uglemor Skrevet 25. april 2006 #1 Skrevet 25. april 2006 Jeg venter baby i juli, og har lyst til å strikke trøyene som Nøstebarn selger oppskrifter til, samt bleiebuksene. Er det noen modeller som dere er spesielt fornøyd med? Har silke/merinoull-garn og totrådet merinoull-garn. Og er det andre oppskrifter på babytøy dere er liker?
Ranveig R Skrevet 25. april 2006 #2 Skrevet 25. april 2006 Vi brukar både trøyene og bleiebuksene, og er veldig godt nøgd med begge deler. Eit tips til trøyene (babytrøyene altså) er å stikke dei noko lenger enn det som står i oppskrifta, trøya strekker seg veldig i breidda, og har ein tendens til å bli for kort på magen. Dessuten har vi gjort selene ("skulderstroppane") kortare enn oppskrifta seier, ettersom for lange stroppar førte til at trøya liksom "begynte" for langt nede på brystet. Når det gjeld bleiebuksene synest vi definitivt modellen som er for 4 mnd og oppover(?) er den beste. Dei held bedre på fasongen enn dei "nyføddbleiebuksene". Du kan då ev. strikke dei med litt færre maskar og ikkje fullt så lang som oppskrifta seier. Det kan og vere ein fordel å strikke "beina" litt lenger, slik at det blir lett å få ullbuksa til å dekke heile bomullsbleia rundt lårene. Vi har brukt 2-tråda lanolingarn til ullbuksene, og totråda merinoullgarn til trøyene (Lanonlingarnet er noko tjukkare enn merinoullgarnet, og inneheld mykje meir lanolin. Vi har brukt 3-tråda lanolingarn til nattbukser.) Lykke til med resten av svangerskapet og fødselen!
uglemor Skrevet 25. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 25. april 2006 Takk for gode tips! Har dere fått brukt "nyfødt-trøya" (første oppskrift på arket med trøyene) lenge eller er det andre modeller dere bruker? Er det bedre å bruke pinne nr 4 i stedet for 3 med tanke på at trøyene skal kunne brukes noen mnd?
Ranveig R Skrevet 25. april 2006 #4 Skrevet 25. april 2006 Vi har brukt nyfødt-trøya ja. Trur ikkje du treng vere bekymra for at den skal bli for smal sjølv om du strikkar på pinne nr.3; guten vår er 7 mnd (70cm og nesten 9kg) og dei er passe enno, dei vidar seg som sagt ut etter kvart som babyen blir breiare. Held på med å strikke trøye nr. 2 på arket no, men trur nok heilt sikkert at babytrøyene held eit par mnd til om det skulle vere nødvendig (og det er jo mulig det blir nødvendig, det går ikkje så fort med strikkinga med ein liten ein i huset ) Trøye nr. 2 strikkar eg for øvrig på same måten som nyfødt-trøya; utan knappar.
Ranveig R Skrevet 25. april 2006 #5 Skrevet 25. april 2006 ...problemet er altså ikkje at dei blir for smale, men dei kan bli litt korte etter kvart om du ikkje strikkar dei lenger enn det som står i oppskrifta.
Kakemann Skrevet 25. april 2006 #6 Skrevet 25. april 2006 Det er to typer trøyeoppskrifter uten arm. Den som er for helt nyfødt, og den som er for tre eller fire måneder som er med knapper i. Den fra fire måneder kan barnet nesten bruke fra det er nyfødt. Det gjorde jeg. Silke/uld og angorauld bruker jeg. Tssen min har det godt i de trøyene. En annen fin oppskrift er voksejakke. Meget fin hette på den.
Iris9 Skrevet 26. april 2006 #7 Skrevet 26. april 2006 Kan anbefale de søte luene de har (med blomst på) Har fått helt dilla på å strikke de jeg...
Gjest mphs Skrevet 26. april 2006 #8 Skrevet 26. april 2006 Jeg elsker mor signe teppet mitt. Har brukt det så mye og kommer til å fortsette med det. Jeg har også strikket voksejakken, men i stedet for å strikke den med hette har jeg strikket krave. Jeg syns hetter er bare i veien. Har også strikket luer og sokker og er så langt veldig fornøyd med alle oppskriftene jeg har brukt. Har planer om å prøve flere av de så snart jeg blir ferdig med noen andre prosjekter.
mamelukken Skrevet 26. april 2006 #9 Skrevet 26. april 2006 Mor Signe-teppet er kjempegodt, ja! Strikket i tynt garn på store pinner er det skikkelig lett og luftig, og passe varmt.
Gjest Skrevet 26. april 2006 #10 Skrevet 26. april 2006 Jeg har ikke strikket selv, men er så heldig som har en mor som gjør det. Jeg har handlet inn tråd og hun strikker villig i vei. Jeg har ikke brukt trøyene, men fikk min mor til å strikke body istedet. Den oppskrifta er lik som trøyene, men fortsetter da så det blir en body. Jeg synes de har vært geniale. Har også vært veldig glad i babyteppet, selekjolen, sokkene, omslagsjakke, skjerf, bleiebuksene som er alt strikkeoppskrifter fra nøstebarn. Og lammeskinnet det er hverfall verdt pengene!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå