Gå til innhold

Hvor mye mme spiser ditt barn??

Anbefalte innlegg

Har en soenn paa 5 uker som spiser mellom 90 - 150 ml pr. maaltid.

Han faar mme, pluss mm som jeg klarer aa haandmelke.

I disse dager tror jeg han har oekedager og det hender han ikke er ordentlig mett etter 150 ml.. paa Nan pakken staar det at han ikke boer spise mer en 160 ml pr maaltid i den alderen.

Han er en stor baby.. 60 cm og for en uke siden 4,5 kg.

Er litt usikker paa mengden og om jeg bare skal la han spise saa mye han vil???...

Piccola "fikk gutt 21 mars"

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4858170-hvor-mye-mme-spiser-ditt-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pumper meg til halvparten av melken, resten i Nan. Hun er 4mnd og spiser 150ml til hvert måltid hver 3.time (6måltider). Nå er hun syk så da tar hun 100-130.

Ta kontakt med helsestasjonen, for mme fører lettere til fedme, ikke for å være ekkel altså - heller føre var..

På min helsestasjon sier de at 15% av vekta skal de ha, så for ditt tilfelle blir det 675ml i døgnet... Hvor mange måltid tar han?

Men de 15% er kun veiledende.. hver unge er jo forskjellig... mi er 6500 å får 900ml i døgnet. Skal jo ikke overstige 1000 tror jeg..

jenta mi har spist opp til 180 ml på et måltid, man da har hun for eksempel tatt bare 80 ml på de to forrige måltidene, eller sovet lenge på trilletur. jeg lager alltid litt ekstra og tilbyr, hvis hun tømmer flaska helt. hun veier rundt fem kg nå og er født 8 mars. jeg tenker som så at det er viktig at man holder seg innenfor "døgn dosen" - altså ca 15% av kroppsvekten. og når jeg regner sammen for hvert døgn er det alltid ca 700-750 ml:)

Heisann!

Gutten min er født 7 mars, han bruker å få 165ml 5 ganger i døgnet, det bli akkurat på max de som anbefales i døgnet det. Noen ganger krever han mer, andre ganger mindre, kan jo ikke la han ligge sulten heller da liksom, men så lenge det ikke blir MYE mer enn det som anbefales, så tar jeg det ikke så tungt.

Han veide 5,5 på siste veiing, så regner utifra det.

• 3 uker senere...

Mitt barn er litt over 3 måneder og har en enorm appetitt! Hun krever flaske 6 ganger i døgnet og spiser ca 170-200ml hver gang(ikke nattmåltid lenger). Har så smått begynt med risgrøt (lager tyntflytende), selv om de er beregnet fra 4 måneder(spør ikke på helsestasjonen) .Tar i begynnelsen ca 30 ml fra flaske mengden og gir med skje. Er dette veldig feil?

Har forresten ring Collett ang. mengde melk, og de sier barnet kan få det de vil ha uten å ta skade av det.... Men de vil vel selge mest mulig... Litt usikker..

Annonse

Jeg ammer først 15-25 min på hver pupp så får hun en flaske med 70-80ml mme.

Er ikke alltid hun drikker opp all mme, men noen ganger vil hun ha mer.

Da kan hun drikke alt fra 10-30ml mme og sovner.

Jeg gir til hun ikke vil ha mer .... babyer tar jo ikke mer enn de orker selv.

Syns det er best at hun blir mett ....

Vår sønn som er 6 mnd spiser nå ca 1100 ml i døgnet (+ litt grøt). 5 måltid hvert døgn, det har han gjort siden han var ca 2 mnd. Mor ble syk så kunne ikke amme. Han økte spisemengden fint etterhvert som han la på seg (spiste ca 15 % av vekten i døgnet), til han en gang nådde en stopp på rundt 1000-1100. Nå er han nesten 9 kg, og det er nok på tide å starte med flere måltider fast føde etterhvert....

• 2 måneder senere...

Gutten min er 10 uker, og får 160 ml til hvert måltid (da spiser han med ca 2 1/2 - 3 timers mellomrom på dagen. Når han legger seg kl 20, så sover han helt frem til ca 6 før han får mat igjen) Jeg pumper meg hver tredje time, men har så lite melk at det blir bare nok til ca ett måltid i døgnet, resten får han i form av NAN

• 2 uker senere...

Ha her sa at jeg kunne gi han det ha ville ha av mme, han spiste veldig mye i starten så spiste han litt mindre igjen og nå spiser han veldig mye igjen, og for å si det sånn han er ikke overvektig, små babyer blir da ikke det....nå er han 3 mnd og spiser 5 ganger i døgnet, spiser ca 170 til 4 måltider og før han legger seg ca 250 ml, noen ganger drikker han ikke opp alt da. Veier ca 6 kg tenker jeg, skal på 3mnd kontroll i morgen.

Annonse

hmm, veslejenten min på 3 mnd spiser 200 ml til frokost og til kveldsmat, mens ca 150 ml hvert måltid gjennom dagen, kanskje mellom 800-900 ml i døgnet? tror det er ganske passelig, men hun er likevel tynn for lengden sin, 5310 gr og 60 cm på 3 mnd-dagen sin...

Kjære vene, dere må ikke slite dere ut med alt det styret med å regne ut hvor mye, og hvor ofte de små skal ha mat.. De spiser jo det de skal ha selv...noen dager mer, andre dager mindre... Alt er individuelt, alle barn er individuelle, store barn trenger mer mat enn små barn..Og doseringen på mme-pakkene er ikke mål som ikke skal overskrides, det er kun veiledende mål.. De reulerer seg selv når det gjelder mat...og forsåvidt det meste. Så slapp av, la dem spise !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...