Gå til innhold

Hun vil bare sove i sengen vår ...

Anbefalte innlegg

Datteren vår på 16 mnd har fått en forferdelig dårlig vane. Hun nekter å sove hvis vi legger henne i hennes seng. Hun må legges i sengen vår og jeg må ligge sammen med henne til hun sovner. Jeg legger henne over i sin egen seng nå hun sover. Vanligvis våkner hun opp igjen i løpet av natten og da må hun flyttes over i sengen vår igjen for å sove.. Dette er litt slitsomt, og jeg har veldig lyst til å få henne til å få henne til å sove i sin egen seng! Noen som har råd eller tanker omkring dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4859954-hun-vil-bare-sove-i-sengen-v%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann. :)

Jeg tror barnet ditt har det veldig godt og ser ikke på dette som en dårlig vane. Det er helt naturlig at barn ønsker å sove sammen med noen, akkurat som oss voksne. Et naturlig instinkt og ikke en dårlig vane.

Jeg er overbevist om at det å sovne trygt er veldig viktig og at det å få lov til å sove sammen er like viktig, barn trenger trygghet og nærhet også om natten.

Det å legge små spedbarn på eget rom er ikke naturlig og det er vel også grunnen til at så mange sliter med å få til nettopp det. Jeg synes det er på tide at vi heller legger til rette for trygg samsoving og gjerne nok plass til at alle kan få sove godt. Hva om du ikke legger henne over i egen seng? Da trenger dere ikke å bli forstyrret om natten for da vil hun sovne igjen når hun våkner om natten. Alle barn våkner jo flere ganger hver natt, det er helt normalt, og er det ingen der da er det ikke rart de blir utrygge.

Hvis det føles trangt i foreldresengen kan du sette hennes seng inntil deres seng så tett at du rekker å strekke ut en arm når hun våkner.

Barna våre vet ikke at de blir født i 2006, deres instinkter og følelser er de samme som for tusenvis av år siden og det er disse følelsene og instinktene som gjør at de blir redde av å ligge alene. I tidlige tider ville ikke et barn overlevd hvis det ble lagt alene borte fra foreldrene.

Tenk deg følgende scenario;

Du er i båt, båten synker og du blir strandet på en øde øy sammen med babyen din.

Du vet ikke hva som finnes av farer på øyen og passer godt på babyen hele dagen og holder henne tett inntil deg i skogen når du leter etter noe å spise.

Så blir det mørkt og dere skal sove.

Du tar med barnet rundt noen trær og legger henne på bakken mykt på noen blader med mose til teppe.

Så går du fra henne og legger deg 20 meter lenger borte, utenfor synsvidde............

Grusomt? Vel, en baby vet ikke om det er tryggere på et rom i mørket enn i skogen ute. Hennes instinkter skriker fare og at hun vil ha deg der.

Jeg håper dere finner en løsning som alle kan leve med og fortsetter å gjøre som du gjør, følger magefølelsen din.

God klem

Har dere prøvd lammeskinn?

Det sies at barn som får sove på lammeskinn blir roligere og mindre engstelig om natten. Et lunt lammeskinn gir trygghet og god temperatur, og spedbarn som sover på lammeskinn legger visstnok tilogmed fortere på seg enn andre barn. Jeg vet ikke hvor godt dette stemmer, men det kan jo være verdt et forsøk? Vi har veldig god erfaring med lammeskinn fra Nøstebarn :-) Aller helst skal de vel sove på lammeskinn helt fra begynnelsen, men det er sikkert ikke for sent å begynne nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...