Gå til innhold

Noen som har matallergi selv?

Anbefalte innlegg

Begynner å lure på om jeg kanskje kan være allergisk mot noe...

Har vondt i magen hver dag,og ofte etter jeg har spist. Legen trodde tidligere det kunne være magesår,men det er utelukket...

Er det noen av dere som reagerer med vondt i magen?

Hvor fort reagerer man...jeg får som regel vondt ganske snart etter måltidet?

Går det an å teste seg hos legen om det er noe en er allergisk mot?

Mange spm,men håper dere har noen svar

Skal til legen snart,så skal høre med han også altså;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4853376-noen-som-har-matallergi-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kan jo be legen din om å teste deg for de vanlige ting, sånn som laktose,gluten,egg,fisk osv.

Det som kan testes på en blodprøve.

Men hvis blodprøvene er negativ, å du fremdeles har vondt i magen,så kan det være at du er Intolerant.

Hvis du har intoleranse,så kan det dessverre ikke ses på en blodprøve.

Da skal du som oftes igjennom en lang prosses hvor matvarer blir utelukket fra din kost.

Kan ta opp til 6 mnd å gå igjennom en slik utelukkelses diet.

man kan være intolerant over mye.

det du kan reagere over kan være f.eks hvete,melk(selv om det er bevist at du ikke har gluten og laktose allergi),div frukt. oksekjøtt, E-nummer,Citrus frukter, tilsettningsstoffer ,havre osv.

Listen er lang.

Det du bør gjøre er ¨å skrive ned alt hva du spiser,når du spiser og hvordan du har det fysisk i dag.hvor ofte du går på toilette osv.

Når du fører en nøyaktig logg,så kan du bedre få en oversikt over hva du reagerer over.

Legen vill sikkert utelukke at du har et tarm problem.

Jeg har gått igjennom hele prossesen, å alt legene kan si til meg , er at jeg har irritert tykktarm.

Det kan man dessverre ikke gjøre noe med.

Men så var jeg hos en alternativ behandler (øye analyse) å han fortalte at jeg har en matvare Intoleranse.Å det virker mer logisk.

Men jeg vet ikke hva jeg er intolerant over...men har en mistanke om at det er melk,havre,light produkter, brus.

hvis du er allergisk,så kommer som oftes symptomene med det samme,eller det kan gå noen timer.

Men kroppen vill som oftes reagere, å du vill ikke være i tvil om at du er allergisk.

hvis du er intolerant,så kan det vises ved at du har diarre,hudproblemer,tretthet,konsetrasjons problemer,vektøkining osv.

vel,,dette ble et ganske langt svar.

hvis du lurer mere ang om intoleranse og allergi,så kan du prøve å spørre nede på biblioteket om de har noe lese stoff om det emne.

lykke til :)

• 2 uker senere...

heihei...

Be legen ta en blodprøve ang cøliaki.. (enzymfeil som gjør at tarmen brytes ned av gluten)...

Det er en av de mest underdiagostiserte sykdommene som finnes i norge.. 1 av 200 er rammet.. og det finnes utrolig mangen forskjellige måter å reagere på.. (ikke alle som har problemmage engang, men osm merker det på ledd eller ved jern b12 mangel) Ikke sikkert det er det du har da..hehe men ville no bare si det så du har det i tankene..

-lykke til med å finne ut av årsaken iallefall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...