monztah Skrevet 25. april 2006 #1 Skrevet 25. april 2006 Jeg har fått anbefalt dundyne til babyen i sengetøyforretning. Dette skulle være så bra, fordi at dundyner puster bedre enn fiberdyner. (Kjøpte en dundyne til sprinkelseng, og en liten fiberdyne + liten dundyne til vogn og vugge.) MEN: nå har min svenske svigerinne fortalt at i Sverige advarer de mot å bruke dundyne til babyer hele første året - pga allergirisikoen! Vet dere noe om risikoen for dette, jenter? Bruker dere eller skal dere bruke dundyner?
mammmamia ** Skrevet 26. april 2006 #2 Skrevet 26. april 2006 Har hørt begge deler, nemlig at dun er ekstra allergivennlig, MEN at dersom du er utsatt for allergi skal du helst ikke bruke dundyne... Jeg greier ikke bruke dunpute pga er allergisk, blir tett i nesa og sånn, men dundyne går helt fint... Vi har aldri brukt dundyne til lillegutt, jeg synes de er så tykke, men har aldri hørt om at det kan gi allergi dersom man i utgangspunktet ikke er utsatt for det:-)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2006 #3 Skrevet 26. april 2006 Hei! Det viktigste med en dyne er at trekket på dynen er av 100 % bomull fordi den da puster godt! Er det polyester i trekket vil dynen bli klam og ungen vil svette og deretter fryse... om innholdet skal være dun eller fiber er igrunnen smak og behag, men eg vil IKKJE anbefale dundyner fordi små barn kan utvikle allergi med tiden. Bør vertfall unngå dundyner viss det er allergi i familien som f.eks. mot dyr, som hund og katt etc. Pass også på at sengetrekket til dynen er av bomull og god kvalitet:) Lykke til! Helsing ei som jobber med å selge dyner:)
k.l.e.m Skrevet 26. april 2006 #4 Skrevet 26. april 2006 Har fått anbefalt dundyne pga. dunas egenskaper. Dyner med kunstfiber kan være allergifremkallende... Dundyner anbefales av norges astma- og allergiforbund.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2006 #5 Skrevet 26. april 2006 Hei Kan jeg spørre hvilken forretning som fører dundyne til baby. Har stort sett bare funnet fiberdyne.
en liten en Skrevet 26. april 2006 #6 Skrevet 26. april 2006 Før trodde man at dundyne kunne gi mer allergi, men det er nå tilbakevist, så det er bare å bruke den.. En annen ting er at det ikke er så dyrevennlig, de stakkars endene blir jo ribbet for fjær mens de lever. så av dyrevernmessige årsaker burde man kanksje styre unna. Men det er det bare jeg som bryr meg om føler jeg avogtil.
monztah Skrevet 27. april 2006 Forfatter #7 Skrevet 27. april 2006 Takk for råd og tips dere! Virker som om det er mange meninger om dette. Vi har ikke allergi i slekten, noen av oss, så jeg tror jeg skal våge meg på å bruke dundyne allikevel (siden jeg har kjøpt 2 stk). Får vel prøve meg frem, og være var for evt. reaksjoner. Jeg liker dundyne veldig godt selv, men bytter forsåvidt ofte til fiberdyne om sommeren. Men rart at det skal være så forskjellige anbefalinger mellom to naboland! :-)
monztah Skrevet 27. april 2006 Forfatter #8 Skrevet 27. april 2006 Jeg kjøpte av merket Turiform (tror det er et kjent merke) her i en butikk i Ålesund (Tekstil Engros på Moa kjøpesenter).
supersuper Skrevet 6. mai 2006 #9 Skrevet 6. mai 2006 Høie Allergo er den mest allergivennlige, har den og er kjempefornøyd!
marthesk Skrevet 28. september 2008 #10 Skrevet 28. september 2008 Det er sagt både det ene og andre, men om du er disponer med allergi i familien, er det anbefalt og være forsiktig. Det er riktig som en annen sier før her, at trekket er viktig, at det må være laget av 100% bommull for det puster bedre. Samtidig har dunen den egenskapen at den puster veldig bra, og i likhet med ulla, hjelper "brukeren" i og holder stabil temperatur. Du har også ulike kvaliteter på dunprodukter.. målt etter bæreevne som det heter. Jo høyere bæreevne, jo bedre dyne. Dvs. dynen har høyere % med dun og mindre med fjær des høyere på skalaen den liggen. Det er duna som har den brae egenskapen og ikke fjæra! Jeg vet det går og få kjøpt dundyner til baby på Princess... med bæreevne 10 - 12... (14 er max). Tenker og prøve de nå selv til min lille siden vi ikke har noen alergiproblemer i familien! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå