Gå til innhold

babyer som sover lite!!!

Anbefalte innlegg

Min jente er 5 uker, og har hele tiden sovet lite på dagen. Er det flere som har babyer som er mye våkne? Den første tiden var det greit å ligge å kose i vugga eller ligge på gulvet å følge med på det jeg gjorde. Nå er hun småsutrete og krever vår oppmerksomhet hele tiden når hun er våken. Er det noen som har babyer som sover lite? Hva gjør dere for at det ikke skal bli kjedelig til dem?.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4848958-babyer-som-sover-lite/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun er 5 uker, så skal hun i grunn ikke kreve så mye action............... Det kan ikke tenkes at hun sutrer for at hun er trøtt og sliten da? Gullet mitt var veldig mye våken de første ukene han også ( men sov heldigvis på natta) Du kan ikke prøve å få henne til å sove da (trille, bysse, ha det rolig rundt henne), og se om det hjelper? Når de er så små så er det ikke mye som skal til før de blir trøtte og slitne.

Hei!

Jeg tror ikke hun er trøtt, fordi alt ser ut til å bli greit så snart vi tar henne opp og snakker med henne. Da kommer smilene og hun "snakker" med oss. Dette er jo kjempekoselig, men av og til er det greit å få gjort noe selv om hun er våken...

Mi jente var også slik. Hørte om babyer som kun spiste og sov, mens mi var våken nesten hele tiden.. Slik er bare noen babyer. Jenta mi er nå 4,5 mnd og sover fortsatt litt lite på dagen. Hun sover godt om natten heldigvis. Hvis jenta mi blir trøtt så må jeg legge henne ut i vognen og gjerne trille litt også hvis hun ikke sovner av seg selv. Hun sover ikke godt inne i vugga. Kanskje det kan være et tips å legge henne ut?

Gratulerer med jenta :)

Mi jente var og er heller ikke noen sover. Da hun var bare noen uker og frem til 4-4,5 mnd kunne hun ligge en god stund på golvet for seg selv (satte ofte på en barne CD og etter hvert ble det mye selskap i den for henne). Nå er hun over 5 mnd og idet siste har hun begynt å kjede seg veldig, vil i det minste ha selskap mesteparten av tiden og helst bør vi ut og farte, se nye mennesker og steder.

Men, et tips til deg... Når jeg ville få gjort noe og hun ikke ville sove eller ligge på golvet for seg selv, puttet jeg henne i babyslynga. Da ble det ikke kjedelig (eller ensomt, små babyer føler seg visstnok ofte ensomme...), og de fleste gangene sovnet hun der også.. tett inntil mamma som lagde gode vuggende bevegelser. Det går selvfølgelig ikke ved alle gjøremål, men noe kan man få gjort da :-)

Annonse

Kom på en ting til... Kanskje ikke så pedagogisk riktig men.. Vi varierte også tilværelsen hennes med å la henne sitte litt i en babyseat (moderne vippestol, fra hun var ca 7 uker), gjerne med tv`en på, hun er glad i å se på tv :-) Skjønner jo ikke noe, men der er det også ansikter, stemmer og folk som beveger seg.

Jeg ser ikke noe galt i verken babyseaten eller at hun ser tv så lenge det er som en avveksling til sunnere ting.

Guten vår sov veldig lite på dagtid dei første månadene; stort sett berre 5-minuttsduppar ved puppen. Han var lite opplagt og ganske sutrete, så vi såg at han trengt meir søvn. Først då han var 3,5 mnd begynte han å sove meir (ca 3 x 30 minutt) om dagen. Det som løyste problemet for oss var at han omsider begynte å ta smokk.

Når babyen er så liten som 5 veker, er det heilt naturleg at ho vil ha kos og oppmerksomhet nesten konstant, dei er jo vant til å vere med deg heile tida. Eit tips viss babyen er veldig uroleg kan vere å skaffe deg eit bæresjal eller -slynge, då kan du bære babyen og samtidig ha hendene fri til å gjere andre ting. Sjal/slynge er ikkje belastande på ryggen til babyen slik som f.eks. Babybjörn, og kan brukast heile dagen om det skulle vere nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...