2 herlige gutter ;-) Skrevet 24. april 2006 #1 Skrevet 24. april 2006 hva får småtrollene deres "lov" til og ikke...? sånne ting som å trykke på stereoanlegget for eksempel... er det "lov" hos dere? og sånn som å trykke på fjernkontrollene? hva med å rote og rydde i skuffer og skap? er liksom litt usikker på hvor grensa skal gå her vi, hehe, har vært litt "sløve" frem til nå, og nå er han 1 år. han ELSKER å trykke på ting, helt dilla, og cd/dvd-spilleren som da står rett under tv`n står veldig utsatt til. de siste dagene har vi begynt å ta han vekk derfra, og verden raser rett og slett sammen for han... er vi slemme?! :-) hvordan er sånne ting hos dere? og hører de på "nei"? han skjønner NEI, men slettes ikke alltid han vil høre...! hehe!
sirkusdirektøren Skrevet 24. april 2006 #2 Skrevet 24. april 2006 Jeg prøver å sette bort det som er forbudt. Ellers trekker jeg ut kontaktene til alt elektriske, så får han lov å trykke. Fjernkontrollen kan han bruke som han vil. De nederste skuffene er barnevennlige, så hvis han får dem opp, kan han herje som han vil. Men vi har fjernet knottene på de nederste skuffene, så de er vanskelige å få opp. I skapene får han rydde ut og inn som han vil. Det er så mye vi må si "nei" til ellers, han er ganske frampå og vil pelle på alt. Det er utrolig hva han får tak i. Så det hadde blitt litt mye mas hvis han ikke fikk lov til disse tingene. Men jeg synes ikke dere er slemme når dere bestemmer dere for å fjerne han fra noe. Det går noen dager, så aksepterer han det (kanskje). Men det er viktig å holde på det man har startet. Hvis han får lov den ene dagen, men ikke den neste, kan han jo bli skikkelig forvirret. :-)
Annie Bailey Skrevet 24. april 2006 #3 Skrevet 24. april 2006 Joda prøver så godt jeg kan, men jeg prøver bevisst å ikke bruke så mye Nei jeg da.. For jeg ser at når han gjør noe galt og jeg sier nei så begynner han bare med noe annet han ikke får lov til. Så noe velger jeg å overse, mens andre ting må jeg jo si nei til. Dokosten er nei, men prøver å sette den slik at han ikke får så lett tak i den. Stereoanlegget lar jeg han trykke på, men prøver å holde fjernkontrollene unna, men får han tak i den så passer jeg heller på så han ikke hiver den i gulvet. Planter er også en ting han vil grave i og der blir det nei der også.. Ellers har jeg flyttet unna litt glass-lysestaker og slikt som jeg er redd for og lar ting jeg ikke er fullt så redd for bli stående. Når han gjør disse "gale" tingene så prøver jeg å finne på andre ting å gjøre.. Tar opp en bok f.eks og spør om vi ikke heller skal lese i den og da kommer kan somregel. Men selv om jeg prøver å avlede i stedet for å være streng så blir det en del nei her i huset også.. Noe som syntes sist jeg var på besøk hos svigermor.. Hunden vår begynte å bjeffe på noe og så peker han mot den og sier hysj... jaja.. der ser vi hvem som får kjeft ihvertfall...
kat Skrevet 24. april 2006 #4 Skrevet 24. april 2006 jenta vår på 18 mnd har en egen skuff på kjøkkenet som hun får lov til å rote i. med tre sleiver og blast lokk sånne ufarlige ting. skuffene med kniver i har vi barnesikring på. har godtatt at det er den eneste skuffen hun får lov til. men prøver seg på de andre de gangene hun har barnevakt he he. utspekulerte småtroll. sterero anlegget dvd og sånn har vi nøkkel til skapet til. har en gammel video hun få lov til å trykke på. får ikke leke med fjernkontrollen og knappene på tv lengre. heller ikke mobilen etter at hun har siklet i stykker både min og pappans mobil. får ikke lov til å klatre på bordet får store raseri anfall hver gang jeg nekter henne, men begynner jo å skjønne etter å ha prøvd seg utallige ganger. er enkelte dager innimellom hvor hun liksom skal gå fra ene tingen etter den andre som hun ikke får lov til. og hun er jo mitt i en trass alder hvor alt er min min min og nei nei nei. men gir seg fort når hun skjønner det ikke nytter. men må jo innrømme at enkelte dager har man lyst til å gi fullstendig opp. tror det viktigste er å være konsekvent at det ikke blir sånn at en ting får de lov til en dag og ikke en annen dag. de må liksom hele tiden minnes på hva de ikke får lov til. og har inntrykk av at hun får litt friere tøyler hos pappa:-) ellers har hun fått eget lekekjøkken som hun leker veldig med hvor det er kjøleskap og kokeplater og skuffer hun kan leke med for konfyren er jo veldig spennende å trykke på. den har jeg ikke klart å få henne til å forstå at hun ikke skal tukle med. man må ruste seg med masse tolmodighet, og enkelte dager strekker ikke denne tolmodigheten til. føler man går å sier nei nei nei til henne hele dagen. men hun vet utmerket hva hun ikke får lov til for når hun har unger på besøk her som prøver seg på ting hun ikke får lov til skjeller hun på dem å sier nei nei. men må jo prøve selv ti min etterpå for å sjekke responsen. he he
undager Skrevet 24. april 2006 #5 Skrevet 24. april 2006 Hos oss trykker hun i vei. Hun har fått en egen vekkeradio å trykke på så det hjelper litt. Men vi har funnet ut at hun blir fortere ferdig med å trykke på fjernkontroll hvis vi later som ingenting og ikke lager styr rundt det. Det gjelder egentlig generelt. Hvis vi begynner å rope opp at hun ikke skal kaste mat på gulvet, få gjør hun det masse og ser interessert på oss når vi styrer og blir strenge... Men hvis vi bare tar maten litt bort i ter sekunder og tilbyr henne det på nytt så kan hun godt spise. Hvis vi har bydt henne det noen ganger og hun ikke vil ha så er hun mett. Samme med alt her hjemme. Vi har ryddet bort mye og så stenger vi av noen rom, så det blir minst mulig nei. Ettåringer mangler impulskontroll, har jeg lest. De kan godt skjønne hva du vil, men de klarer ikke å styre egen adferd slik at de gjør som du vil. Når man må si nei har jeg fått ett godt råd om å si vennlig og bestemt nei to ganger, og så bare handle (ta henne ned fra sofaen hun ikke lan være i, sette koppen på bordet som hun sprang rundt med) og når det er blitt som jeg har bestemt så sier vi BRA med entusiastisk stemme. Da er alt greit igjen. (Nå tar hun etter oss og løfter koppen, for å sette den på bordet så hun kan si BRA). Men jeg må innrømme at av og til så glipper det og man glemmer å huske på at de ofte ikke kan noe for at de gjør det du vil at de ikke skal gjøre.
2 herlige gutter ;-) Skrevet 24. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 24. april 2006 hehe, så artig! :-) jepp, jeg har satt noen vanlige kubbelys på bordet, og de gangene han tar de så skjer det liksom ingen skade. men jeg prøver å si nei til det også. også sier jeg nei til å grave i blomsterpotter. har kun en tilgjengelig, og den får som regel stå i fred. når han er i nærheten av den eller de lysene (som IKKE brenner!) på bordet, ser han på meg, og på de, også står han å rister på hodet. hehe! så han vet så godt at han ikke har lov! :-) har til nå trukket ut ledningen på stereoanlegget, men tror vi skal innføre at det IKKE er lov å stå der å trykke. plutselig går den cd-skuffen opp, og da knekker den sikkert... i lengden kan det muligens bli litt dyrt...! hehe! vi har egentlig ikke så mye han kan få tak i, så det blir ikke så mye nei... og han har sin egen skuff på kjøkkenet, med leker og plastikkting i. og fra kjøkkenskap og de andre skuffene pleier jeg å fjerne han fra... egentlig bare fordi jeg ikke gidder å gå å rydde absolutt hele dagen... men, jeg er vel ikke slem av den grunn tror jeg! :-) ganske lett å avlede han her også, det er som regel bare en bok som skal til! :-)
Gjest Skrevet 24. april 2006 #7 Skrevet 24. april 2006 dere er ikke "slemme", men dere skulle ikke gitt han lov til å trykke på ting i utgangspunktet... Ting han har hatt lov til å gjøre hittil tar han som en selvfølge at er leker. og når dere tar fra han et privilegium han har hatt før, så er det jo helt naturlig at han reagerer som han gjør. Telefoner, stereoanlegg, skoffer, skap, fjernkontroller ol er IKKE leketøy. Det er bedre å ikke la barnet røre disse tingene før de forstår hvordan de skal brukes. Her gjorde jeg samme tabben som dere, men begynte "omprogrameringen" når han var rundt 10 mnd. Nå rører han ikke annet enn hyllen med videokasetter, og er kjempe flink til å legge på plass når jeg spør om han ikke kan gjøre det isteden for å ta dem ut av hyllen.
*Afrodite* Skrevet 24. april 2006 #8 Skrevet 24. april 2006 På badet er det dokosten han ikke får røre, den har jeg satt litt vanskelig til så han ikke skal få tak i den. På kjøkkenet er det skapene under vasken der jeg har boss og kompost og vaskemiddel han ikke får røre. Har hjemmelaget sikring på desse dørene. Ellers kan han styre på som han vil med de andre skuffene og skåpene. Det er særlig skåpet med pannene og pannelokkene som får gjennomgå. Han opner også ovnsdøren. Papirbosset har jeg også lett tilgjengelig. Litt kjipt når det er juicekartonger med litt rester i da... I stua har jeg måtte bundet fast ovnsdørene (sånn høg gammeldags vedovn) får han åpnet de hele tiden, og det har han sluttet med nå. Har også lagt en tilskåret pappplate i den ene blomsterpotta som var utsatt. Her har han også sluttet å rote oppi. Fjernkontroller og mobiler pleier han styre på med som han vil, men kanskje ikke så lurt med tanke på alt slevet som kommer inni. Har ryddet bort andre ting i tv-reolen og lagt leker og barnevennlige ting der i stedenfor. Så nå blir det egentlig minimalt med nei-er her i huset.
Expat Skrevet 25. april 2006 #9 Skrevet 25. april 2006 Vi snakker mye i telefonen til besteforeldrene, derfor "snakker" barnet også mye "i fjernkontrollene"... Opp til øret, "hada"... Så de som ikke er i bruk får hun låne. Hun får ikke røre TV'n. Eller er det meste utav veien og det som ikke er det kan hun ikke knuse eller skade seg med. Vi har stadig flere barnesikringer i hus da, men det er sannelig praktisk å ha en sen krabber (hun begynter ved 12mnd) da var hun lettere å kommunisere med når hun begynte å få det til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå