Gå til innhold

Er bag-nett bra nok sikring i bil? (u/t)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, det er jo godkjent, så da må det være det:-)

Skrevet

Er det egentlig lovlig lenger? Helsesøster trodde det var ulovlig (men var ikke sikker). Så skal jeg svare så sier jeg NEI det er ikke bra nok sikring. Det anbefales bilstol.

Skrevet

Er fortsatt lovlig å bruke i Norge, men vet mange som ikke anbefaler det (forhandlere o.l.). Men dette er kanskje fordi de tjener mer på å selge bilstoler?

Skrevet

Tenk deg en kollisjon der babyen ligger ganske løst i bagen. Bang! det kommer en bil i siden. Babyen blir slengt med hodet inn i bagen og og.. grøss og gru. Velg bilstol :)

Skrevet

Det er ikke forbudt i Norge (enda).., men jeg ville ikke anbefalt det. Sikkerheten er mye større i bilstol!! I Sverige er det forbudt og det er nok bare et tidsspørsmål før det kommer et forbud i Norge også. Ville kjøpt bilstol jeg.. :o)

Annonse

Skrevet

jeg har brukt bag og nett til tulla i hele vinter. var veldig fornøyd. hun lå så trangt og godt at det ikke ville være mulig for henne å skade seg i en evt kolisjon.

men jeg hadde jo dress på henne, og så lå hun i en saueskinnspose med teppe rundt. i tillegg er det foringer som følger nettet. dersom du legger ungen rett i baggen uten alt dette,men bare med nettet, er det nok ikke like sikkert.....

tror derfor at de velger å ikke anbefale dette, nettopp fordi man kan velge å la ungen ligge "løst" hvis man vil.

Skrevet

NEI NEI NEI NEI NEI NEI...... Det må du ikke finne på å bruke. Norge er et av de få landene det enda er lov, veldig usikkert.

Skrevet

Har ikke turt å bruke det.

Den varianten som enda er tillatt, er med polstring til å ha nedi bagen rundt baby... Altså som en tykkere kant på bagen.

Skrevet

Det er ikke anbefalt nei... Det er forbudt i Sverige. Babyen sitter mye tryggere i bakoverlent bilstol. jeg leide et nett da vi skulle kjøre langt når gutten var 3 mnd. Han kunne ikke sitte så lenge så jeg var nødt til å bytte på. Jeg hatet at han lå i nettet, selv om det er trangt er det fint mulig å bli slengt endel hit og dit... Nei, hvis du kan bør du bruke bilstol! :)

Skrevet

Vær så snill ikke kom med historier der dere skriver "det gikk jo bra" og "anbefales" når dere ikke har vært utsatt for kollisjon på denne måten. Bilstol! Bilstol! Bilstol!

Skrevet

jeg brukte det på begge mine barn jeg ja...

Skrevet

Aaaaaabsolutt IKKE!! jeg har jobbet med salg av bilsikring til barn, og vi sier ikke at man skal kjøpe en bilstol for å tjene mer penger!! Ettersom det er fortsatt lov i Norge (nesten eneste landet som fortsatt har det!!)til å bruke nett,så er det virkelig ikke å anbefale... samme hva du kler på ungen,pakker inn etc etc.. så hjelper det lite i en kræsj.... tenk den vekta ungen får,den kan fly laaaaangt bort,opp og ut av bilen!!!! det finnes ingen garanti at abrnet blir i bagen,selv med nett på.. forskjell til bilstol,der barnet er spent fast i setet.. skulle det være en kræsj blir barnet trykket ned i bilstolen... går ingen andre steder!! er du redd for at barnet skal sitte for mye,har hts kommet med en ny liggestol.. BRUK BILSTOL!! måtte bare si det....

Annonse

Skrevet

Hvis du tror at det å kle på babyen din en dress, putter i en pose og stapper et pledd rundt redder den i en kollisjon når den ligger i bag, ja da er du passe naiv. Da tror jeg ikke du skjønner hvilke krefter det er i ne bil som kolliderer, og da hjelper det lite å ligge trangt.

Trygg Trafikk anbefaler kun bilsete, så ville ikke brukt annet på mine barn.

Skrevet

Nei, jeg syns heller ikke at masse klær, tepper og skinnpose gjorde bag og nett tryggere! Tenk så utrolig varmt det ble for stakkars lille baby!!! Hørt om overoppheting og krybbedød...?

Nei, jeg så for meg med skrekk og gru hvis gutten hadde lagt i bag med nett og jeg hadde bråbremsa! Han hadde blitt slengt hurramegrundt i baggen! Man kan like gjerne legge barnet i baksetet uten baggen men med nettet!

Skrevet

Jeg hadde aldri villet brukt det på min baby. Synes det er rart at det fortsatt er lovlig i Norge.....

KJØP bilstol!!!!

Skrevet

Trygg trafikk anbefaler kun BILSTOL. Et nett vil ALDRI være sikkert. Enkelte forhandlere anbefaler nett, evt boxette. Jeg mistenker disse for å ha økonomiske motiver. Alle kjøper jo en bilstol etter litt tid, så de tjener ekstra penger på utleie av nett/boxette.

Det er enighet blant medisinsk ekspertise i landet om at nett og boxette ikke er tilstrekkelig.

Skrevet

Forstår ikke hvorfor dere sier det er forbudt i Sverige?? Sjekket for 1 eller 2 dager siden på en svensk nettside å da var det nå ikke forbudt!

Skrevet

de ligger jo ikke løst i bagen....har du sett disse nettene eller??

Skrevet

det kommer helt an på HVORDAN du evt krasjer...noen ganger er det sikrest med nett, andre med bilstol...så da må man velge da....ville valgt nett jeg....

Skrevet

trodde det var blitt påbudt med bag som der er montert sele i og at bagen blir festet med nettet i tillegg. mener bestemt at jeg leste det i "gravid" for en stund siden.

Skrevet

Heisann!

Ser noen anbefaler den stolen som babyen kan ligge i!

Den kan IKKE brukes i liggestillingen når du har den fast i bilen, leste jeg på nettsiden til de som selger BeSafe IZI Kid (tror jeg den het).

Ville bare opplyse om det :o)

Vi har begge deler vi når vi skal på langtur.

Skrevet

Kan dere som påstår at bag er forbudt, vise til dette?

Hvor er dokumentasjonen og på hvilke nettsider har dere lest at bagsikring er livsfarlig og forbudt?

Helt greit at dere mener at bilseter er best, men vær snill og kom med referanser når dere kommer med påstander.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...