Gå til innhold

Juni: helsesøster sa vi skulle begynne med h-melk...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Har hørt at H-melk er fy! Ingen har godt av fettet i melka.

Slo opp på sosial og helsedepartmentets kostholdsråd:

http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern_ring/fast_f_de/fra_ett__rs_alder/melketyper_37519

Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling.

Melk og melkeprodukter er i norsk kosthold en viktig kilde til energi, protein, kalsium og andre næringsstoffer. De magre melketypene anbefales fremfor helmelk for å redusere inntaket av mettet fett og for tidlig å innarbeide sunne matvaner.

Annonse

frustrerende og forvirrende å få så forskjellige svar... Vi var på helsestasjonen i går. Sander har vært litt lei av 8 mnd. grøten, så jeg har gitt han litt 1-års grøt, som han liker godt. Men da sa helsesøster at det kanskje ikke var så lurt, for det kunne være "vanlig" melk i den. På pakningen står det bare at den inneholder tørrmelk, det samme står det på 8 mnd. grøten. Noen som vet?

Men hvis de kan begynne å drikke vanlig melk, så skulle det vel ikke spille så stor rolle om det er melk i grøten....Vet ikke jeg..Blir bare mer og mer forvirret....F... helsestasjon...Blir sååå lei 1000 ulike svar

Man kan vel fint begynne å innføre vanlig melk når de er ti mnd? Det fikk i hvert fall jeg beskjed om på hs, de sa også at det kan være lurt å starte innføringen med melk i maten, og så prøve drikke... Så da må vel 1-årsgrøten være en god start? Gregers får i hvert fall den nå. Han tåler ikke mme, så kanskje derfor jeg fikk beskjed om å prøve litt med kumelk?

Jeg fikk beskjed om å blande lettmelk i grøten for å tilvenne han ku-melk. Kunne gi youghurt også sa helsesøster. Men Dennis nekter å spise grøt nå, og jeg syns han ble hard i magen av youghurt, så jeg fortsetter med mme en stund til jeg.

Med eldtsdatterea vår begynte vi med H-melk som vi fikk beskjed om. Denne gangen blir det nok Lett eller ekstra lett melk da det er det vi som regel har i kjøleskapet. Får i seg andre stoffer gjennom variert kosthold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...