Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg også? :)

*WinnieThePooh*

Anbefalte innlegg

Hei!

Slik er saken: Jeg og sambo vil så gjerne bli gravide. Vi er begge studenter, egen leilighet og jobber i tillegg. Vi har planlagt å spre slik at vi vil ha ca 25000 på konto når baby kommer. Vi har planlagt at prøvingen skal starte i nov/des, slik at barnet skal komme sensommeren/aug neste år. Jeg vil da være ferdig med min bachleorgrad og han gått ett semester på mastergrad. Jeg skal ha ett år med permisjon før jeg begynner på min mastergrad (ja, jeg er helt vill til å planlegge :) )

Og så..... har vi egentlig lyst til å bare sette i gang med en gang! Hva da med sparing, utdannelse osv...? Hvor mye har dere spart? Hvor mye trenger man på konto til det mest nødvendige barneutstyret? Bør jeg bli ferdig med bachleorgraden først???

Vi skulle egentlig ikke prate mer om dette før til senhøsten for å konsentrere oss om studiene, men etter en påske med mye baby-snakk og besøk hos venninne med barn har vi igjen fått fart på tankene....

Noen som kan gi meg noen gode råd og tips??

Hilsen

Fortsetter under...

Heisann.

Vi sparte opp den svimlende sum av kr 0,-. Jeg hadde et halvt år igjen til bachelor-grad, og min kone hadde ikke begynt på sine studier. Hun begynner først nå til høsten. Det er egentlig dere selv som bestemmer hvilke utgifter dere har når barnet kommer. Vi kjøpte vogn, stellebord og bilsete brukt. Seng på IKEA til 300 kr. Klær er billig, pluss vi fikk masse gaver etter fødselen. Vognen betalte vi 1000 kr for, stellebordet 350 og det samme for bilsete. Har i ettertid skjønt at det å få barn, byr ikke på de største utgiftene med en gang, og man klarer seg fint med brukt utstyr. Vogn med aircondition og blinklys er bare noe folk tror de trenger......

Lykke til!

Hei:) såå godt å høre at det ikke bare er jeg som er helt vill til å planlegge;). Jeg er student(sambo jobber) og vi ønsker oss også barn. Hadde egentlig tenkt å vente til etter bachelorgraden altså sommer 07 før vi skulle begynne prøvingen....men nå er jeg blitt så babysjuk at det virker som denne planlagte stien ikke blir helt slik vi har tenkt. Sambo er av den oppfatningen at jeg skal klare skolen uansett når det kommer et barn, han skal ta permisjon slik at jeg fortsetter utdanningen.( har planer om mastergrad jeg også...)Hvis jeg ikke klarer å fortsette det "planlagte" løpet så er ikke det noe krise(sier sambo...)da får jeg bare ta permisjon da og ta studier senere...Jeg har lenge vært litt usikker på grunn av evt forsinkelser i utdanningen, men å få barn er MYYYEE viktigere for meg enn å klare studier på normert tid! Lykke til!

Glemte å si at vi har begynt som prøvere, ikke aktivt, men skulle det skje at jeg blir gravid nå så vil det muligens bli litt vanskelig i forhold til praksis og evt xamen,men det kan jo også ta laaaang tid å bli gravid så en vet jo aldri. Blir nok aktiv fra juli/august av tenker jeg.

Har spart en god del penger de siste fire årene så vi har nok ca 100tusen på konto(men da har vi heller ikke vært på ferie de siste tre årene), men tror det går bra om en ikke har så mye penger heller. Ofte så får en jo litt klær og utstyr fra besteforeldre og så er det jo mye fint brukt også.

Det blir som regel en "årnings";)

Hei igjen! Som om jeg skulle ha skrevet det selv! Da er vi i alle fall to som går rundt og tenker på akkurat det samme!! Vi ble så ivrige i dag at jeg tok ut prevangsjonsringen (Nuvaring) :) Så etter en måned nå med normal syklus så er vi i gang!!!! Vi har bare gått rundt og smilt til hverandre i hele dag :) Jeg tenker som så at utdanningen min, som jeg SKAL fullføre med master + PPU, vil ta like lang tid om jeg tar permisjon i jan/feb eller i juli/aug neste år! Dere har jo virkelig vært flinke til å spare! Det blir ikke mer enn ca 20000 her, men satser på at det holder.. Hva studerer du da? Hadde vært koslig å høre hvordan det går :)

Hilsen

Heisann:) hehe, rart hvor fort planene forandrer seg, ikke sant? går rundt med de smilene vi også, er en skikkelig spennende tid dette her. Studerer vernepleie jeg, men har som sagt planer om videre utdanning, men eksakt hva har jeg ikke helst bestemt meg for enda. Kjenner jeg meg rett kan jeg ombestemme meg 1000 ganger innen den tid..;);) Og jeg føler jeg har god tid til å finne ut av det..er jo "bare" 26, men i forhold til å få barn ha jeg ikke fullt så god tid..rart det der ja.

Hva studerer du da?

Hilsen

Annonse

Jeg har ett år igjen av min bachleor i Biologi, henger allerede ett år etter pga mye sykdom. Jeg tar sikte på å ta hovedfag i mikrobiologi - det er så vanvittig spennende! En stund var jeg helt opphengt i at jeg ikke ble ferdig til normert tid og stresset livet av meg.... men er "bare" 22 og fant ut at jeg i grunn har god tid :)

Ringte forresten legen i dag ang slutt på prevangsjon og det å begynne å prøve - det var bare å sette i gang :) håper det ikke tar så lang tid før en liten spire sitter.... Like greit å ikke vente så lenge men prøvingen da :)

Og så er det så vittig hvordan jeg klarer å lage "logiske" slutninger i hodet - slik at det passer med hvordan jeg vil ha det :)

Hilsen

Så artig det var å lese svarene her! Det virker som om vi er mange som tenker likt!

Etter jul ble jeg plutselig så veldig babysyk. Jeg har så lenge igjen av studiet (3 år), og så ikke for meg å studere ferdig, og komme meg ut i arbeidslivet før barn! Og ikke misforstå meg, jeg tenker ikke på pengene, men 9 mnd fødselsstipend gir meg faktisk (hvis jeg er i form til det!) muligheten til å forbedre noen karakterer uten å ta opp ekstra studielån/studere uten støtte. Samboer jobber, og han er klar for baby.

Dermed var ut med Nuvaringen i februar, og i mars var jeg gravid! Deilig!

Har spart opp til safaritur i Tanzania (skulle egentig dra i August), men den turen tar vi om noen år, og pengene til turen er satt på sparekonto. Godt å ha i bakhånd! Men jeg tror ikke det er så dyrt å ha en nyfødt, verre blir det når de skal ha sykler og ski og playstation og Dieselbukser og fotballsko og mobiltelefon... =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...