Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Til dere som har flere barn: Når fortalte dere at barnet deres skulle få en bror eller søster? Vi har en datter på litt over tre år, og vi har ennå ikke fortalt det til henne. Tenkte vi ville vente til jeg fikk litt mage - da ble det mer konkret liksom. Er nå i uke 16, og den begynner å "poppe" fram, så det er vel på tide.

Er selvsagt spent på hvor mye hun skjønner og hvordan hun vil reagere! Hun har et bra begrepsapparat, så vi får forklare så godt vi kan. Noen tips i forbindelse med dette?

Tenkte også å låne noen barnebøker som handler om det å bli søster eller bror. Det kan jo være en fin måte å forberede seg på. Har noen tips til gode bøker?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4849650-n%C3%A5r-fortelle-det-til-s%C3%B8sken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fortalte det til jenta vår da jeg var litt over 3 fullgåtte mnd. Har mistet før, så synes det var greit å vite at alt så ut til å gå bra først.

Eldstejenta er snart 3 år. Det er jo vanskelig å si hvor mye hun egentlig forstår av det, men når vi først har fortalt det. så snakker vi jo mye/ofte om babyen i magen, at magen til mamma kommer til å bli kjempestor (hihi) og alt vi skal gjøre når babyen kommer ut.

Vi har også sett litt i noen bøker med bilde av babyen både i og utenfor magen, og har tenkt å kjøpe en eller annen barnebok om det å bli storesøster når det begynner å nærme seg litt mer.

Jeg tenkte også at det kan være kjekt for henne å være med på noen av innkjøpene, vi må for eksempel kjøpe ny vogn, og så skal hun få være med å kjøpe en sparkebukse og en leke eller noe sånt, som hun kan ha med på sykehuset. Jeg så også et tips her inne om å kjøpe en liten gave til storesøster fra den lille babyen som hun skal få når hun kommer og besøker oss - syntes det var en god ide!

Jeg måtte fortelle det tidlig til min jente, når jeg spydde som en gris døgnet rundt i tre uker var hun etterhvert veldig bekymret stakkar:) Men hadde planlagt å vente til magen begynte å vises litt, slik at hun fikk et forhold til det. Hun er snart fem, så hun har forstått litt mer av det, og at avogtil at det kan gå galt osv..

Jeg så en kjempefin bok for litt mindre barn, som heter noe sånn som

Knerten får en lillebror (eller noe slik, husker ikke helt tittelen..) Tror den passer for en på hennes alder. Den følger prosessen litt fremover, og har pop-ups så hun kan se hva som skjer inni magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...