Gå til innhold

Teit, innvikla spørsmål......ang MME!

Anbefalte innlegg

Jeg gir babyen min 2 måltider MME hver dag etter pupp.

I den forbindelse lurer jeg på følgende:

Jeg blander kokende vann og mme-pulver i flaske og kjøler dette ned til riktig temperatur og gir babyen halve flaska med en gang. Så setter jeg resten i kjøleskapet. Varmer dette opp igjen til riktig temperatur neste gang baby skal få mme. Altså bruker jeg bare en flaske, bytter ikke. Er dette greit? Hygienisk nok o.l.?

Takker for svar :o9

Fortsetter under...

Jeg vet man kan varme opp igjen mme som har stått i kjøleskapet. De som bare bruker mme lager som regel en "dags-rasjon" i slengen og har det i kjøleskapet for så å varme det opp etterhvert som de trenger.

Spørsmålet var vel heller om det er greit å bruke samme flaske to ganger med noen timers mellomrom..... Veldig teit formulert, jeg vet....

Tror det går greit...men er ikke sikker, hvor gammel er babyen?

Så lenge du vasker og steriliserer flasken når den er tom så ser jeg ikke noe problem, der er jo bare babyen som bruker den, og får å bygge opp ett immunforsvar må de jo få litt bassilusker!!

Annonse

Det er bedre at du bruker 2 flasker i stede for en. man skal ikke varme oppigjen melk eller mat som babyen har spist av. Spyttet øker bakteriene. Men du kan fint varme oppigjen melk du har hatt i kjøleskapet, men da må den ikke være drukket av. Skjønner du hva jeg mener. Jeg ser så dårlig til å forklare.

Selv fullammer jeg, så jeg er litt usikker, men moren min, som jobber i helsevesenet, ville aldri godtatt dette.

Det som er, er at melk tiltrekker seg bakterier, og når baby er borti melken, kommer den i kontakt med bakterier, som da får spredt seg i melka.

Mener at det før i tiden i hvert fall, sto om dette på pakken.

Jeg ville tenkt litt på alderen til baby, de tåler jo mer og mer bakterier, han får jo uansett en del beskyttelse fra deg, siden du ammer. Så ville jeg vurdert hvor mye arbeid det ville være å fordele melken på to flasker så snart du hadde blandet den. Kanskje det ikke er så ille?

Dette er nok ikke noen smart måte å gjöre det på. Grunnen er at det i melk,utvikler seg bakterier veldig fort. Rådet fra helsepersonell er at man ikke skal varme opp melk som har värt varmet opp en gang og som ikke blitt drukket opp. Gjör heller ferdig to flasker på en gang og kast det som ikke blir drukket opp! Det er bedre å väre på den sikre siden når det gjelder dette!

Lykke til!

Hei...

Jeg gir kun mme til jenta mi og har lært på helsestasjon at mme-pulver ikke skal blandes i kokende vann. Da kan blandingen bli for hard for de små sin mage. Vannet burde kjøles godt ned, for så å blande pulveret i.

Og jeg ville brukt 2 forskjellige flasker, da man helst ikke skal varme opp "brukt" melk på grunn av bakterier...

nå vet jeg ikke hvilken mme du bruker, men nan skal man hvertfall ikke blande med vann over 40 grader.da ødelegges enzymene, og det blir hardt for magen.

og melken skal ikke settes i kjøleskap og varmes på nytt.jeg er ikke hysterisk men på dette er jeg veldig nøye...

et tips: hvis du har micro: ha avkjølt vann i flaskene, og varm dette til 40 grader og ha i pulver...

uten micro: ha halve mengden med avkjølt vann og varmt vann på termos. bland i pulver....

NEI: det er IKKE greit.

Selv om babyen bare får en flaske kommer det bakterier ned i flasken når den suger. Dette gjør at flaskene skal rengjøres mellom hver gang. Du kan av den grunn ikke gi halve flaska, og så spare resten.

Det har vært oppvekst av en del ekle bakterier med melk som har blitt brukt fra en flaske, satt i kjøleskapet og så brukt igjen.

Sorry at jeg høres så kategorisk ut, men dette ha rjeg satt meg inn i !!!

Annonse

Jeg følger pakningsvedlegget og der står det at man først skal ha pulveret i flaska, så fylle på med kokende vann og la det avkjøle. Tillaget mme kan oppbevares i kjøleskap i opp til et døgn.

Tar produsenten feil, da? Dette er småfolk sin mme.....

Har til nå brukt en flaske per måltid (med unntak av en gang), så jeg tror jeg fortsetter med det.... (synd, for det er mye enklere med en flaske totalt....)

Men når det gjelder tillagingen, så ble jeg nå veeeldig usikker.....

Jeg har gjort det i det siste ( satt flasken tilbake i kjøleskapet og varmet den senere), for gutten har hatt nesten total flaskenekt de siste ukene. Hvis jeg bare skulle helt ut allt, så hadde mange liter gått i vasken.....får vel slutte med det da, siden det tydeligvis er farlig?

Dersom det står på pakken at pulveret skal blandes med kokende vann så må det jo være greit..

..men hvis du lager til litt større mengde enn du pleier, så kan du jo, når den er ferdigblandet, bare helle halvparten over på en ny flaske? Hvis du ville slippe å blande flere ganger, mener jeg? Og siden du har laget litt ekstra så er du rimelig sikker på at det er nok i hver flaske til at baby blir fornøyd?

Du kan lage opp mme for 1 døgn av gangen,, men på hver sin flaske! Man skal aldri varme opp mat som har blitt spist av:) Og den mme typen jeg refererte til er NAN sin. Så beklager hvis jeg var sneversynt - selvfølgelig finnes det fler typer *smiler*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...