Gå til innhold

September: Tre måltider - hvor mye mm/mme?

Luguber

Anbefalte innlegg

God morgen, jenter :)

Har et lite spørsmål ang. væskeinntak. Jeg gir nå mini tre måltider, men er det fremdeles melk som er hovednæringen hans? Siden han fremdeles er interessert i pupp er det ikke mye vann jeg serverer ham utenom i forbindelse med måltidene. Gir ca 60 ml. vann. pr. dag. Jeg ammer omtrent hver 3. time, men ingen nattpupp.

Skal jeg fortsette å amme så mye og lenge som mulig eller skal amming trappes ned når de spiser såpass mye dagtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg gir 4 måltider til dagen, og ammer godt morgen og kveld, + 2-3 ganger i løpet av dagen, men da spiser hun ikke alltid like mye. Ingen nattmat. Gir ca 1 dl vann i løpet av dagen..Vet jo ikke hvor mye hun får i seg i og med at jeg ammer, men hun får når hun vil ha.. Dessuten så får hun utpumpet morsmelk i grøten om kvelden.. Har lest ett sted at når de får så mange måltider, så skal de ikke ha mer enn 5-6 dl melk iregnet det som går med til grøten ol, for da kan de få forlite annen mat som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigurd får 3 måltider + et lite mellommål med frukt. Han er nå ikke det minste interessert i pupp på dagtid, kun sent på kvelden, natten og morgenen. Han får ca 60-80ml vann eller juice i seg i tillegg. Han har vært veldig hard i magen i det siste, så vi sliter for å få ham til å drikke mer. Men ingen triks har funket ennå.

Såvidt jeg vet kan du fortsette å amme så mye som barnet ønsker. Barnet regulerer selv mengden de får i seg. Det er annerledes enn med mme, da mm også tilpasse seg måten barnet spiser på - skikkelig "smart food".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når "babyen" (er litt rart å kalle dei babyar framleis, men dei er vel det ei stund til) et mykje fast føde i løpet av dagen er morsmelk egentlig berre tørstedrikk, nett som vatn. Viss babyen heller vil ha mm enn vatn gjer det ikkje noko. Så lenge du og babyen er fornøgd med det, er det ingen ting i vegen for å fortsette med amminga.

Hos oss er det uansett slik at Ask ikkje lenger "har tid" til å ligge ved puppen meir enn eit par minutt (utanom på sengekanten), så han får ikkje i seg den feite melka som kjem når puppen begynner å bli tømt. Han drikk då nesten berre det tynne "skvipet" som kjem først, og ikkje den meir kalorihaldige ettermelka.

Synest det nok ein gong viser kor viseleg naturen er innretta; når babyen ikkje lenger treng så mykje kalorier frå melka, har han ikkje tålmodighet til å ligge lenge nok til å få det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for øvrig sjølvsagt noko anna om babyen et seg mett på melk, slik at han ikkje vil ha fast føde. I det tilfellet kan det vere greit å trappe ned litt. Men et han bra med mat, er det berre til å amme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...