Gå til innhold

Om naproxen ved menssmerter-har fått kontrabeskjed!

Anbefalte innlegg

Denne informasjonen kan dere gjøre som dere vil med, men legen på kvinneklinikken svarte at hun ikke kjente til det er farlig å ta naproxen og ibux under mestruasjon. Derfor kommer jeg ikke til å være like påpasselig med ikke å ta dette nå som jeg får mensen med dertil hørende jævlige smerter. Tenkte bare jeg skulle nevne det siden jeg har nevnt tidligere at jeg har fått beskjed om at man ikke bør bruke slike preparater når man forsøker å bli gravid.

Fortsetter under...

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3408430.html

Her finner du en artikkel om akkurat dette temaet.. belyst av en lege ved st.olavs i Trondheim,.. Jeg har fåt beskjed om å holde meg unna sånt, siden jeg sliter med å bli gravid..

jeg har gått på ibux lenge.. som en del av behandlingen for leddgikt.. og jeg tror seriøst at det har noe med at jeg ikke har blitt gravid å gjøre..

Jeg har holdt meg unna ibux og naproxen i ett år etter å ha fått beskjed om det av legen min. Jeg har skrevet om det her inne tidligere. Jeg ville bare si i fra om hva legen på kvinneklinikken sa til meg i dag, for jeg var redd for at jeg skremte noen etter at jeg skrev innlegget for ca 5 uker siden. Jeg har uutholdelig sterke menssmerter, så for meg kan det bli aktuelt å ta naproxen inneimellom- men nå skal jeg jo på lapra så da kan det også hende jeg blir kvitt noe av de værste smertene. Men jeg går såklart inn på linken du la ut, Bula! Takk for det!

Fooresten så sa legen i dag at det var mulig ibux/naproxen ol kunne medføre spontanabort pga den blodfortynnende effekten. Hun selv trodde ikke at det var tilfelle, men jeg vil aldri ta slike preparater ved mistanke om graviditet.

Det er ikke greit når man får motstridende beskjeder hele tiden, men vi får trøste oss med at vi her inne nok er mer påpasselig enn de fleste!

Ja det er sant,, Hva man kan ta og ikke ta skifter jo etter dagsformen på legene.... hehe

Må le litt.. enn hvis det ikke er tilfelle om feks et år dette med at ibux er så farlig.. har jeg da gått og slitt med smerter unødvendig? Gjett om jeg blir sur da!!!

heisanmn

jeg er også plaget av uutholdelige menssmerter, paracet og ibux og co virker NULL.

Det jeg har fått er novaligin dråper (resept) og de hjelper faktisk. Nå har jeg ikke satt meg inn i om dette kan være kontraproduktivt når man vil bli gavid men det er kanskje verdt et forsøk mot menssmerter?

har også hørt noe om at ibux ikke skal være bra...

Annonse

Min mening om dette, og dette er min mening er at jeg hadde brukt ibux ol hvis det er det som virker, jeg tror nemlig at grunnen til at man KAN ha mindre sjangse for å bli gravid når man bruker det er selve lidelsen og ikke pilla man bruker mot dette... Ibux er vanlig mot muskel og skjelett lidelser, og da kan kroppen ha støøre problemer med å bli gravid fordi den ikke er helt "frisk". EN halt hest f.eks er vanskelig å bedekke,

Så jeg tror det de har funnet ut i denne undesøkelsen egentlig ikke gir svaret.

Paracet trekker sammen de små kapileærerne men ibux og lignenede virker lett blodfortynnede (derfor de er forsiktige med dette i forbindelese med operasjon ol) MEN det øker jo da sirkulasjonen din på en anne side og det er jo bra...

Men som sagt dette ermin mening som man også kan bruke som man vil

Hilsen AKupunktør tjorven

Angående Paracet: man vet ikke virkningsmekanismen til Paracetamol (som er virkestoffet i Paracet)...

Hovedgrunnen til at man ikke anbefaler Naproxen, Ibux eller lignende er at man har en ganske sterk mistanke om at disse legemidlene kan hemme enkelte prosesser som er viktig i forbindelse med modning/frifjøring av egg. Det er ikke tvil om at kronisk bruk er verre enn 1 tablett sporadisk. Det er sett tilfeller av kvinner med for eksempel leddgikt som kutter ut smertestillende og blir gravide! Dere kan kritisere legene for å gi forskjellige svar, men dette skjer kanskje som et resultat av at her vet vitenskapen ennå for lite! Dokumentasjonen er ikke sterk nok til at det nødvendigvis finnes noe fasitsvar.

Husk også på at Brexidol, Voltaren, Alpoxen, Ibumetin, Ibuprofen osv. kommer inn under samme kategori. Alle disse hemmer prostaglandinene i kroppen.

Farmasøyt

Ååååå, nå ble jeg skuffet. Visste ingenting om at naproxen kanskje kan hindre graviditet. Har hatt fryktelige menssmerter i alle år og etter å ha prøvd forskjellig smertestillende preparater endelig funnet et som virker bra. Naproxen fjerner smertene i ryggen og magen og gjør ikke mer. Mens andre smertestillende gjør at jeg blir så fryktelig trøtt og slapp. Med Naproxen går det greit å fungere i hverdagen. Jeg bruker ca 6-8 tabletter totalt de to første dagene i mensen, er dette mye??? Kan det virkelig påvirke min evne til å bli gravid? (Er 34 år og har prøvd i 9 mnd, er vel ikke akkurat sliter jeg da....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...