Gå til innhold

Ny gravid!!!hjelp;)

tanja78

Anbefalte innlegg

hei alle sammen! jeg fant ut jg er gravid for en uke siden.og da tok jg ultralyd.i det her landet jeg jobber i .jeg var 4 uker da. jeg har aldri drømt om å få unge noen gang. så jg har aldri lest noe informasjon om graviditet. så egentlig er jg helt blank på dette området. humøret mitt lever jo sitt eget liv! kroppen min forandrer seg. helt rart. så nu er jeg på nettet for å lese mest mulig om hvilken situasjon jeg egentlig er i. jeg fant ut at jeg må ta noe folinsyre. har begynt med det.men hva er egentlig det?og at det er viktig å ta omega3?hvorfor?også sier noen til meg at jeg må ta vitaminD. hvorfor?som sagt jeg er helt grønn. jeg har nettopp begynt i ny jobb. og det er adm.dir stilling og det med følget at jg må jobbe mesteparten av tiden i utlandet. det skremmer meg litt. jeg skal til norge neste måned. da får jeg kanskje kjøpt meg noen bøker om graviditet:) det her eer det skumleste ting jeg noen gang har gjort. for jeg har bestemt å beholde denne lille saken som vokser i meg. hvis det er noen som vet hvor den beste gravid siden er på internett. vil jeg være veldig takknæmlig å få vite den.:)hva kan jeg ikke spise og drikke?som sagt jeg er helt grønn på dette områdetet. men be meg styre en bedrift, det kan jeg:)

Fortsetter under...

Hei og gratulerer så masse :-)

Folinsyre er et vitamin som skal forebygge ryggmargsbrokk. Det skal du ta frem til du er ca 12 uker. Omega 3 er bra for deg og for barnet. Utvikling av hjernen? Vitamin D er jeg ikke sikker på. Har ikke hørt den annbefalingen her jeg er.

Du bør sørge for at all mat er skikkelig gjennomstekt. Skrell frukten din. Unngå alkohol og spekemat. Ellers skal du leve som vanlig, men lytte etter kroppens signaler. Hvil når du er trett.

Jeg synes denne nettsiden er den som har best info om alle sider av det å være gravid :-) Men det er veldig kjekt med noe skikkelige bøker også. Annbefaler dem som er skrevet av Gro Nylander. Lege med spesialisering innen svangerskap, fødsel og barseltid.

Masse lykke til :-) Dette blir en spennende tid for deg!

• 4 uker senere...

Hei og gratulerer!

Folsyre er et vitamin. Det anbefales å ta en tablett daglig etter måltid. Forskning har vist at folsyretilskudd kan redusere risikoen for å få et foster med nevralrørssdefekter. Nevralrørsdefekter er alvorlige medfødte misdannelsen som skyldes forstyrrelser i lukkingen av nevralrøret. Den vanligste formen for nevralrørsdefekter er ryggmargsbrokk. Du bør også ta omega 3 fettsyrer pga utviklingen av fosterets hjerne som består av mye fett. Spør eller lege/jordmor, de kan svare på det meste. Av mat er det viktig å få i seg mye frukt & grønt, og være forsiktig med store mengder fett og sukker.

Viktig at du nå tar hensyn til at det er et lite liv som lever og vokser inne i deg. Det gjør at du kan bli kvalm, svimmel, mer trett etc. (men ikke nødvendigvis) Kjenn etter hva kroppen din trenger, hvil når du føler for det.

Høres ut som du har en anstrengende jobb, men ta hensyn til deg selv! Snakk med folk på jobben, de fleste har forståelse for graviditet:-) Jeg er selv blitt sykemeldt nå. Er fysioterapeut og er høyt og lavt på jobb. Første 3 mnd var jeg veldig bra, men siste ukene har blodtrykket mitt blitt så lavt så jeg svimler skikkelig hver gang jeg reiser meg. Så nå må jeg ta det helt med ro to uker.

Ønsker deg lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...