Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror det er ganske vanlig at de begynner å sette sammen nå...

Her i huset er det siste nye å telle på fingrene (og alt mulig annet som kan "telles") for lillemann på 17 mnd.. Begynte med 1-2-3, men nå hender det at han henger på en 4'er og en 5'er også.

Han har setninger som går på det dagligdagse.

F.eks. Jeg, pappa gå dysje badet, der borte. (når han skal lure faren sin ut av sengen om morgenen for å få dusje litt før barnehagen).

Sånn som "Se der borte, kattepus", og "jeg ut" ol. har han brukt en god stund.

Noe annet nytt som har kommet siste 1-2 mnd. er at han har lært det enkle refrenget på noen sanger, type oia oia a haha, (dyrene i afrika), iaia ååå (old mac donald) + litt av lille petter edderkopp, bææ bææ lille lam ol.

Han har til fars store begeistring begynt å heie på all sport på tv.

Han er en skikkelig skravlebøtte til tider, hyggelig det, men innestemme har han ikke helt fått med seg hva er ennå. Hender vi kunne tenke oss en volumknapp på han, hehe.

Oj! Han hørtes flink ut! Tobias er 16 mnd og jeg kan ikke se for meg at han er kommet så langt om en mnd, nei... Han sier endel ord, men setter de ikke sammen. Eneste antydingen til det er når vi synger bæ bæ lille lam til ham, da "hermer" han og synger bæ, bæ lille....men det stopper der.

tror t er ganske vanlig. selv om jeg stadig får høre kommentarer på at min datter er tidlig ute men det er jo tpisk bestemødre å si he he.

hun er 18 mnd og begynner å få et stort ordforåd og setter sammen ord.

sånn som dag når jeg hentet henne i barnehagen sa hun meg være mamma hjem meg.

sier ting som se der pusemat

meg tørst mamma. mei bæsj bleia, sitte der, se der bilen. meg ut leke. kose bamse. vilde bade gakk gakk, spise mat. store slager om dagen er mei ut leke. synger også litt av bæ bæ lille lam og petter edderkopp. teller seks syv åtte til alt som har med telling å gjøre en to og tre har hun ikke skjønt poenget me ennå

skikkelig artig alder det her kommer nye ting hver dag. må passe seg for hva man sier om dagen for alt skal hermes etter

Sammenlignet med barna jeg kjenner, er det veldig tidlig. De fleste jeg kjenner begynte med enkeltord ved ca. 15-18 mnd. Nevøen min løsnet plutselig veldig på språket når han var 18 mnd og har hele tiden vært tidlig ute med språket ifølge barnehagen. Allikevel var han ikke i nærheten av å sette sammen to ord på den alderen!

Her går det fortsatt i ganske utydelige enkeltord, og aller mest babling....

Annonse

er jo veldig ind. fra barn til barn med språk... jenta vår er tidleg med språk og det motoriske.

Hor 18 mnd og sier dei fleste ord vi spør ho om å si, og bruker mange ord og små setninger i det daglege... som: mamma sine sko, dusje no mamma. "der e postmann pat`en min", "der jobba beste" , "eg vil ut å gå"...". "pappa grisa-vaske seg", nokre ord er jo litt "greske"..

kjempe kjekt

når dei begynner å prate, og prøver seg fram med å sette sammen ord til setninger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...