Gå til innhold

Babyplanlegging, hva sier dere som er gravide?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et ønske om å bli gravid i midten av 2007 eller i begynnelsen av 2008. Når bør vi starte prøving? Vet det er veldig individuelt og stor variasjon når det klaffer, men hva ville dere ha gjort?

Har så lyst på en liten spirevipp....

Fortsetter under...

Ikke godt å si. For meg tok det 1 år med førstemann (da hadde jeg gått på p-piller en stund) og 5 mnd med den som er i magen nå (også da med p-piller før). Mitt råd er å tenke at det kan ta tid. Jeg var så sikker på at det kom til å gå fort og når det først skjedde så hadde vi jo venta lenge. Så det er ikke alltid ting går etter planen....

Vi ventet i 18 mnd, 3 av dem på å få mensen tilbake etter p-piller. Andre har brukt 2 uker, 3 mnd, 6 mnd, 2-3 år (eksempler fra vennekretsen). 80% klarer det på et år, 90% på to år.

Mens vi prøvde, angret jeg på at vi ikke hadde begynt før (vi har vært lenge sammen) - det var pga min studie/jobbsituasjon. Nå kunne det godt kommet akkurat 3 mnd senere, igjen pga min studie/jobbsituasjon - men vi er selvfølgelig overlykkelige.

Det finnes ingen fasit. Hvis dere virkelig ønsker det snart - med vekt på snart, ikke vent mer enn noen måneder til - det er mitt enkle råd. Hvis dere ønsker det, men synes det ikke har noen hast - vent enda noen måneder. Når det skjer blir dere forhåpentligvis glade uansett, selv om det kommer brått på. Husk, dere har 9 mnd på de mentale forberedelsene etter at graviditeten kommer også!

Lykke til!

Det varierer nok veldig fra person til person. Har ett par venninner som ikke har hatt noen problemer med å bli gravide, en bare glemte pillen og vips.. Jeg sluttet med p-pillene for to år siden og det tok ett år før jeg ble gravid, men mistet. Ble gravid i november, men mistet det også, så nå er det tredje gang jeg er gravid på ett år.. Alle gode ting sies jo å være tre.. ;)

Lykke til med avgjørelsen og prøvingen! ;)

Tone

Annonse

Et lite tips hvis du går på p-piller eller p-sprøyte kan jo være å slutte på det og heller bruke kondom. Dette fordi det kan ta tid å få normal syklus tilbake (spesielt med p-sprøyte) etter slutt. Jeg hadde gått på p-piller i mange år, og fikk aldri normal syklus selv om vi prøve et år før spiren satt.... Blir jo ganske mye lettere å time eggløsning med normal lenge på syklusen!

Bare et tips...

Lykke til med planleggingen og etter hvert prøvingen!

Takker for fine svar! Tror jeg fortsetter på pillen ut sommermånedene, og slutter på den i august kanskje... Får vel da begynne med folat/folsyre og samtidig la kroppen få tilbake den normale syklusen... Har så veldig lyst på en liten bebis. Blir spennende å se hvor lang tid det vil ta, får iallefall håpe at vi får det til - det er jo det viktigste!

Har dere andre råd om hva jeg bør ta hensyn til i planleggingsfasen? Er, som dere sikkert skjønner, helt ny i dette her...

Hvis du skal planlegge når du skal ha babyen, hvorfor vil du ha den i sommer månedene? Når barnet begynner på skolen så er det en dum tid å ha bursdag på. Det beste må vel være å bli født på nyåret eller på vårparten sånn skolemessig.

Hilsen en som ikke har klart å planlegge så lurt med barna sine, men elsker dem like høyt fordet :)

Huff, jeg får litt frysningen av denne planleggingen din. Jeg brukte 3 år på å få til den første. Det er svært vanlig å slite litt, dessverre. Og hvis du er så opptatt av å få da og da, ja da er det lett å gå på en smell. For hver gang mens kommer, blir det værre og værre nedtur. Rådet mitt er slutt med prev når det føles naturlig, og ta det som det kommer. Stress er kroppens egen prevansjon, og det er dessverre ikke en selvfølge at alle kan bli gravide!

Dere må bare bestemme dere for at om 9 måneder fremover så passer det å få baby.Så starter dere prøvingen. Når dere synst at 9 måneder er greitt for dere.Noen ganger går det raskt andre ganger ikke så kjapt.Vi brukte 7 måneder denne gangen.Lykke til!

Annonse

Vanskelig å planlegge baby, babiser kommer når de er klare for det, ikke når dere er...

Jeg mente at man som prøvere burde forsøke å unngå å få barn i desember.

Gjett om jeg brydde meg om det etter et år med prøving? Nei, er overlykkelig over desembertermin jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...