Gå til innhold

dere som driver med "pottetrening"

Anbefalte innlegg

Bruker dere et slags belønningssystem? Kjenner ei som brukte det da hun startet pottetrening da barna var ca 26 mnd der barna fikk ulike typer godterier avhenging av hva de gjorde i potta. Barna ble tørre da de vara litt over tre år. Er dette en god metode for å oppmuntre barna til å sitte på potte/do? Jeg er i utgangspunket litt skeptisk til å bruke godterier som belønning. Jenta mi 24 mnd er ikke interessert i å sitte på potte, og jeg tror doen er litt for "skummel". Hun er jo liten, så jeg stresser ikke med det og lar henne bruke bleie, men hun sier ifra når hun har bæsja og når hun har tissa (de gangene hun har "truse" på seg).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4866911-dere-som-driver-med-pottetrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke gitt noe i belønning for å klare det. men jeg belønner jo at han sitter der ved å fortelle at han er så flink og stor gutt som sitter på potten, og når han gjør noe er vi SÅ GLADE! og han roper til alle som ikke er med inn på badet, og alle blir veldig stolte over det han har gjort, når vi tørker han etterpå er det stående mens han bøyer seg forover, og vi snakker om hvor enkelt og greit det er når han går på potte ("nå behøver vi jo ikke vaske så mye, dette er enkelt og flott, lille venn") og vi tømmer potta i do og så får han trekke ned selv. det virker som det er en belønning, for han virker kjempestol og kjempefornøyd.

han er 2 år og 3 mnd.

vi begynte å spørre om han skulle sitte litt på potte for nesten et halvt år siden, det kom noe noen ganger, men ikke ofte. hvis han ikke ville har han sluppet, men vi har spurt om han vil..

i det siste blir han glad når vi spør og vil gjerne, og så tar han med seg potta inn i dusjen, lukker døra ("ikke se mamma") og så sitter han der og leker med ett eller annet. den siste 1 1/2 uke har han gjort noe på potte hver kveld, så vi er vel snart klar for neste steg: sette av tid til potten om morgenen også..

Personlig syns jeg det er feil å gi belønning i godterier for noe så naturlig som å gå på do. For barnet skal det være en belønning i seg selv å mestre det å gå uten bleier. Tenker ikke barnet slik, kan man kanskje si at det ikke er psykisk modent nok enda til å slutte med bleie. Syns vel også at om de startet pottetreningen ved 26 måneders alder, og ungene ikke var tørre før etter å ha fyldt 3 år, så har de startet for tidlig. Belønningen har i hvertfall neppe hjulpet, for så lang tid skal ikke pottetrening ta dersom barnet er modent for å slutte med bleier. Syns du gjør rett i å ta det med ro og la datteren din styre dette selv. Bare fortsett med å oppmuntre henne til å prøve å gå på do potte, men la henne bestemme. Hun sier i fra når hun har gjort noe stort i bleia eller tisset i trusa, så hun er bevisst på hva som skjer. Det er bare et tidsspørsmål før hun begynner å interessere seg for å gå på do i stendenfor i bleia si. Tipper det skjer noe i løpet av sommerene jeg :o)

Takk for gode råd! Jeg trenger et tips til, og det gjelder de gangene jenta mi sier ifra på forhånd at hun skal bæsje. Når hun sier ifra, har hun truse på seg, og vi går på badet. Jeg setter henne på potte, men der vil hun ikke sitte og sier at hun er "ferdig". Hun vil heller ikke sitte på do. Så går vi ut av badet. Så sier hun ifra igjen, og vi går på badet, og det samme skjer. Når jeg ser det er rett før bæsjet havner i trusa, spør jeg om hun vil sitte på potte, for potta blir så "glad" for å få bæsj og tiss. Men nei! Da pleier jeg å sette henne på potte for at noe skal havne i potta (selv om det meste havner utenfor), og skryter voldsomt av at "potta ble så glad" og "vil du se på bæsjen". Så putter vi det i do, og noen ganger vil hun skylle ned selv. Spørsmålet mitt er om jeg skal la henne gå i truse, for det er da hun kan si ifra på forhånd at noe skal skje, eller om det er bedre å la henne bruke bleie (som hun gjerne vil bruke). Hvis jeg lar henne gå naken(hun klarer ikke å ta av trusa selv), tror jeg hun vil gå og bæsje på gulvet (som allerede har skjedd noen ganger), og med ekstra gulvvask. Hvis hun går med truse, vil det i tilfelle kun bli vått på gulvet. Hva er best å gjøre? Som nevnt tidligere sier hun ifra etter at hun har bæsja hvis hun bruker bleie. Hvis man skal la henne gå mest mulig med truse (evt gå naken), tar man på bleie når man skal ut og leke, kjøre bil o.l.? Utearealet på tomta består foreløpig mest av stein og grus, så det er ikke så deilig å springe naken ute til sommeren. Til sommeren blir hun storesøster, så jeg regner ikke med at hun vil være tørr før om en god stund. Ikke snakker jeg så mye om at "store jenter tisser og bæsjer på do", for jeg tror hun er for liten til å oppfatte seg selv som "stor" eller "liten". Men hun sier at "alle tisser og bæsjer i do", så noe oppfatter hun nok. Dette er mange spørsmål, men jeg håper noen har tid til å svare.

Jeg ville ikke gitt noe belønning. Datteren min er snart 2år, og går uten bleie på dagtid (utenom når vi er ute leker, da har hun ikke tid til å gi beskjed).

Vi begynte pottetrening da hun var 13mnd. Vi gikk til innkjøp av potta, og hun var veldig interessert i å prøve ut dette. Tok med oss bøker og leker, noe som ofte endte med laaaange pottebesøk.

Kjøpte doring til henne før påske, og dette var topp. Føler seg som en prinsesse på doen, og er spesielt stolt når hun bæsjer (noe som hun forøvrig kaller plopping). : )

Har prøvd å oppmuntre henne med å gjøre det til en lek, og har ikke stresset i det hele tatt. Prøvd å ta det i hennes tempo. hadde egentlig ikke tenkt å begynne med bleieavvenning før til sommeren, men har begynt tidligere pga at hun har vært så interessert.

Det kan høres ut som om hun ikke er riktig moden for å slutte med bleier enda, i hvert fall ikke psykisk siden hun ikke vil sitte på do eller potte til tross for at hun jo kjenner at hun må og sier i fra og helst vil bruke bleier. Dersom du ikke ønsker å fortsette med å ha henne i bleier, kan du jo fint la henne gå uten, så lenge hun sier i fra at hun må på do. Når hun gir beskjed syns jeg du skal spørre henne om hun vil prøve å sitte på do/potte slik du gjør i dag, eller om hun vil få på bleie så hun får bæsjet i den. Vil hun ha bleie gir du henne det. Det har ingen hensikt å forsøke å tvinge henne på potte/do for da blir hun bare enda mindre positiv overfor denne. Det er mange som hevder at man ikke skal at barn blir forvirret dersom man lar de gå uten bleier hjemme, men har på de bleier når man er ute å leker eller på bilturer osv. Men jeg har selv praktiskert denne metoden flere ganger, og vet at det kan fungere helt fint. Barna klarer som regel å skille mellom når de har bleie og når de ikke har det, også hjelper jo vi voksne med å minne de på at de går uten bleie når de gjør det. Et annet vitkig punkt hos dere er jo at hun snart skal blir storesøster, mange barn vil da reagere på en måte som gjør at de oppfører seg mindre enn de er, som f.eks. ved at de begynner å tisse eller bæsje på seg igjen. Hvis datteren deres helst vil ha bleie på seg nå, så er jo sjansen stor for at hun vil få et tilbakeslag når babyen kommer dersom hun skulle slutte med bleier før den tid. Men hun kan komme til å reagere motsatt også, at når babyen først er kommet, ja da skal hun være stor og gå på do for det klarer bare hun og ikke babyen.

Annonse

Ikke stresse så mye med det tror jeg er lurt. Ikke gi snop som belønning. Vi hadde et ark på badet der vi hengte opp klistermerker i begynnelsen , hun fikk velge selv og klistre det på. Det var stor stas det. Men nå er det ikke nødvendig lenger. Jenta vår er 2 år og 8 mnd. går uten bleie utenom når hun sover.

Før vi begynte med klistermerker og merket at nå kan vi begynne med pottetrening gikk hun uten bleie om ettermiddagene, kveldene. Vi satte frem potten på badet og sa at der kan du gå hvis du skal tisse eller bæsje, og det var veldig kjekt for henne å klare dette selv. Tok på henne klær som gjorde at hun kunne ta av og på bukse selv. Dette førte til at hun synes det var mye gøyere.

Jeg synes personlig det var vanskeligst i barnehagen, hjemme gikk det greit. Men nå har det gått seg til der også. Barna lærer mye av hverandre der, så der er det blitt skikkelig populært å gå på potte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...