Gjest Skrevet 24. april 2006 #1 Skrevet 24. april 2006 Sønnen min på 2 år og 3 mndr,kan de fleste av grunnfargene,men han vet ikke hva som er rødt og hva som er grønt,hvis dere skjønner. Når lærer de dette? Farger er han ikke så flink på,men bokstaver lærer han en etter en.Er nok mer interessert i det:o)
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 24. april 2006 #2 Skrevet 24. april 2006 Vesla her er 21/2 om få dager og har kunnet alle fargene ei stund. Hun gjenkjenner rød, rosa,blå,grønn,gul,orange,lilla,svart,hvit,brun,lyserosa,lyseblå,lysegrønn osv... Men grå, den går som hvit ennå... Hun kan navnet og sier hvilken farge det og det er hvis vi spør og peker. Har vel gjort det i 4-5 mnd. Kan ingen bokstaver her da, men veldig ivrig på at vi skal skrive navnet hennes.
Gjest Skrevet 24. april 2006 #3 Skrevet 24. april 2006 Gutten vår er 2,5 år og kan de fleste fargene,bommer av og til da. Kan også en del bokstaver, ikke abc ,men vet f.eks hvordan mammas bokstav ser ut,broren sin etc
Gjest Skrevet 24. april 2006 #4 Skrevet 24. april 2006 Er sønnen min litt sein på dette området eller?Det er sjelden han treffer riktig farge når vi spør....
...marge Skrevet 25. april 2006 #5 Skrevet 25. april 2006 Vet ikke om han er spesielt sein. Da er han ikke alene om å være "sein". Gutten min er 2 år og 7 mnd, altså 4 mnd eldre enn din, og det med fargene har kommet de siste par mnd. Nå er jeg sikker på at han kjenner igjen fargene og bruker riktig navn på de.
M&T mamma Skrevet 25. april 2006 #6 Skrevet 25. april 2006 Så vidt jeg har skjønt så lærer mange barn fargene før de er 3. I bhg til sønnen min var de overrasket over at han kunne alle fargene rett etter at han hadde fylt to. Det var ikke vanlig. Nå går han på stor avdeling (3 år +) og også der er det flere barn som ikke kan fargene, og det er ikke uvanlig. Så jeg tror vel det er med farger som så mye annet, alt er normalt;-) Det er forresten også vanlig å blande farger. Mannen min var overbevist om at sønnen min var fargeblind fordi han blandet rødt og grønt i ett sett, men plutselig satt det!
nungo Skrevet 25. april 2006 #7 Skrevet 25. april 2006 Det er nok svært Forskjellig hva det enkelte barn (og foreldrene) fokuserer på og det meste er helt normalt. Jenta vår kunne alle farger rundt 2 års alderen, men bokstaver kan hun fortsatt ikek noe av (2,4 år nå). Hun fikk en "fargebok" når hun var 1,5 år og den har hun vært utrolig begejstret for, så jeg tror det er derfor hun har fokusert på det fremfor noe annet, f.eks. bokstaver eller tall.
Galskapens overhode Skrevet 25. april 2006 #8 Skrevet 25. april 2006 jenta mi er 2,5 år.. kjenner de fleste fargene.. Har hatt 2 yndlingsfarger siden høsten nå... Lilla og grønn.. alt skal være i disse fargene. Hun viser tegn til å kjenne igjen sin egen bokstav.. Når det gjelder alfabetet kan hun abc, pqrst, æøå.. lenger har ikke vi kommet..
Gjest Skrevet 25. april 2006 #9 Skrevet 25. april 2006 Da kommer det vel etter hvert.Han er ikke sånn kjempe interessert i farger heller,men har interesse for bokstaver,og kan og gjenkjenner 7 bokstaver.Gjenkjenner de forskjellige bokstavene på reklameplakater osv. Da satset vi på at fargene sitter etter hvert som interessen øker:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå