Gå til innhold

Blir bekymret her nå jeg

Anbefalte innlegg

sitter å leser alle dere som har barn som sier mange ord.

Gutten min er 16 mnd, men sier i grunnen ikke noe tydlig annet enn pappa og mamma av og til...

Det virker heller ikke som han har det største behovet for å lære seg å prate heller,da han ser ut til å klare seg greit slik han holder på.

Har jeg grunn til å bekymre meg. Blir faktisk redd og deprimert av å lese hva alle andre unger klarer her (misforstå meg rett)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4847523-blir-bekymret-her-n%C3%A5-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, kanskje han ikke er av den pratsomme typen.

Jobbet en gang med ei lita jente som var rundet 2 år, og ennå hadde ingen hørt henne si et kvekk. Hun var langt fremme motorisk, og sterk.. ikke redd for å lange ut en knyttneve.

Foreldrene var veldig bekymret for språket.

I august var hun neste 2,5 og sa ingenting.

Det kom nye barn i barnehagen, og ei av de små var ei lita tøffing som ikke var redd for å yppe på seg denne jenta. Hun tok leka til den store jenta men gav ikke slipp på den selv om hun fikk en neve midt i planeten.

Plutselig brøler hun som ingen trodde kunne snakke... "Nei! Den hadde jeg! Slipp, dumme baby!" Ped.lederen ble jo så forskrekket så hun mistet tallerkenstabbelen i gulvet. Jammen ble det oppstyr.

Så gikk det 3 uker til neste gang hun hadde behov for å si noe. Etter det kom det litt oftere, men hun pratet aldri mer en hva som var akkurat nødvendig.

Kanskje din sønn syntes du forstår han så godt at han ikke trenger å si noe.

Det viktigste er jo at han skjønner hva du sier.

Eller kanskje han ikke helt har knekt koden ennå, men går og ruger på den. Plutselig en dag fosser ordene ut skal du se.

Det er ikke noen grunn til å være bekymret så lenge han trives.

(hehe, er litt deilig å ha det stille også).

Vi bruker jo de første årene på å lære de å prate, og resten av livet på å lære de å være stille, hehe.

Min gutt er snart 13 måneder, og han sier ingen ord tydelig. Noen ganger hvis vi legger godviljen til kan det kanskje høres ut som mamma og pappa, men det er langt fra tydelig. Han sier "deeeer" når vi peker på ting. Han babler masse og lager masse lyder, men ingen ord enda. Gleder meg sånn til han sier mamma og pappa :-).

Ha ha ha.. Måtte le da jeg leste historen om "slipp, den hadde jeg dumme baby" over her. He he he, barn er bare så fantastiske..

Har både hørt om en som snakket for første gang som treåring, og det første (!) han sa var "mamma, der er en søppelbil". Og om en som var omtrent like gammel, og det første han sa var: "Jeg vil gjerne ha en brødskive".. Ho ho.

Jeg tenker akkurat det samme som deg. Jeg har en gutt på 18 mndr som sier mamma, babba, der og hadet, men disse ordene bare går han rundt og babler, eller sier på kommando.

Håper det løsner en dag, for det er litt skremmende at han ikke viser interesse av å snakke.

Han lager masse lyder og forstår omtrent alt vi sier til ham, men han snakker ikke selv...

Det er ingen grunn til bekymring!! Gutten her i huset er snart 16 måneder, og sier mamma, pappa, nei og takk. Det er veldig individuelt hvor mye barn på den alderen sier.

Mannen min sa ikke ett eneste ord før han ble 3 år. Ikke mamma og pappa eller noe. Men da kom alt, på rams, og helt rent.

Jeg syntes det blir litt dumt her inne å ha så mye fokus på hva barn kan,det som er normalt for en trenger ikke være det for en annen.

Slapp av og ikke bekymre deg du!!

Annonse

Min gutt er veeeeldig flink på mamma,pappa,se deeee,oj og dido(fido) hunden vår. Og det er i grunnen alt tror jeg. Han er 20 mnd og språket kommer nok etterhvert tenker jeg.

Vet om mange som snakker "sent" og tror nok det er det mest vanlige.

Svigers påstår også at det tok kjempelang tid før mannen min sa noe. De spurte hva han ønsket seg til jul, og da svarte han: "dor dull dose med dimedott og dye døfler" oversatt: "stor full pose med timegodt og nye tøfler"... Synes det er en søt historie, men vet ikke helt om jeg tror på det ;-)

Tulla vår på 14 mnd kan bare si noen få ord, men det kommer nok etterhvert.

Ta det med ro. Ting skjer fort i den alderen. Om noen mnd så kan han enda noen or og innen han er to så kanskje han snakker som en foss, eller kanskje han trenger enda litt tid på seg til å bli fortrolig med det å snakke.

Vi har jo en tass som snakker store hull i hodet på oss for tiden, men han er også 2 år.

Så til slutt en søt historie om min venninne, hun er født i Trondheim. Hun sa ikke et eneste ord. Hun ble dratt med til hørselssjekk og til slutt logoped. Hos logopeden åpnet hun plutselig munnen og uttalte irritert: "Æ kajn da snakk viss æ vil, sjø!"

Om det er noen trøst sier lillepia her på 16 mnd: Nenne (=mamma) og dadda (=pappa) og MØØ (= hva alle dyr sier!). Har også vært litt bekymret av å lese om så språklig flinke barn her inne. Det sies jo ofte at de tidlige motoriske er sene språklige, men så er mi jente også treg motorisk, hun går ikke enda. Huff, noe skal man alltid bekymre seg over! Går nok bra til slutt.

Jeg bekymrer meg for sønnen min på 21 mnder, han sier ikke så mye ennå men lett å forstå da, han var også tidlig ute motorisk. Men i barnehagen sa de det at bare de kan 5 enkelt ord til de er 2 år så trenger enn jo ikke bekymre seg og det vet jeg han kan. Men han babler masse i tillegg da

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...