne roen uten å skrike/sutre litt først. Håper virkelig han vokser dette av seg snart for det er ikke morsomt, men det er den eneste muligheten for han å falle i søvn. Og jeg mener det er viktigere å hjelpe de til å få sove, enn at de skal skrike hele dagen fordi de er overtrøtt. Håper du finner noe hjelp i dette. Vet det er utrolig slitsomt. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4868130-n%C3%A5-trenger-jeg-litt-tr%C3%B8st-jeg/#findComment-4868509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
svever Skrevet 25. april 2006 #4 Del Skrevet 25. april 2006 skjønner godt at det er slitsomt. Har ei jente på 5mnd+, hun hadde også er periode for ikke så lenge siden der hun var litt furten på dagtid og var også vanskelig å få til å sove på dagtid. Vet ikke om gutten din har startet med fast føde?, vi startet da hun var 4mnd fordi hun ikke ble mett lengre av melka mi (hadde lange økeperioder uten særlig resultat). Kan det være at han er klar for litt smaksprøver? Dessuten er det også vanlig med søvnproblemer før store utviklingssteg (som f.eks. rulle fra mage til rygg osv.) Det har også lett for å bli en ond sirkel; han er sur- du blir sliten/stressa-dine hormoner overføres til han gjennom melk, pluss at samspillet dere imellom påvirkes.... Uansett, det går ganske sikkert over:) Gullet er seg selv igjen, smiler og ler. Men det er frustrerende når det står på da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4868130-n%C3%A5-trenger-jeg-litt-tr%C3%B8st-jeg/#findComment-4868511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mie76 Skrevet 25. april 2006 #5 Del Skrevet 25. april 2006 Det er greit å være sliten, når du har det sånn! Men det finnes håp ;-) og det er viktig å huske at unger endrer seg hele tiden, så ikke tro at du "har en sånn unge", for som sagt, plutselig endrer det seg. Litt lettere å gå gjennom sånne perioder, dersom man tenker at det kun er en periode (selv om det er en lang en...) Vanskelig å gi råd, uten å vite hva du har prøvd og ikke prøvd. Men jeg kan jo forsøke meg? Har du faste dagsrutiner? Og da mener jeg at du skal innføre fast program, enten ungen vil være med på det eller ikke!! Bestem deg for et program nå, og gjennomfør det slavisk en ukes tid (antagelig så blir ikke dagen vanskeligere enn den er nå, uansett). F.eks: Stå opp, dusj med ungen på badegulvet (eller ikke dusj, om det føles ubehagelig, bare puss tenner og gå på do, mens ungen ser på, poenget er at dagen for mamma og baby starter likt hver dag) Mat til baby, mat til mamma, trill tur i ca 1 time (uansett om baby sover eller ikke) vask/støvsug på faste tidspunkt, osv. Gå faste trilleturer for å få baby til å sovne, ikke stopp trillinga når han sovner, men fortsett videre i en time. Selv om han skulle våkne, fortsetter du. Resten av dagen kan du sikkert legge opp til selv. Poenget er at ikke babyen skal bestemme dagen, men du. Tror nok at babyen vil falle inn i din rytme etter hvert. Babyer elsker faste rutiner. Så, når en dagstyme er fastlagt, så kan du sikkert endre litt innimellom, sånn at du kan finne på utenomsprell. Lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4868130-n%C3%A5-trenger-jeg-litt-tr%C3%B8st-jeg/#findComment-4868618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse juli08 *FØDEKLAR Skrevet 26. april 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 26. april 2006 Tusen takk for hyggelige svar! Har også selv tenkt på dette med rutiner på dagen, så takk for tips om dette! Skal sette meg ned å planlegge med en gang! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4868130-n%C3%A5-trenger-jeg-litt-tr%C3%B8st-jeg/#findComment-4877655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andor er gravid igjen :-) Skrevet 26. april 2006 #7 Del Skrevet 26. april 2006 Heisann! Ja det finst maaaange gode råd. Har vert der sjølv! Ikkje alle råda eg fekk funka, medan andre var kjempe suksess. Dei beste råda fekk eg i boka "babyguiden" av Gary Ezzo og Robert Bucknam. Dei tek for seg problemstillingar rundt mat og søvn. Hovudpoenget er først mat, så våketid og deretter søvn! Eg las boka og begynte å følge den då han var 8-9 veker gammel (trur det var då..) Tage har sovet over natta i si eiga seng sia han var ca 10 veker. På dagtid søv han i vogna ute. Eg har funnet ut at han treng faste rutiner om dagane for at han skal ha det bra. Søvn avler søvn! Det er lettast å forklare korleis dagane våre går, så får du spørre vist du ikkje forsår kva eg meinar... Vi begynner dagen kl 08 om morgonen med mat. Deretter har han ca 1-1,5 t våketid med stell, leik og moro. Av og til "aleine" på teppet, og av og til i lag med mamma/pappa. Når han viser tegn til å vere trøtt (gnir seg i augene, gjesper eller griner) legg eg han i vogna ute på trappa. Der søv han i ca 2 timer. Så er det opp og ny runde med mat. Vist han ikkje vakner sjølv, så vekker eg han slik at vi held på faste mattider. I starten måtte eg trille vogna for å få han til å sovne, men no er han sovna før eg har komt meg ut av døra! Slik held vi på heile dagen med først mat, så våketid og deretter søvn. Det er kun etter kveldsmåltidet (ca 22.30) at eg legg han i senga si rett etter måltidet. Han sovner alltid sjølv, utan byssing! Eg hadde mange gode forsett om at han skulle lære seg å sove kor som helst og i alt slags bråk, men det måtte eg gje meg på. Han treng kvile i fred. Slik er han, og slik får han vere. Når han er våken toler han "alt" slags bråk! Guten min har gått i fra å vere ein litt sur og utilpass baby som "aldri" sov skikkelig godt, til å vere ein blid og fornøgd gutt. Han er kjempeaktiv når han er våken, og i dag snudde han seg over på magen for fyrste gong! ;-) Han skriker sjeldent, og alle seier han har forandra seg masse etter at eg begynte å styre livet hans med "hard" hand. Men slik funker det for vår gutt no. Ikkje sikkert det gjer det seinare, og ikkje sikkert det funker for deg. Du får ha lykke til! Det er aldri for seint å innføre desse rutinene! Håper eg har klart å forklare meg forståelig... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4868130-n%C3%A5-trenger-jeg-litt-tr%C3%B8st-jeg/#findComment-4877952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå