Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at mannen min er kronisk syk.. har Morbus chrons.. og jeg selv har psoriasisleddgikt,, Har ei jente fra før og som dere sikkert vet, strever jeg med å bli gravid..

Nå har jeg begynt å se lys i tunnelen, vi skal inn på ny utredningstime før ivf i mai..

Men jeg føler meg sliten... sliten og trøtt på å prøve og prøve..jeg har mistet to ganger,,,,,,,,,,,,hvorfor skulle det gå bra denne gangen liksom? (superpositiv her?? hehe) i tillegg er jeg mye plaget med leddene mine,, skal tappe begge kneene for leddvæske og et håndledd, muligens albuen også hvis det er nødvendig..

Lurer mye på dette med leddgikt.. har ikke hatt diagnosen så lenge,, og jeg tar meg selv i å lure på om jeg rett og slett bør få et barn til.... Det krever jo sitt.. vesla vår er snart skolejente.. og klarer masse selv,..så henne blir ikke det store problemet.. men jeg er livredd for at jeg ikke skal klare å ta vare på en baby.. Hva hvis jeg blir så dårlig at jeg blir sengeliggende?? Og mannen min er syk?

Hva ville dere gjort? Latt være å få et barn til? Og være fornøyd med det jeg har? Eller latt det stå til og taklet de eventuelle problemene senere??

Masse rare tanker fra ei litt småfrustrert

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4852994-hva-ville-dere-gjort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det er et veldig vanskelig sprøsmål du stiller...

Dere har jo kroniske sykdommer begge to, som jeg antar tar mye energi i hverdagen. Kan skjønne at du begynner å tenke på om dere egentlig bør få et barn til... Vet ikke hvordan dere har det med nær familie, som kan steppe inn hvis du blir dårligere? Uansett, så kan man nok ikke satse på det over lang tid heller.

På den andre side, så er det mange som har funksjonshemminger som har barn, og det er utrolig hva man får til, hvis man bare vil! Og det er nok mye hjelp å få fra det offentlige, hvis ting skulle ende seg.

Jeg klarer nok ikke gi deg et svar på hva jeg ville gjort, det blir for vanskelig, men magefølelsen min sier at jeg synes dere bør kunne få en til....

Noen tanker fra meg...

:-)

Huff, det er mye man skal tenke på og vurdere ja..

Jeg vet ikke mye om hverken leddgikt eller kroniske sykdommer, men tenker at det sikkert er tungt å gå gravid om man har slike plager. Har dere vurdert adopsjon? Da ville du unngått å gå gravid, men alikevel fått et barn til? Det kunne og ha letta på den tunge prøvetida. (som begynner å bli ganske lang nå, stakkars..)

Men som litjpia sier. det er utrolig hva man får til om man bare vil.

Dette ble du nok ikke klokere av, men noen ord ble det...

:)

Hei på deg!

Det du må gjøre i første omgang er å finne ut om dere vil prøve på nr 2.

Og hvis du har leddgikt så blir du jo antageligvis bedre under svangerskapet, men merke at du blir dårligere igjen etter fødselen. Kan jo ta kontakt med trygdekontoret/sosialkontoret/familiekontoret for å høre om dere får støtte til barnepleier slik at dere kan få avlastning siden dere begge har en kronisk sykdom. Kanskje ta kontak med ergoterapaut i kommunen for å søke etter hjelpemidler. F.eks stellebord som kan heises/senkes. Det er utrolig mye du kan gjøre selv for å gjøre hverdangen lettere hvis dere får småbarn igjen. Bare fantasien som setter begrensninger.

Har selv leddgikt, men ikke gravid ennå. Har fått masse nyttig info av ergoterapaut og sosionom hvis vi får barn, ang hjelpemidler og ting og tang.

Ønsker deg lykke til!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...