Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min nimåneders gutt sover forferdelig dårlig om natten. Han våkner ofte og gråter lenge og hysterisk, er relativt lett å roe, men skriker raskt igjen når vi går ut av rommet. Det er som oftest pappaen som går inn til ham på natten, for hvis jeg går inn skriker han seg opp og er veldig vanskelig å roe. Vi pleier å gå inn, trøste og si med rolig stemme at han må sove, gå ut i tre minutter, så inn igjen på nytt. Igjen og igjen. Det er ganske slitsomt. Han våkner rimelig fast ved femtiden og skriker, han er lys våken da, og de siste dagene har jeg gitt han litt pupp da (har egentlig sluttet med nattamming) - i håp om å få sove en liten stund ekstra. Da har han som regel sovnet litt til. Men jeg er jo ikke interessert i å begynne med nattamming igjen, og fem er da fortsatt natten! Han har våknet ofte om natten helt siden han ble født, men da vi sluttet med nattamming da han var rundt sju måneder gammel gikk det bra en god stund. Men så begynte han altså å våkne tidligere og tidligere. Han spiser godt om dagen, grøt morgen og kveld og middag og brød/frukt på dagen. Har dere noen gode råd å dele? Jeg er utslitt om dagen!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4856806-s%C3%B8vn-9-m%C3%A5neder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når får han siste måltid for kvelden da? Min får grøt kl 1800 og litt pupp kl 1900, våkner allikevel kl 0500 og skriker etter mat. Sovner igjen rett etterpå da. Tenkte jeg skulle prøve å tøye det til kl. 0600, men det blir nok mye skriking da.. Hvor lenge har han våknet mye og hylt? Kanskje er det mareritt? Krabber han?

Han får siste måltid for kvelden ca halv sju. Så får han en god dose pupp rett før leggetid. Han har sovet urolig siden han ble født, men greide seg fint uten pupp fram til kl 06 da vi jobbet med avvenning (han våknet ofte gjennom natten selv om han ikke spiste) - men begynte så å våkne litt tidligere hver eneste natt. Tror han har våknet kl fem i en drøy måned nå. Ja, han krabber, men setter seg sjelden opp i senga og ligger omtrent sånn som vi la han. Har du noen gode råd?

Det kan være lurt å drøye litt lengre enn tre min med å gå inn til han. Vent 5 min første gangen han våkner, trøste etter 5 min, og øke med to min hver gang. La han ligge opp til 15 min, dette er vondt, men han må lære å finne søvnen....

Her er et råd jeg har hørt,men ikke prøvd selv: Still klokka på en time før an pleier å våkne. Gå inn til ham og vekk ham. Mest sannsynlig klarer du ikke å vekke ham helt, bare få ham litt halvvåken. Gjenta tre netter. Han har kommet inn i en rutine som du bryter når du vekker ham tideligere.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...