Gå til innhold

Skal begynne med smaksprøve av Holle grøt. Hvilket blandingsforhold?

Anbefalte innlegg

Har søkt og lest litt her allerede om hvordan noen av dere blander ut Holle grøt, men jeg er allikevel litt usikker på hvordan jeg burde gjøre det. Jeg skal begynne med smaksprøve i morgen (sønnen min blir 6 mnd på fredag og har fått kun mm til nå). Har tenkt å gi han mm først og så en skje grøt blandet ut med mm. Hva slags blandingsforhold og hvordan tilbereder jeg det? Bak på pakken står det bare om noe tillegg-saker. Har vel tenkt at jeg koker opp ca 30 ml vann, avkjøler det, blander i 1 ts grøtpulver og deretter litt mm. Hva tror dere? (Skjønner at det blir mer enn en skje, men dette er bare for å begynne et sted)

Fortsetter under...

Hei, kan bare fortelle hvordan vi gjorde det; mini fikk også bare mm frem til vi begynte med smaksprøver v 6 mnd: Lagde rett og slett bare en halv porsjon av grøten som står på baksiden, men da slik at vi bare brukte vann (altså at hele væskemengden var vann) og ikke tilsatte noe (mors)melk ettersom hun ble ammet før smaksprøvene. Kokte opp vann i vannkokeren, avkjølte litt, hadde dette oppi bollen og tilsatte så grøtpulveret (brukte måleskje ettersom spiseskjeer kan ha avvikende størrelse) og litt kaldpresset rapsolje. Blir jo en del grøt til overs på denne måten, men det var greit.

I de andre skandinaviske landene er det visstnok vanligere å bruke kumelk på et mye tidligere tidspunkt enn i Norge, så derfor kan du bruke mm eller mme der hvor det står melk.

Lykke til da! Det kan hende det tar litt tid før poden får teken, men det kommer seg nok!

Hei!

Blandingsforholdene som står på Holle-pakka er litt rare, alt for mye veske ifht grøtpulver. Vil anbefale deg å ta mm i en bolle/kopp og blande i pulver til passe konsistens. Sånn gjorde vi det i begynnelsen.

Nå blander vi bare med vann og fruktmos.Gutten vår er litt over 7 mnd.

Er veldig fornøyd med Holle-grøtene, de kan varieres i det uendelige. Hirse er en mild og fin grøt å begynne med, glutenfri og naturlig rik på jern.

Lykke til med grøtstart!

Annonse

Nederst bak på pakken står det noe om fruktgrøt - da er blandingsforholdet 50 ml væske til 2 ss grøtpulver. Det er det blandingsforholdet vi har brukt her i huset og det funker fint. (Vi bruker som regel mm å bland med).

De andre blandingsforholdene som står øverst på pakken har jeg trodd må være velling.

(Grøtpulveret sveller litt en liten stund (ca 20 sek) etter du har hatt i væske).

På 100 ml vann bruker jeg mellom 2 og 3 toppede spiseskjeer med pulver.

Da er grøten ikke spesielt tjukk, men ikke spesielt tynn heller. Foreløpig fungerer det kjempefint, men jeg ser for meg at når gutten blir større og mer "dreven" så kan jeg godt blande grøten litt tjukkere uten at det gjør noe.

Da storesøster her fikk denne grøten blandet vi ut i 2 dl kokt vann. Tok i 3 måleskjeer mme og rørte ut. Tok så i en 5-6 ss grøtpulver og rørte dette ut...husk den sveller. Så en ss rapsolje i tilslutt.

Vet mange syns det ser tungvint ut å blande både med vann og melk, men ved å ta i 3 måleskjeer mme-pulver blir det som å blande ut halvparten av hvert.

Vi begynte med graut då guten vår var litt over 6 mnd, den første typen var Holle sin risgraut.

Sidan guten fekk/får morsmelk til måltidet, har vi heile tida berre blanda med vatn. Synest det er unødvendig kavete å skulle pumpe meg for å ha melk i grauten når han får pupp før eller etterpå uansett. Risgrauten er dessutan naturleg søt på smak, så når den er blanda ut med vatn smakar den berre litt søtt og vassent, omtrent som morsmelk (om enn ikkje like søtt). Guten vår har vore kjempeglad i denne grauten heilt frå første smaksprøve.

Vi begynte med 50ml vatn; kokte opp vatn, målte opp 50ml, hadde i ei skål og rørte ut med ca 1ss grautpulver. Men som det blir sagt over her så er ikkje ei ss noko nøyaktig mål, så ein kan ikkje stole heilt på det. Etter kvart har vi berre gått over til å røre nok pulver i vatnet til at grauten får "passelig" konsistens. Måler ikkje pulver lenger.

Jeg pumpa meg som regel like før han fikk grøt og da hadde jo melka passe temperatur. Når jeg pumpet før, og melka hadde stått i kjøleskap satte jeg det i en skål med varmt vann fra springen (kokende vann ødelegger en del av mm sine egenskaper).

Ser det er mange måter å tilbrede denne grøten på, gjør det som passer deg best. Hvis du søker på Holle-grøt vil du nok få endel tips om variasjonsmuligheter også!

Håper grøten faller i smak!

Grunnen til at jeg bruker mme-pulver foreesten er at jeg ikke orker å pumpe for å få melk til å ha i. Så lenge jeg ammer holder jeg meg i nærheten av barna, så kan jeg flakse litt mer når de ikke er avhengig av mat fra meg:-) Så pumper ikke...

Annonse

Takk for alle svarene! :)

Kan fortelle hvordan jeg gjorde det i tilfelle noen er interessert i å vite.

Pumpet meg litt i går kveld og satte 20 ml i kjøleskapet. Ga han pupp først og deretter varmet jeg opp mm til 37 grader. Hadde i én spiseskje Holle Hirsegrøt (ikke toppet, ikke strøken) og rørte ut. Det ble en fin konsistens på den. Ga han så halvannen Avent teskje med grøt. Veldig morsomt faktisk. Det virket som han likte smaken, bare litt kom utenfor munnen, men så fikk han det neste gang jeg puttet skjeen i munnen på han. Alt gikk ned. Varmet så opp litt vann som han fikk på tåteflaske. Han var nok mer skeptisk til det, men var nysgjerrig på å smake i hvertfall.

Så totalt sett er jeg superfornøyd med hans første faste "måltid"! Tror jeg kommer til å gå over til vann å blande ut grøten med etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...