Gå til innhold

Skal vi dele noen sunne mattips til babyer?

Anbefalte innlegg

Jeg har plukket opp noen sunne og smarte mattips til babyen min underveis, men det er nok mange mange flere sunne ting som jeg ikke vet om. Skal vi dele med med hverandre? Jeg kan begyne med med de jeg har....

- Jeg drysser kanel over lillegutt sin eplemos. Kanel skal vistnok være veldig sunt med masse antioksidanter. Og godt for liten og stor....smaker eplekake....nam:)

- Jeg gir avokado/banan- eller avokado/pære-mos til lunch. Avokado skal også være veldig sunt. Tror det er fettstoffene i avokadoen som er bra for barnet. Jeg bruker å koke pærer på forhånd, mose dem og helle over i isterningbrett. Da tar jeg bare opp to terninger og blander m en halv avokado når jeg trenger det. Fryktelig enkelt!

- Raps-olje har jeg høret er sunt, og fint å bryke i middagsmaten. Noen som vet hvorfor akkurat raps-oljen er så bra ?

....det var det jeg kom på akkurat nå. Er det flere som har noen smarte og sunne tips å dele?

Fortsetter under...

Jeg gir vann som drikke til måltider, og introduserte det allerede ved 3 mndrs alder. Så blir de vant til det, og det blir lettere å styre unna saft, noe jeg synes er totalt unødvendig for barn (og meg selv også egentlig...)

Det med rapsolje er jeg litt usikker på, for meg er det en litt sånn "billigolje", som kan brukes til alt fra mat til å smøre knirkete hjul. Nestle bruker det i sin barnemat,men jeg tror ikke det er spes. sunt i forhold til andre oljer. Jeg bruker olivenolje, extra virgin. Både smaker godt og er sunt!!

Ellers jobber jeg med å huske smør på brødskiva til gutten, har aldri brukt det selv, men i mange plantemargariner er det jo tilsatt bla. vit D og omega fettsyrer, og det er jo fint å ha med seg når tran smaker :-(((

Lev sunnere med Norsk kaldpresset Rapsolje!

Brynildsen er ledende leverandøren av Norsk kaldpresset Rapsolje , en ernæringsrik olje full av fettløselige vitaminer, sunne fettsyrer og ikke minst antioksidanter fra naturen.

I en "jungel" av ulike typer rapsoljer er det viktig å skille mellom den raffinerte rapsoljen kontra den kaldpressede rapsoljen.

Den kaldpressede rapsoljen har markedets laveste innhold av mettede fettsyrer, og et ideelt forhold mellom flerumettet og enumettet fett, noe som er gunstig for å forebygge hjerte- og karsykdommer. Den raffinerte rapsoljen derimot, er uten antioksidanter og har dermed ingen helsebringende effekt.

Følgende skjema viser de vegetabilske oljenes fettsyremønster. Her ser man tydelig at kaldpresset rapsolje kommer desidert best ut!

http://www.brynildsen.no/CDA/zonepg.aspx?zone=71

olivenolje, extra virgin skal ikke varmebehandles for da forandres sammensettningen.

Oki, dette var nytt for meg.

Tilsetter bare olje etter at maten er ferdig da, for å få en litt smidigere konsistens. Så den blir ikke varmebehandla. Og jeg steker ingen barnemat, bare koker.

Har også lest at Rapsolje er veldig sundt, og her hjemme har vi gått bortifra olivenolje helt.

Bruker også mye avocado i maten, både til oss selv og barna, så det rådet holder jeg med deg i.

Når det gjelder sunn mat så vil jeg anbefale å gi barna grøt fra helsekost(holle eller den første grøt) istedefor det søte skvipet til Nestle.

Og istedefor å gi malt og dessertglass vil jeg anbefale å lage sviskemos/aprikosmos og andre typer(kok en stund, mos det og frys i isterningsbrett) som er helt uten sukker og andre tilsetninger.

Henger meg på det med vann. Vi går i åpen barnehage, og må si jeg er overassket over at nesten alle gir barna sine(eller dagbarna) saft på kopper eller i glass der. Tror omtrent det bare er oss som tar vann jeg, og det syns jeg virkelig er rart. Får disse barna saft hver dag da??

Dropp prim når babyen begynner med brødmat, den er tilsatt sukker.

Dropp også vanlig yoghurt og gi yoghurt naturell istede....mye sunnere.

Jeg virker kanskje fanatisk når det gjelder sukker, tenker på helsa og tennene, men det er ihvertfall i det daglige det er viktig å tenke på hvordan få i barnet ditt minst mulig sukker...og det er helt mulig:-)

Se der ja, var ikke klar over at det var kaldpresset som var best. Skal huske det neste jeg er i butikken:)

Og skriver også under på at vann er best:)

Ellers er det noen som har gode tips til pålegg på brødskiva? Vi skal begynne m brødmat snart til lillegutt, og hadde tenkt å prøve avokado/pæremos på skiva. Vet jo ikke om det smaker godt da, er det noen som har prøvd det?

Annonse

avocado kan de begynne med med en gang de får fast føde (4/6 mnd), er veldig mildt.

Et lettvint og sunt middagstips: Kok frossen grønnsaksblanding et par min. Tilsett evt litt kjøtt, fiskepudding e.l. og mos med gaffel eller stavmixer. Jeg blander inn litt youghurt naturell, bruk evt litt av kokevannet.

Frosne grønnsaker er undervurderte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...