Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Min gutt er 4 mnd neste uke.. har merket i det siste at han er svært utålmodig.. merker han er sulten.. Har gitt han velling i 3 dager nå.. 1 gang pr dag. Hvordan fortsetter jeg?

Er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det fremover.

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange måter å introdusere fast fødde på. Noen begynner med middag, men sandre begynner med grøt. Vi begynte med grøt, og det er vel det som er mest vanlig. Vi begyte med maisgrøt fra nestle som skal blandes med mme eller mm. Den er mild for magen og uten gluten. Vi lagde en bitteliten porsjon og gav et par ts første dagen og økte litt for hver dag til vi kom opp i ett fullt måltid ( står hvor mye det er på pakken) Her gapte han villig opp fra første bit, men det er jo ikke alle som gjør. Lag grøten tynn i begynnelsen, slik at ddet er lettere å få den ned. Husk at de er vant til å bli mett ved å suge og da bruker de tungen på en helt annen måte enn når vi spiser. Hvis h*n ikke gaper når skjeen kommer, så legg skjeen inntil leppene så h*n kan suge i seg innholdet på skjeen, når h*n da åpner munnen putter du skjeen inn og "skraper" av grøten oppi gana/overlepppen, slik at grøten havner litt bak på tungen. Etterhvert vil h*n forstå at h'n skal åpne munnen når skjeen kommer. Hvis h*n ikke syns grøt er godt så må du bare prøve om og om igjen. De fleste liker det tilslutt. Gutten vår syns ikke det ble virkelig godt før vi begynte med 6 mnd grøt. Nå sier han mmmm og nam flere ganger for hver skje og spiser opp på under 5 min!

Lykke til :)

Skrevet

men når det hele er i gang hvor mange ganger om dagen skal de ha grøt? hvor mange måltider om dagen ? skal de ha mme ved siden av?

Skrevet

Det er igrunn forskjell fra unge til unge. Siden h*n bare er 4 mnd, så skal du ifølge boka gi melk først og grøt etterpå. Vi begynte vel med måltid nr to en måned etter vi begynte å introdusere grøt for første gang. Begynte vel også da med et lite måltid, for så å øke på til full porsjon. (Måltid nr to ble også grøt)Her i huset har han igrunn sagt fra selv at "melk er æsj, men mat vil jeg ha", så for i det hele tattt å få i han næring så har jeg måttet gi mer og mer fast føde. Det er så forskjellig fra unge til unge, men så lenge han er førnøyd, så skal det vel ikke være nødvendig å introdusere flere måltider. Det viktigste er vel at de føler en jevn metthetsfølelse i løpet av dagen. Nå har vi akkurat begynt å introdusere litt middag(han er 6,5 mnd), men det er ikke like lett som grøt, nei....han vil helst ha grøt 24/7 virker det som :) Men det blir vel bedre etterhvert. Lykke til!

Skrevet

Svarte visst ikke på allt: Gi melk før grøten og vann som tørstedrikk underveis i grøtmåltidet. Tror de anbefaler å ikke spise mer enn 3 grøtmåltider. Jeg tenker på å prøve på skive til lunch til han snart....blir spennendde :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...