Gå til innhold

April: Dere som har født...

Anbefalte innlegg

Hvordan går det med dere? Litt spent på hvordan dagene deres er i forhold til mine. Jeg fikk lillegutt 3 april så han er 3 uker allerede. Den første uken sov han nesten hele tiden. Uke 2 begynte han å presse veldig og styre meget i forbindelse med avføringen. Han starter å presse mens han ligger på puppen, noe som gjør han meget urolig og stresset mens han spiser. Han ligger forøvrig alltid nesten en time på puppen. Normalt?

På natten er det ingen forskjell. Når han våkner må han skiftes på. Deretter mates i en time...:-( Og deretter skriker han og uffer seg så fært over at han må presse så mye for å basje at han blir sulten igjen og vil ha en ny runde mat etter at han omsider har klart å lette på trykket. Det at han presser så fært når jeg ammer han gjør også at han mister vakumet rundt puppen slik at han sikkert får i seg får mye luft. Altså alt blir en vond sirkel. Forøvrig sover han ikke særlig mer enn to og en halv time i gangen, og dette gjelder også på natten. Og så er han våken da i ca 2 timer for å spise, stelle og bæsje og spise litt igjen, også på natten. Er veldig sliten. Men kanskje er dette normalt?

Trøtt mamma

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4860286-april-dere-som-har-f%C3%B8dt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg fikk gutten min 10.04 så han er 2 uker nå. De første dagene slet jeg en del med amming. Ble veldig sår på brystvortene. Det hjalp med å smøre med brystvortekrem og å få til rett teknikk. Drikker gutten din i en time eller ligger han bare å suger og koser seg? Jeg holder på å få til en viss rutine med ammingen. Den første uka ville han suge hele tiden, drakk lite hver gang slik at han aldri ble mett og jeg kunne nesten ikke hente posten en gang i frykt for at han plutselig skulle ville ha melk. Jeg følte meg helt bundet og tenkte: Jeg kan jo aldri gå noe sted lenger, må jo bare sitte inne og amme. På nettene har han fast rutine og våkner akkuratt 3 timer siden sist amming av at han er sulten. I natt ammet jeg han kl 12, klokken 5 ville han ha mat igjen, så da fikk jeg sove lenge, men det pleier gå 3 timer mellom. HAr prøvd å få til hver 3 time som rutine på dagen også, men noen ganger drikker han bare i 10 min på det ene brystet så sovner han og jeg forsøker å massere han og skifte på han for å få han til å drikke mer, men han vil kanskje ikke ha mer. Så går det 30 min og så vil han plutselig ha. Blir litt sliten av dette jeg også. Slitsomt når vi skal en tur ut å handle og jeg skal få han til å drikke seg mett, så sovner han bare og vil ikke ha. Ikke lett å planlegge noe når alt er så uforutsigbart

Hei. Jeg fikk den lille tulla mi 9.april og hun er allerede inne i en fast døgnrytme. Hun spiser hver tredje time om dagen, med siste måltid halv elleve og sså sover hun som regel til halv fem, men noen ganger våkner hun en gang før det hvis hun er spesielt våt eller har gulpet på seg. Så jeg må vel si at jeg er ganske heldig:)

Høres lenge ut å suge en time..blir jo veldig slitsomt for deg det da :/

Jenta mi er utrolig rolig, jeg som trodde jeg var heldig med de to gutta da de var baby, men hun her er drømmebaby. Sover og spiser. Hun er våken 2-3 timer på hele døgnet. Er ikke mye hun er våken i strekk. En time på kvelden der hun vil ligge på fanget å 'snakke'. Er foresten født 8 april, så er 2,5 uke. Har vært slik siden vi kom hjem fra sykehuset. Hun skreik veldig mye på sykehuset, så jeg tenkte jeg kom til å få en kolikkunge. Men etter vi kom hjem, og jeg lyger ikke når jeg sier det, så har hun ikke skreket en eneste gang! Ikke noe mageknip eller noe, når hun våkner å vil ha mat så bare ligger hun å grynter litt. Går 2-3 timer mellom måltida på dagen, spiser mellom 5 og 10 minutt per pupp. Som regel spiser hun begge brysta på et måltid. Men sover faktisk like lenge selv om hun spiser bare ene.

Så har hun funnet seg en liten rutine der hun sovner rundt kl 22 og sover til kl 03 ca. for så spise litt å sove til rundt kl 07, da får hun pupp og ny bleie, så sover hun igjen til 10-11. Gubben står opp å tar med guttene i barnehage, så jeg sover like lenge så Amelia ;) * bortskjemt*

• 2 uker senere...

jeg har hatt litt ammeproblemer mer eller mindre hele tiden. fryktelig vondt og store sår som ikke får tid til å gro før de røskes opp av krokodillemunnen til babyen min... har forsøkt omtrent alt av sårsalver sm kan brukes etc.. har vært på nippen til brystbet to ganger allerede og gutten er bare to uker.. men tror det går bedre og bedre.. hudløsheten er avtagende heldigvis.. men det er ille å amme om morgenen.. da er puppene ømme og det kjennes ut som han suger ut piggtråd... jaja.. om natten sover han fra ca 23 til 6- 7 tiden!!! har fått beskjed av div helsepersonell om å vekke han for å mate han om natten, men det er helt umulig.. han sover så tungt da, og klarer ikke å samarbeide, og da blir sårene enda verre! men til gjengjeld må jeg være tilgjengelig HELE tiden på dagen.. da er det skikkelig uregelmessig.. enten vil an ha med en times eller en halvtimes mellomrom, eller det kan maks gå tre timer. da haster det!! men han sovner ofte ved brystet, tror han også har behov for kosen der.. han suger ca 20- 30 min på ettt bryst, og jeg bytter gjerne bryst annen hvergang fremfor å avbryte han og legge han til det andre brystet. har jo hørt at ettermelken metter mer og er fetest. den kommer etter ca 10 minutters amming??

vi har det veldig bra. gride faktisk å amme på stellerommet på ikea idag. første amming utenfor hjemmet.. men det går bare på den friskeste puppen. på den vondeste er jeg nødt til å ligge....

dette var vist mye om amming. men det er min største utfordring...

Eg fekk ei jente 24 april, litt over 2 veker gammel. Ho har til no vert ganske krevandes på dagtid, enkelte dager vil ho ha mat kvar time. Eg hadde ammeproblemer i starten. Ho sugde sånn at eg fekk store sår på brystvortene, den eine verre enn den andre. Så eg måtte handmelke nokre dager slik at dei fekk kvile. Men går betre no. Eg var 7 dager på sjukehuset, dagen før eg skulle reise fekk eg dreisen på amminga. Ellers søv jenta alt frå 6 til 8 timer på natta, så eg kan ikkje klage. Opp i vekt har ho også gått. :) Men eg skal innrømme at eg føler meg ganske så sliten på dagtid.

Annonse

Gjest irismor

Prøv å gi gutten din litt malt ekstrakt, er bra mot hard mage. Fikk råd om dette på helsestasjonen av helsesøster. Fåes kjøpt i dagligvarebutikker, står i vitaminhylla.

Får han i seg nok melk ettersom han suger i en time?

Jeg måtte kutte ut å amme pga lite melk. Hun lå også å sugde i en time, fikk så beskjed om å pumpe meg for å se hvor mye melk jeg hadde. Hadde totalt 120ml i døgnet, ikke mye. Så her får snuppa morsmelkerstatning + det jeg pumper ut.

Hun blir mett og tilfreds og jeg vet at hun får i seg nok.

Før vi startet med tillegg så gikk hun ned 4oogr på 2 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...