Gå til innhold

Hvorfor har dere navnefest egentlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEg skjønner poenget med dåp for de som er kristne.. Men hører ofte at folk har "navnefest" som "alternativ" til dåp. Hva er poenget med såkalt navnefest/ hvorfor har man det, og hvorfor skal man ha et alternativ til dåp egentlig? Må man ha en feiring bare fordi at de kristne har det liksom?

BAre lurer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja detta lurer je på å! Dåp er jo en kristen ting og tradisjoner men hvorfor ha no hvis ikke skal i kirka?

Skrevet

jeg vil tro det er fordi at man feirer sitt barn, og dets nye navn med en fest. og det uten å måtte blande inn religion! alle barn fortjener å bli feiret!!

Skrevet

synes du ikke det er en fin måte å ønske den lille velkommen i familien. det blir som en seremoni, bare at man tar bort tro aspektet. jeg forstår godt at noen vil ha en navnefest. barnet blir innlemmet i familien alle får hilset på, kjøpt en oppmerksomhet. ikke bare fordi de kristne har det men for å gjøre navnet offisiellt for alle og for ikke minst gjøre stas på babyen med en fest.

Skrevet

Vi valgte å ha navnefest fordi det er en kjempefin måte å samle familien å feire at vi har fått et nytt medlem.

Og uansett dette er ikke bare en kristen tradisjon. Alle trosamfunn har en eller annen form for dette.

Grunnen til at folk sier at det er i stedet for dåp er vel fordi det er det som er det mest naturlige alternativet for veldig mange.

For min del var det ikke noe alternativ. Jeg er ikke kristen og kan derfor ikke ha dåp.

Så hvis vi ikke hadde hatt navnefest så hadde det ikke blitt noe.

Skrevet

helt enig... man velger å feire BARNET og ikke RELIGION

Skrevet

Det er jammen et godt spørsmål som en kan sette seg ned og tenke gjennom litt...

jeg er utmeldt av statskirka og vi har overhodet ikke tenkt å ha noen kirkelig og kristen feiring som dåp. Men vi har tenkt at vi liksom må ha en navnefest eller noe. Først tenkte jeg på de seremoniene som Human-etisk-forbund arrangerer, men de krasjer helt med når det eventuelt passer for oss å ha en slik fest. Så da måtte vi bare hatt et slags selskap selv, da.... BLir ikke egentlig det litt kunstig? Det er fullt mulig å ikke bry seg om å feire noe særlig? Hva er det bortsett fra å samle slekta og ete kaker og få masse sølv som skal ligge i skuffen?? Det er litt "ramt" å si det sånn, men jeg mener det, kjenner jeg.

En kan vel heller gjøre stas på ungen på andre måter. Ha fine bursdagsfeiringer, 18 års (myndighetsdagen) etc, enn å kopiere disse kristne tradisjonene når en ikke er kristen selv.

Jeg tror ikke barnet savner å ikke være døpt/holdt selskap for. Det er vel helst andre det, som svigermor etc, som "synes det må være slik..."

Skrevet

Alle samfunn, uavhengig av religion med i bildet eller ikke, bruker å markere livsriter og overganger. Vi mennesker trenger rett og slett overgangsritualer, troende eller ikke. Det har vært vanlig å markere fødsel, overgangen fra barn til voksen, død og lignende langt lengre tilbake enn noen religion vi kjenner i dag.

Selv er jeg agnostiker. Det vil si at jeg anerkjenner det faktum at jeg ikke vet noe om de eksistensielle spørsmålene. Jeg tror det er menneskets lodd i livet å undre over dem, uten å nødvendigvis finne noen svar. Derfor vil jeg verken ha dåp eller navnefest, fordi den første seremonien er kristen og den andre livshumanistisk. Jeg vil ha en fest hvor vi samles og feirer barnet, uten noen teologisk seremoni. Jeg skal kalle det en babyfest.

Skrevet

Jeg har foreldre som ikke er kristne og de hadde ingen markering for meg da jeg ble født. Synes igrunnen at det er litt synd. Andre har minner fra feiringen via gaver. Mine barn skal få feiring!

Skrevet

Skal lage navnefest fordi det er helt unaturlig for oss å døpe. Vi har ingenting å gjøre i en kirke, og jeg tipper det knapt er folk igjen i statskirken når jenta mi nærmer seg konfirmasjonsalderen. Og vil hun døpe seg da får det være hennes valg og vi støtter henne uansett.

Skal ha en fest for å samle familien, feire at vi har fått sånn ei nydelig lita jente,feire at hun er til,rett og slett.Trenger vel ikke kalle det en navnefest heller, men en fest rett og slett!! God mat, musikk, noen velvalgte ord,kaffe,kaker,bilder,en film fra før hun er født til nå sånn at familie som bor langt unna får et nærere forhold til henne. Sånne ting tenker nå vi. Og vi trenger ingen ritualer for at det skal bli en fin fest!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg synes ikke kirken skal ha enerett på å feire store begivenheter her i landet. Jeg synes det er kjempefint at det kommer alternativer for oss som vil markere bla fødsel, overgang til voksenliv og det å gifte seg -uten at den kristne tro skal spille en hovedrolle.

Skrevet

Alle må få feire at barnet har kommet til verden!

Hvordan dette blir gjort er opp til den enkelte....

Skrevet

Jo, fordi mann kansje ikke er kristen, selv om mann ikke har en tro kan man jo feire barnet som er kommet til hverden....Det barnet er like mye verdt som andre barn:)

Skrevet

Er du sikker på at dåp er slik en kristen feiring eller bare en feiring de kristne har tatt over slik som julaften, eller dagen i dag, St. Hans.

De feiret vel nye barn før kristendommen også?

Så feirer du dåp fordi du er kristen og bare det? Hvis svaret er Nei, så forstår du nok. ;)

Skrevet

Hvorfor signerer dere med anonym??

Skrevet

Slutter meg til dem som sier at alle samfunn har markeringer ifb fødsel, voksenliv, ekteskap, død. Overgangsriter eller rites de passage, kalles det. Det er naturlig at også ikke-kristne markerer overgangsriter, selv i en lutheransk stat som Norge.

Da dåpen hadde sin begynnelse og begrunnelse, var det voksne mennesker som ble døpt, og i baptistmenighetene holder de fast ved dette, og mener at barnedåp er et moderne påfunn.

Når det gjelder kirkens "tradisjoner" ble jo faktisk de kirkelige høytider ofte lagt til/tillempet hedenske fester som allerede fantes da kristendommen ble innført, og f.eks mange juleskikker har overlevd fra førkristen tid, sånn at vi egentlig feirer en blanding av Jesu fødsel og norrøn jòl til jul, for eksempel. Mens andre tradisjoner som vi idag regner som "faste2 har komet til de siste 50 år.

Mange her ser ut til å sveve i den villfarelse at tradisjoner og kultur er en statisk ting, men et kirkebryllup idag er ikke det samme som et kirkebryllup i 1896 var.

Skrevet

Vi er ikke kristne, og synes det er uetisk å døpe barnet vårt fordi det er en "koselig tradisjon". Det er faktisk en veldig seriøs religiøs seremoni. Veldig mange som døper gjør det først og fremst på grunn av festen de kan ha etterpå, og det blir helt feil for oss. Men selvsagt har vi lyst til å feire barnet vårt! Vi har fått en nydelig, frisk gutt- det er vel få andre ting i livet som er mer verdt en feiring? Vet ikke enda om vi kommer til å ha en navneseremoni, eller om vi bare skal invitere vennerog familie til fest. Men feiring blir det!

• 2 uker senere...
Skrevet

Kommentar til det øverste innlegget....

"Må man ha en feiring bare fordi at de kristene har det liksom?"

Hvis du ser sånn på det, så må jeg bare minne om at nyfødte barn ble feiret før kristendommen kom!

Så da er det jo egentlig de kristene som har tatt over etter de ikkekristene

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg skal ha navnefest og det er fordi vi skal feire at han har kommet til verden og markere han på vår egen måte. Vi skal jo også feire at han har fått et navn....synes det er passe idiotisk å spørre hvorfor noen feirer noe?=) Er ikke livet så kort at vi må feire alt vi kan?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...