Gå til innhold

Akupunktur - Hvorfor går ikke flere til akupunktør?

Anbefalte innlegg

Mange jeg har vært i kontakt med har fått god hjelp mot svangerskapskvalme hos akupunktør. Jeg lurer på om det er noen som ikke har fått hjelp?

Og så lurer jeg på hvorfor folk IKKE går en tur til akupunktør (hva taper man på å prøve når alt ser nattsvart ut?), men isteden velger de å gå kvalme i 9 måneder.

Alle blir kanskje ikke helt kvitt kvalmen, men bare det at det tar de værste toppene hadde vel vært fantastisk??

For den gravide og for alle som lever sammen med den gravide.

Fortsetter under...

Kan det være en idé å ikke gi seg hvis det ikke funker hos den ene akupunktøren? Jeg har opplevd at de setter sine nåler på helt forskjellige steder med samme plage (i mitt fall svangerskapskvalme) som utgangspunkt.

En konsentrerte seg kun om ene øret (husker ikke lenger om det var venstre eller høyre øre), den andre armer og ben!

HI

PS: Du kunne kanskje utdype din erfarenhet litt. Det ble litt kort..

Jeg har fått behandling mot sterk svangerskapskvalme på ettermiddagen i dag. I flere uker har jeg vært kvalm konstant, fra at jeg slår opp de to blå på morgenen, til jeg utmattet sovner på kvelden.

2 timer etter besøket hos akupunktør kjente jeg gradvis at den ulmende kvalmen ga seg. Og dette er ikke noe spøk! Jeg har opplevd akkurat det samme i mitt forrige svangerskap. Det jeg vil komme frem til er: Det fins hjelp å få for mange av dere som sliter. Noen reagerer ikke nevnvert på akupunktur, men mange gjør det. Prøøøøv!

(for de som lurer så er det ikke vondt)

Jeg har hatt konkrete planer om å prøve flere ganger, men tenkte at hvis det skulle funke, så burde jeg hatt litt virkning av å bruke seabands også, og det har jeg ikke hatt hittils. Får bare forbasket vondt der kula sitter (ja, jeg har plassert det på riktig sted). Så kommer det med at jeg må ta fri fra jobben for å rekke en time, så blir det til at jeg trekker det ut igjen og igjen. Er kvalm hele døgnet, men spyr ikke. Er kun i 7. uke.

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg går til akupunktør og gjett om det hjelper!!!

Om jeg kjenner at jeg begynner å bli dårlig igjen så bestiller jeg ny time og går med seabands i mellomtiden. Men de funker heller ikke på meg. Med nålene så stiker de dem direkte på punktene og får gnikket ordentlig på dem. No de seabandsa ikke gjør.Virkelig verdt pengene!!!! Akupunktur, kan ikke få sagt godt nok hvor stor hjelp det er. Om du har tenkt å ta akupunktur så skal jegfinne en hjemme side. Hjemmesiden til NAFO. Norsk akupunktur forening. Der kan dere finne en akupunktur der dere bor.

• 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Det er klart det er stor forskjell på akupunktører, slik det er på alle andre som jobber i helsevesenet. Jeg var utrolig heldig med "min" akupunktør da jeg slet med svangerskapskvalme (døgnkvalme fra 2.-9.mnd..). Hun gjorde tilværelsen utholdelig, jeg fikk noen gode dager innimellom og hun hjalp til med å holde motet oppe. Etter en beh. følte jeg stort sett bestandig at jeg fikk mer energi, jeg fikk ofte lyst på mat (noe som aldri skjedde ellers), klarte å få i meg mat uten å spy etterpå, og jeg følte meg rett og slett mye bedre, også psykisk (etter langvarig kvalme ble jeg til tider svært nedbrutt og deppa). Denne "engelen" som heter Ellen Ringnes, driver EON akupunkturklinikk i Ullevålsveien 88 i Oslo. Hun har åpent alle dager bortsett fra fredager, er utrolig flink og seriøs, hyggelig og serviceinnstilt. Hun var like forståelsesfull og omtenksom hver gang jeg kom inn døra med mitt kvalme legeme, og hun ga meg time på kort varsel hvis jeg var skikkelig dårlig, og la forholdene til rette for at jeg hele tiden skulle ha det best mulig når jeg var der. Lykke til, alle kvalme "snart mammaer", jeg kan iallefall skrive under på at alt slitet er veldig, veldig verdt det når du holder din lille baby i armene for første gang! (og kvalmen glemmes også, tro det eller ei..)

Jeg gikk også til akupunktør men det hjalp ikke.

På onsdag skal jeg til homeopat, og hun sa på telefon at det kan jo være noen akupunktører som ikke er like flinke som andre eller at de setter opp feil "system".

Hjelper det ikke hos homeopaten får jeg prøve akupunktur igjen.

Blir dyrt etterhvert men.

jeg går til fysjoterapaut for muskel og leddsmerter, skulle få akkkupunktur men så kom han på jeg var gravid, og sa at "det kan framprovosere en fødsel så vi har som policy her å ikke gi akkupunktur til gravide"

en akkupunktør setter vel gjerne nålene mot kvalme andre steder men likevel... blir jo litt skeptisk...

(fikk forresten akkupunktur under fødselen og det var helt genialt)

Da er vel kanskje ikke den fysioterapeuten helt trygg på det han driver med. En akupunktør med godkjent utdanning som driver seriøst setter såklart IKKE nåler som kan være skadelig for babyen. Skjønner godt du ble skeptisk når han sa det han sa. Du kan jo spørre om han har utdannelse til å sette nåler i akupunkturpunkter,(godkjent akupunktør) eller om han bare har kursing i triggerpunktbehandling av muskulatur med nåler (noe mange fysioterapeuter har, deriblant meg selv. I så tilfelle vil man ikke sette nåler på gravide for å være "på den sikre siden", men det har lite med akupunktur å gjøre, kun nålene er de samme..). Dette er nemlig helt forskjellige ting! Håper du ikke avskriver akupunktur pga av denne opplevelsen, men forhør deg om at den du evt. går til har de nødvendige kvalifikasjonene!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...