Gjest Skrevet 24. april 2006 #1 Del Skrevet 24. april 2006 Fødselsdepresjon - "Når ikke alt ble som man trodde" - Jeg følte meg nesten paralysert. Jeg strakte armene stivt frem for meg, som en robot. Jeg holdt Joshua akkurat som jeg hadde holdt andre spedbarn, men følte ingen glede. Jeg prøvde å spille rollen som lykkelig mor, men egentlig var jeg vettskremt. Hver fjerde kvinne får psykiske problemer etter en fødsel. 14% av mennene får problemer relatert til fødsel og barselstid. Syv prosent av kvinnene får fødselsangst, og en promille får psykoser etter fødselen. I de mest ekstreme tilfellene dreper moren seg selv og/eller barnet. Vanligere er det å oppleve depresjon, angst, fremmedgjøring og humørsvingninger. På Ullevål sier jordmødrene at ”tredjedagstårer” er så vanlig at de blir bekymret hvis jentene drar hjem uten å ha fått dem. Sorgen over det som aldri ble Fødselsdepresjon er sorgen over det som var, det som ble og det som aldri ble. Dypest inne går nok de fleste med en slik sorg uten å gi utløp for den. Svangerskap, fødsel og barseltid er en så dyptgripende forandring av livet at det meste av spøkelser kan dukke opp. I moderne språkdrakt kalles det fødselsdepresjon. Før i tiden fikk jentene beskjed om å bite tennene sammen. Nå bes de om å kontakte helsestasjon eller psykolog. Det er lettest å oppdage en depresjon i ettertid. Når du står midt oppe i det er det vanskelig å se skogen for bare trær. Du har en stygg unge og en håpløs mann. Svigermor skaper bare problemer, og huset er alt for lite og det burde dere forstått før fødselen og ikke etter. Dessuten er magen alt for stor såpass lenge etter fødselen. Når kan man egentlig ta frem de gamle 501-buksene? Barnet mitt liker meg ikke og jeg er en dårlig mor, er typiske symptomer svangerskapsdepresjon. Livet med barn ble ikke som man hadde forventet, og følelsen av ansvar er i ferd med å ta innersvingen på en. Sorgen utløses ofte av svangerskap og fødsel, men trenger ikke nødvendigvis handle om barnet. Det kan være at du har et komplisert forhold til din mor, at du egentlig hadde lyst til å utdanne deg til psykolog eller at du ønsket at barnet skulle vokse opp i et større hus. Lengslene som du alltid har hatt og alltid har klart å holde i sjakk, kan plutselig bli uutholdelige. Særlig fordi du ser at drømmene dine nå er enda vanskeligere å oppnå, med et lite barn som krever omsorg og tid. Du har liten tid til å hente deg inn etter tunge dager. Plutselig er det du som er mammaen, du som skal tilfredsstille behov og være der for andre. Dersom du alltid har vært det uansvarlige barnet, vil det nødvendigvis være en stor overgang. Hvem får svangerskapsdepresjon? Det er umulig å si hvem som kommer til å bli plaget av depresjon eller psykiske problemer (hvem hadde vel trodd at statsministeren skulle komme til å trenge psykologhjelp?), men det er en del man kan være spesielt oppmerksom på. Jenter som er blitt seksuelt misbrukt kan få problemer i hele svangerskapet og være spesielt engstelig for fødselen. Andre problemer i barndommen kan også dukke frem, som forholdet til dine egne foreldre. Kvinner som tidligere har slitt med psykiske problemer er lettere sårbar i perioden før og etter fødselen. De som har et vanskelig svangerskap eller en tøff fødsel er i faresonen for å utvikle fødselsdepresjon, og jenter som har urealistiske forventninger til det å bli mor. Hvorfor er det så vanlig? Det er opplagt at de kroppslige forandringene et svangerskap gir, vil gi seg psykiske utslag. Kroppen eser ut, man er kvalm, har mye vann i kroppen, sure oppstøt og kanskje bekkenløsningsplager. Særlig de massive hormonforandringene gir seg psykiske utslag. For gutta som ikke en gang har opplevd humørsvingningene en menstruasjon kan gi, er det nok veldig vanskelig å forstå at kona deres bryter ut i gråt det ene øyeblikket, mens hun stråler av lykke det neste. Hormonfesten må man holde ut lenge etter at barnet er i hus. De jentene som ammer vil få noen av de samme symptomene som overgangsalderen gir, hetetokter, tørr skjede, endret sexlyst og humørsvingninger. Et normalt spedbarn skriker mye. Selv de som ikke har kolikk vil holde foreldrene våkne i måneder fremover. Mangelen på søvn kan gå en hver på nervene. I USA selger de dukker som gråter like mye som et vanlig spedbarn gjør. Dukkene brukes forebyggende mot den store andelen tenåringsfødsler. Når femtenåringen blir vekket sjette gang på rad på en natt, forstår hun kanskje at det ikke er noen dans på roser å bli mamma. Forholdet foreldrene i mellom settes virkelig på prøve de første seks månedene. Mamma savner søvn og pappa mangler pupp. Barnegråt er designet for å gå en på nervene, særlig dersom det er din egen som gråter. Det familiefiendtlige samfunn Før du får barn er det et evig press for å få barn. Når du endelig er blitt gravid, oppdager du at samfunnet overhodet ikke er laget for småbarnsforeldre. Arbeidsgivere er skeptiske, økonomien er skral barnehageplasser er umulige å skaffe og skolen har mye lengre ferie enn dine tre uker kan dekke. Og det var den praktiske biten. Den unge moren er gått over fra en tilværelse som yrkesaktiv kvinne eller dyptpløyende student, til å bli mor på heltid. Nettverket du hadde har liten verdi i den nye tilværelsen så lenge alle andre er på jobb på dagtid. Savnet av et meningsfylt arbeid og den sosiale kontakten en jobb gir skal man ikke bagatellisere. Det er ikke så mye respons å få fra et barn de første månedene, så det blir lett til at man sitter og venter på at gemalen kommer hjem fra jobb. Mangelen på sosial kontakt kjennes særlig sterkt i ukene før og etter fødselen da man virkelig har behov for å prate med noen om det man går i gjennom. Idealet for dagens kvinne er å være pen, slank, effektiv, velstelt og selvstendig. Frihetsdyrkingen har nådd religiøse høyder, og helst skal du både ha tid og økonomi til å seile jordkloden rundt. Disse idealene ligger temmelig langt fra morsrollens hverdag. Hjemmeværende hustru er like ut som konebilen er. I dag skal man fikse alt, samtidig som man skal være slank og nydusjet. Har man barn, skal man fikse det i tillegg, og barna skal være slank og nydusjet. Kjernefamilien er selvsagt en del av nittitallets kriterier for vellykkethet, men bare i tillegg til en godt betalt jobb. Barna skal dessuten være veloppdragne, men oppdratt i en god, pedagogisk tone. Morsfølelsen skal komme dalende over deg samme minutt som barnet blir lagt på magen din, og alle som treffer deg skal forstå at nå er livet ditt komplett. Idealet om den gode mor er så spikret at mødrene i barselgruppa vil se på deg med vantro øyne dersom du forteller at du hatet barnet ditt den første tiden, og svigermor vil få høyt blodtrykk dersom du ikke springer rundt med gulpeklut og snørrpapir og to ekstra skift ”i tilfelle”. Du kan godt dumpe på eksamen og miste jobben med æren i behold, men får du merkelappen som dårlig mor mister du ansikt for godt. Noen takler overgangen godt, mens andre føler seg hjelpeløs og mislykket. Ansvaret for et lite menneskebarn kan bli uoverkommelig for jenter som nylig har vært ”pappas lille pike”, med en familie rundt seg som stiller opp og et velferdssamfunn som tar støyten dersom man dummer seg ut. Det er egentlig mer utrolig at syttifem prosent av jentene takler overgangen bra, enn at tjuefem prosent får problemer. Hva bør man gjøre? Det beste er å forberede seg godt. Bli klar over at svangerskap, fødsel og barselstid kan bli tøff. Prat med andre som har fått barn, og lytt til rådene de kommer med. Opparbeid deg et nettverk som kan være der også på dagtid. Helsestasjonen oppretter ofte barselgrupper, og kommunen kan kanskje tilby åpen barnehage på dagtid. Prøv å spille på lag med kjæresten din. Se alle problemer i lys av at dere går gjennom en vanskelig periode, og vær så tålmodig med hverandre som det er mulig å være. Føler du at du ikke takler depresjonen på egen hånd, må du ikke nøle med å ta kontakt med profesjonelle. Det er en stor overgang å bli mor eller far, og det kan hende dette er den perioden i livet ditt da du trenger hjelp. Spør på helsestasjonen, ta kontakt med psykolog eller familievernskontoret der du bor. Det finnes også et Institutt for Tokologi ( fødsel) og Familiepsykologi som ligger i Bærum utenfor Oslo. Les mer om fødselsdepresjoner på: http://www.helsenytt.no/artikler/foedselspsy.html Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4848341-f%C3%B8dselsdepresjon-n%C3%A5r-ikke-alt-ble-som-man-trodde-en-liten-artikkel-om-depresjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Verdens tøffeste mamma Skrevet 24. april 2006 #2 Del Skrevet 24. april 2006 Bra artikkel!! Flott at det settes fokus på dette...:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4848341-f%C3%B8dselsdepresjon-n%C3%A5r-ikke-alt-ble-som-man-trodde-en-liten-artikkel-om-depresjon/#findComment-4851744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2julibarn Skrevet 24. april 2006 #3 Del Skrevet 24. april 2006 Supert innlegg. Om jeg ikke har opplevd alt, så kjenner jeg igjen mye av det du skriver, spesielt om den vellykkede slanke moren som må mestre alt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4848341-f%C3%B8dselsdepresjon-n%C3%A5r-ikke-alt-ble-som-man-trodde-en-liten-artikkel-om-depresjon/#findComment-4852378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå