Gå til innhold

HVa er HELLP?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

HELLP-syndromet (H = hemolyse, EL = elevated liver enzymes, LP = low platelets) oppstår hos 10 - 20 % av kvinner med alvorlig preeklampsi.

70 % av tilfellene oppstår før fødselen, de fleste før 37. svangerskapsuke. Om lag 15 % oppstår allerede i 2. trimester, de øvrige utvikler seg etter fødselen. Det klassiske HELLP-syndromet er karakterisert ved hypertensjon, magesmerter, patologiske leverprøver og lavt blodplatetall. HELLP-syndromet kan også presentere seg atypisk. Både hypertensjon og magesmerter kan mangle. I placenta er en rekke faktorer involvert, både genetiske og immunologiske. Forstyrrelser i koagulasjonsmekanismene lokalt i placenta er assosiert med trombose i placenta. Aktivering av leukocytter og makrofager fører til sekresjon av cytokiner til blodsirkulasjonen og kan forårsake endotelskade. I et tilfelle av HELLP-syndrom er det også fibrinavleiring i blodkar og i lever.

Ved et klassisk HELLP-syndrom bør barnet forløses straks mor er klinisk stabil. Ved et partielt HELLP-syndrom kan man velge å avvente og overvåke konservativt. Tilførsel av kortikosteroider er gunstig

Dette fant jeg på en nett side håper det hjelper:)

Hei, har ikkje visst om denne siden før eg.....og no er eg ikkje gravid mer og kan heller aldri bli det igjen :(

Ikkje for å skremme eller noke, men en kortversjon av min historie:

Har mista tre barn etter fødselen, ikkje pga HELLP, men har fått HELLP etter fødselen alle tre gangene. Siste gangen, forrige nyttårsafte, var det lenge uklart om eg om til å overleve. Hele familien mtte komme og være med meg, for ingen visste kva vei det gikk. Leverprøvene var over 1000( var til gjennomgang av journalen i går, så var litt annerledes enn eg trudde på forhånd), blodplatene var 16, og blodtrykket på det høgeste var 250/236!!! Fikk kramper(eklampsi) og enorme hodesmerter. Vannet samla seg opp i kroppen min, så eg var 20 kg tyngre etter fødselen enn før babyen kom ut...

På mandag fikk eg beskjed om at eg absolutt under noken omstendighet ikkje skulle prøve på flere barn. Uansett er det 25% sjanse for at babyen dør (IKKJE av hellp) og deretter så var det mindre sannsynlig at eg kom til å overleve enn at eg faktisk kom til å klare det. Kroppen kom ikkje til å takle det en gang til uten varige mèn. Var bare tilfeldigheter som gjorde at eg ikkje døde sist. Blant anna at eg allerede var på sjukehuset så eg fikk blodtrykksdempende i løpet av minutter, og krampestillende drypp med en gang.

Iallefall, dere som er i risikogruppen, vær obs på at det kan forekomme etter fødselen også! Er ikkje ofte, men det skjer.

Lykke til, klem fra

jeg hadde alvorlig preeklampsi dette svangerskapet.. endte opp med keisersnitt i uke 33.. ca en uke etter på viste blodprøvene at jeg hadde lavt blodplate tall.. fikk aldri noen forklaring på hvorfor det kunne skje..

kan det ha vært heelp?? høyt blodtrykk har jeg nå hatt fram til 6uker etterpå, og fortsatt er det ikke helt som det var.. høyeste blodtrykket mitt var 190/140..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...