Gå til innhold

Fødte i uke 33, hvilke rettigheter har vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at vi får dekket leie av brystpumpe og at de som er under 1500g får fysioterapi...

Min var 1970g da han var født og vi hører til helse vest.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var morsmelkgiver, så jeg fikk låne gratis uansett, men foretrakk faktisk min egen Avent-pumpe, mer effektiv samt grei å ta med i forseglet pose etter koking.

Vi hadde fysioterapi til tassen (født 1048 i uke 30) jevnlig for å sjekke utviklingen (annen hver måned det første året) samt to ganger i barnehagen i etterkant, helt til vi var sikre på at han hadde en fin utvikling! Tilhører Øst,da!

Sjekk litt på sykehuset, og spør helsestasjonen!

Gjest -lilly-
Skrevet

Gutten vår ble født i uke 34. Og vi fikk dekket leie av elektrisk pumpe. Jeg likte best den elsktriske fremfor håndpumpa til Avent. Han var rett over 2 kg, og vi fikk ikke tilbud om fysioterapi.

Skrevet

Gutten vår ble født rett før uke 32 og var 1950 g. Fikk leie brystpumpe gratis mens han lå på sykehuset (og etter fordi jeg ga melk til melkebanken).

Ellers har vi ikke hatt fysioterapi fordi vi ikke har hatt behov for det,men får vel dette hvis det er behov for det. Dere trenger heller ikke gå til sjekk på sykehuset senere (hvis det ikke er noe spes som er galt),det er de under 1500 som må tilbake på sjekk på sykehuset.

Skrevet

Gutt født i uke 34. Trengte ikke brystpumpe for amminga var kommet i gang før vi dro hjem. Han var 1585g og vi fhadde fysioterapi til han var rundt året. Husker ikke hvor ofte da. En gang i mnd kanskje.

Skrevet

fikk leie brystpumpe mens vi lå innlagt på kuvøsen og en mnd etterpå, gutten vår er født i uke 33 og har fysio hver mnd , før var det hver 3 uke , han er nå 9 mnd .

Skrevet

Alle barn som er født for tidlig og har en fødselsvekt på under 2500gram har krav på fysio, men det er ikke alle helsestasjoner som er noe flinke til å opplyse foreldre om dette. min gutt er født i uke 34 og vi har fysio 2 ganger i mnd.

Skrevet

Hvor har du det i fra at alle barn som har fødselsvekt på under 2500 gram har krav på fysio? Jeg har en jente som ble født i uke 33, og veide 1955 gram, og når jeg spurte på helsestasjonen, fikk jeg som svar at man så etter om det var behov senere - at utviklingen ikke var som den skulle.

Skrevet

Brystpumpe måtte betales for (valgte å kjøpe min egen, da det ble billigere).

Ellers har vi en del oppfølgning:

* Er ekstraturer innom på helsestasjonen og møter både helsesøster og lege tilknyttet helsestasjonen.

* Fysioterapeut og spesial-pedagog møttes 1 gang i måneden (hvertfall fram til ca 1 år/begynner og går)

* Oppfølgning av barnelege på sykehuset ca hver 2-3 måned

Var 1560 gr, født i uke 30. Litt tidligere enn deg, men tror nok vi har de samme rettighetene. Hvis det ikke er forskjell på helseregionene da. Er ikke sikker på om jeg tilhører Helse Vest eller Midt. Tror det er Midt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...