Gå til innhold

Sniker meg inn her jeg,med et matspørsmål og sko spørsmål(1 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere å la de små spise selv og hvordan gikk det?

Tok det lang tid før de skjønte hvordan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

aner ikke hva som skjedde nå...Jeg skulle skrive mere jeg da...

Hva slags sko har dere til de små nå og hvilken størrelse?

Noen gode sommer/vår sko og anbefale?

Jenta mi er straks 1 år(så jeg kommer snart over hit) og går litt,så sko må vi ha nå:)

Skrevet

Begynte å la henne spise selv da hun viste interesse for det(da var hun vel 7 mnd eller noe sånt). Hun har spist brød alene fra hun var 8 mnd. Det var litt vanskelig før pinsettgrepet var på plass, men hun klarte å få bitene inn allikevel. Skje øver vi på nå(hun er 16 mnd).

Forbered deg på mye søl og lange måltider, men det er i grunn den eneste måten barn lærer. De vil gjerne kjenne på maten før de putter det i munnen:-) Forsøk også å gjøre matsituasjonen så hyggelig som mulig.. unngå derfor for mange "nei" og krav.

Datteren min har et par vårsko fra Timberland. De har et litt høyt skaft, og med god såle. Skal kjøpe et par joggesko og et par sandaler som hun skal ha til sommeren. Hun bruker str 22 nå(litt for store), så satser på at den størrelsen holder gjennom sommeren.

Det viktigste for meg når det gjelder sommersko er at de har en myk og bevegelig såle. Jeg velger å legge mest penger i sko og utedresser, så de sandalene jeg skal kjøpe er fra Ecco og koster kr 399.

Skrevet

Jeg har ei jente på snart 2, men hun begynte ikke å spise alene før hun var 14-15 måneder (brød). Ikke så lenge etterpå klarte hun også å spise med skje alene - men det blir jo veldig mye søl den første tiden... Det vareierer fra barn til barn tror jeg, noen viser tidlig interesse, mens andre lar vente på seg.

Når det gjelder sko, så er jeg veldig opptatt av at de skal være av minst mulig kunstig materiale. ECCO sandaler og "gå-sko" er i skinn, og utrolig lette og behagelige for barnet. Jeg kjøpte ECCO i fjor da jenta mi var 1 år, og jeg har akkurat kjøpt nye vårsko og sandaler nå (i ECCO). Vinterskoene hennes var også ECCO. Tror det er veldig lurt å bruke litt penger på barnas sko de første årene i alle fall...

Skrevet

lot guttene starte ganske tidlig med fingermat, igrunnen så snart de ville. Små biter av frukt, kjøtt, grønnsaker, puffet havre ol. De lærte pinsett grepet, og holdt lenger med matbordet. I 10 mnd alderen har begge guttene insistert på å hjelpe til med middagspising, og biter med brød. Fikk en liten gaffel, og rundt 12-13 mnd alderen spiste de det meste selv. Nekter å ta imot hjelp. Det er jo en del rot, og måltidet tar litt lenger tid.

Skrevet

har ikke noe spesielt favoritt merke, men pass på at den er godt oppbygd under risten. Ser at en del av td. adidas skoa til barn er helt flate inni. Har begynt med ecco eller skofant skinnsko til mine, men de har vært vinterbarn og de har fått vintersko. Har kjøpt et par rimelige skinnsko på dinsko nå, som var veldig fine inni.

Skrevet

Jenta mi på 15 mnd nå har hatt en bolle med mat hun får spise alene hele tiden fra hun kunne sitte i stolen ved bordet. I starten var det bare puffet ris. Og så har det kommet andre ting også opp i den etterhvert som hun har fått tenner og slikt. Jeg har alltid hatt en tallerken til som jeg gir henne mat fra. Ofte samme mat, men med saus og slikt. For det har hun ikke fått så mye av. Så slipper jeg det griset)

men nå skal hun spise alt selv. Er litt vanskelig med skje og gaffel, men prøver i herdig. Blir mindre og mindre søl for hver dag som går. Men det er veldig kjekt å spise med handa enda da......

Sko har jenta mi brukt siden hun var 8 mnd. Har gått i joggesko og noen sandaler til nå. Siden det er de hun klarer og liker og gå i. Også ett par vintersko i skinn, med pels inni.

Gummistøvler har hun også. Blitt flink til å gå i de nå.

Sandalene tar jeg frem snart. Kjøpte noen gode elefant, til hun største. Og de var veldig gode. (synd hun alltid har gått barbent nesten. Hater sko..... Gjør det enda... Går barbent ute i snøen også om hun får mulighet til det. Akkurat som sin mor og mormor...

Skrevet

Matilde ble ett år for to uker siden og her spiser hun bare selv det hun kan få tak i med hånda - gaffel og skje er litt for avansert ennå. Men både pølse og pasta og 'håndgripelige' ting går ned på høykant hvis hun kan få ta det med fingrene. Litt søl, men det må jo læres det også.

Sko har vi kjøpt i dag (snupp tok sine første skritt i dag - juhuu!!), og vi endte på noen fra Ecco (dyre men myke og stødige). Vet ikke hva de heter, men var lyserosa og lyselilla med noen limegrønne detaljer og knyting (borrelås drar hun bare opp selv). Har gått og gått på dem nå i kveld og bøyd seg ned for å kjenne på dem med hånda, så jeg håper de falt i smak (ikke at hun bryr seg så veldig, da, hehe).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...