Gå til innhold

Nå er jeg lei meg og frustrert:o(((

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg holder på å miste melka, Ella er bare 6,5 uke, og når jeg pumper meg så kommer det nesten ingenting, max 90 på begge...

Merket det på at Ella har vært så sutrete og sinna mellom måltidene, prøvde med flaske, da er ho blid og fornøyd...

Hva kommer sånt av, og HVA kan jeg gjøre?????

ANYONE???

Klemmer fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4845428-n%C3%A5-er-jeg-lei-meg-og-frustrerto/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg berre blar fram og klipper og limer litt innlegg her til deg. Du kan finne mykje om du går inn på Ammedebatten eller søker på f.eks. "melkeproduksjon" på forum oppe til venstre.

------------------------------------

Sv: Trenger sårt råd, trenger å få opp melkeproduksjonen!!! Lyst til å amme!! 18:41 29.12.2005

Hei, jeg fant dette svaret fra et innlegg i sommer (da var jeg veldig aktiv her, og husket at det kom noen gode svar om melkeproduksjon) vil bare legge til et par ting først: Det viktigste er at du stoler på at du har nok melk og at det regulerer seg selv. En annen ting, til trøst, er at jeg hadde også en periode hvor puppene virket slappe og snuppa ikke ville spise (puppenektperiode, hun var ca 4 mnd og sov hele natten), men melken forsvinner ikke så fort, og etter en stund tok hun igjen det tapte ved å spise oftere og lengre igjen. Men her er innlegget fra (-; , ikke alt passer til spørsmålet ditt, kanskje du kan plukke opp noen tips likevel? Lykke til! -Jeg tror ikke du holder på å miste melken. Det som skjer, er at brystene dine omsider har forstått hvor lite melk gutten trenger, sånn at produksjonen har stabilisert seg på det nivået de skal være. Men så vokser jo gutten, sånn at brystene med jevne mellomrom må få beskjed om å øke produksjonen igjen - ettersom han trenger melk.

Måten brystene får vite at de skal lage mer melk på, er at barnet må legges til oftere. Kanskje trenger dere en skikkelig økedag eller tre. Legg barnet til gjerne så ofte som hver time disse dagene, og nattamming er særlig gunstig (men må veies opp med at du får nok søvn). Men sørg for å hvile mye også. Ta gjerne med gutten i sengen og bli der en stund. Amm, hvil, drikk, kos deg med en bok mens du ligger og ammer e.l.

Du kan også pumpe, men barnet tømmer brystet og signaliserer til mer produksjon mye bedre enn noen pumpe. Men siden det er særlig om kvelden at han henger i puppen, kan det hjelpe å pumpe om morgenen og gi dette som tillegg om kvelden en periode. Jeg syns dobbelhåndmelking er særlig effektivt både for å pumpe raskt og for å øke produksjonen (lån videoen "Bryst er best" på biblioteket).

Du kan også sende far og barn ut på tur om ettermiddagen/kvelden for å slappe av, se på TV, drikke te, og ellers gjøre så lite som mulig. Hvis jeg har en frikveld, strømmer melken på (det er litt ubeleilig, for gutten min er 8 mnd, vi trenger ikke å øke lenger, og han skal ikke ha mat før neste morgen igjen da...) Poenget er: når du slapper av, får kroppen overskudd til å produsere mer melk. Det at du tviler på at du har nok og er stresset pga det, vil faktisk lett kunne sette ned produksjonen, sånn at det blir en selvoppfyllende profeti.

Mange anbefaler amme-te. Jeg tror ikke så mye på den fysiske virkningen av teen, men psykisk virker det i hvert fall ofte. Og du blir nødt til å sette deg ned og hvile litt for å drikke te. Dessuten er det positivt med varmen - det kan få melken til å flyte lettere.

Årsaker til lite melk kan være:

- At barnet har dårlig sugetak (du kan jo få det sjekket for sikkerhets skyld) sånn at det ikke får ut all melken.

- At du er sliten, stresset og tror du ikke har nok melk...

- At du er syk eller har mensen

- Og som sagt at barnet har vokst og trenger mer mat - før brystene har rukket å følge opp.

Du får ikke for lite melk av dårlig kosthold. Det er lite sannsynlig at du drikker for lite også, for man blir 10% dehydrert før det går ut over melkeproduksjonen.

Du får sikkert utfyllende råd videre her. Ellers kan du ringe til en ammehjelper (ammehjelpen.no) hvis du er usikker.

(-;

maimor75

Og litt meir...

-------------------------------------------

Sv: Tror jeg har lite melk ... snufs 14:55 18.11.2005

Mine beste øketips er:

- slapp av; ta gjerne med deg babyen i sengen og amm dere begge i søvn. Og ja - midt på dagen!

Stress er melkeproduksjonens værste fiende. Selv om man ikke er "oppjaget" kan det være mye jobb å ta seg av en liten tass. Derfor har kroppen godt av å roe seg helt ned i en time eller to så den får konsentrere seg om å produsere melk. Kan pappaen trille en liten tur på kvelden mens du slenger deg på sofaen?? (slenge seg på sofaen betyr IKKE å benytte anledningen til å bare rydde bittelitt først....)

- Brystene er som regel fullest på morgenen. Melk ut/pump etter morgenammingen. Da sender du sterke signaler til kroppen om at selv morgenfulle bryster er for lite.

- Lytt til den lille - legg ham til så ofte han ønsker og la han ligge så lenge han vil. Økedager er slitsomt! Brystene kan virke tomme og den lille veeeeldig sulten. Men stol på at kroppen din produserer på høygir og om ikke mange dagene har du igjen nok til junior.

- Hvis du vil gi utpumpet melk på kvelden (eller mme), er hjelpebryst en super greie. Det er en sonde der du taper den ene enden fast i brystvorten og den andre enden dypper du i flasken. Da får brystene dine sugestimuli samtidig som tassen får mat.

(her er en film (helt nederst på siden): http://www.ammehjelpen.no/infofilmer.asp)

Lykke til.

Mottoet for helgen er: SLAPP AV!

Minimio

For det første er babyen mye bedre til å tømme brystene enn en pumpe. Så du har nok mer melk enn det du får ut.

Det er velkjent at babyer trenger mer mat rundt 6 uker, og da må man til med noen økedager for å få opp produksjonen. IKKE gi MME, da blir hun mett og suger dårligere av deg, og melkemengden din blir bare mindre...

Nei, på økedager lar man klesvask, hybelkaniner og oppvask hope seg opp, får pappan til å passe eldstemann, lage middagen og handle, og konsentrerer seg om en ting; amming. Det er VELDIG VIKTIG å unngå stress.

Flytt TV'n inn på soverommet, og ligg i senga sammen med lille gull hele dagen, og legg henne til brystet så fort hun knyster. Drikk MASSE, ammete, juice og vann. Spis godt med brødblingser, frukt og grønt. Man må bare holde ut at babyen ikke virker fornøyd eller mett, prøve å avlede litt en halvtime eller så og legge til på nytt når man har fått laget litt melk. Hvis hun ikke tar smokk, la henne suge på en ren finger med superkort negl. Legg også til minst hver 3.-4. time på natten hvis hun ellers pleier sove da. Den økte sugetiden på brystene dine vil gi signal til kroppen om at det er behov for mer melk, og produksjonen vil gå opp.

Dette kan virke slitsomt, men er det eneste som funker hvis man vil ha opp produksjonen. Begynner du å gi MME blir alt straks mye vanskeligere.....

LYKKE TIL!

Annonse

Litt meir til slutt. Ikkje alt i desse innlegga er vel heilt relevant, men du klarar vel å sile ut det som er nyttig.

---------------------------------------------------------

Sv: Amming...vet ikke hva jeg skal gjøre... 08:46 11.04.2006

Først og fremst: Legg jenta di på seg?

Viss du er usikker på om ho får nok mat er den aller beste måten å finne det ut på å veie ho. Ta deg ein tur på helsestasjonen, du treng ikkje ha time for å veie. Viss ho har gått opp for lite bør du ta ein prat med helsesøster, viss ikkje er det ikkje noko å bekymre seg for.

For det andre:

Det er lite - eller ingen - samanheng mellom kor mykje melk du klarar å melke/pumpe ut og kor mykje jenta di får ut. Ein baby er ein uendelig mykje flinkare "melkemaskin" enn du sjølv er, uansett hjelpemiddel. Eg hadde nok melk til å fullamme ein baby på 6 mnd og 8,5kg - og på ein god dag (viss eg hadde vore vekke frå guten nokre timar og altså stått over minst eitt måltid) klarte/klarar eg å pumpe ca 120ml til saman på begge bryst.

For det tredje:

Om du skulle no ha litt lite melk er det mykje du kan gjere for å auke produksjonen. Dei tre viktigaste punkta er:

* få i deg nok væske

* slapp av

* legg babyen til brystet ofte, også om natta

Sjølvsagt er det damer som ikkje klarer å produsere nok melk, men dei fleste klarar det om dei får god hjelp. Eg ville som sagt tatt meg ein tur på helsestasjonen. Og ikkje begynn med mme uten å ha snakka med helsesøster eller Ammehjelpen (www.ammehjelpen.no eller slå opp på Ammehjelpen i telefonkatalogen).

Lykke til vidare, spør om det er noko anna du lurer på. - Og gratulerer med babyen forresten!

Ranveig R

1000-takk for masse gode svar og oppmuntrende ord:o)

Skal prøve å holde ut noen dager til, men blir jo litt lei meg når det virker som ho ikke får nok.

Men men, *tvi-tvi* satser på at det gir seg:o)

Det er ikke til å komme fra at morsmelk er den beste ernæringen for barnet! Og man har jo ikke økedager hver dag, bare innimellom.

Så økedagene tar jeg på strak arm, og i lange perioder i mellom ofrer jeg ikke en tanke på om jeg har nok melk! Pluss at jeg vet at jeg gir barnet mitt den beste maten hun kan få!

Hvis man gir MME i slike situasjoner, blir det vanskeligere å få opp melkeproduksjonen hvis man ønsker å fullamme, de var det jeg mente.

Klipper litt frå www.ammehjelpen.no

-------------------------

Hva er en ”økedag”?

En økedag betyr rett og slett at man ammer litt oftere enn vanlig, og dette vil øke din melkeproduksjon. Har du behov for å øke melkemengden din, så sett andre gjøremål til side et par dager, og ta det med ro sammen med barnet ditt. Legg babyen til så ofte det har lyst, dette kan i perioder av dagen bety hver halvtime. Ikke se på klokka. Sørg for at antall måltider er minst ti i løpet av døgnet. Det er også fint for produksjonen om du ammer minst en gang i løpet av natten. Det er viktig at du selv får nok søvn og hvile.

------------------------

Du kan altså merke at babyen blir sutrete og forlangar melk oftare enn før. Det er babyen sin måte å få opp melkeproduksjonen din. Det er naturleg å hå slike dagar, i og med at babyen sjølvsagt treng meir melk når den er 4mnd og 7kg enn når den er nyfødd og 3,5kg...

Det er for øvrig ikkje alle som merkar noko til økedagar, eg fullamma til guten vår var 6 mnd, men merka aldri noko til fenomenet.

Annonse

Hei mamma'n til Tuva og Ella!

Jeg har det akkurat som deg med jevne mellomrom.

Hamza er snart 6uker og jeg har trodd 3ganger at jeg ikke har nok melk eller at jeg skal miste melka. Men økedøgn varer visst i 2-3dager. Han er sutrete og virker misfornøyd, men når det blir mer melk så blir alt bra igjen =)

Ammet du Tuva lenge?

Jeg ammet Roja i 2år.

Tror du heller skal holde ut de dagene det står på som værst enn å gi mme. Snakk med helsesøster om du er veldig i tvil.

Klem

God morgen...:o)

God å høre at det ikke bare er meg som har det sånn da... Er bare det at det er nytt for meg dette, hadde ikke dette "problemet" med Tuva, så da blir jeg så usikker.

Jeg ammet Tuva til ho var 10 mnder, da ville ho ikke mer, så da var det bom-stopp, men jeg synes det var greit det, bare jeg kommer meg over "den magiske" 6 mnders grensa tenker jeg...

Går det bra med Hamza da?

Takker for svar

Klem fra

Ja alt bra med han =) Og med Ella?

Skal på 6ukers kontroll onsdag!

Har lagt ut bilder av han under Marit Khan.

Så på bildene dine, de er jo så nydelige!!!

Kan heller ikke huske jeg hadde økedøgn med Roja, tvilte aldri på at jeg ikke hadde nok melk i hvertfall....

Men kan hende han her krever mer, han hadde gått opp 700g første 10 dagene vi var hjemme, nå veier han sikkert 5kg.

Skikkelig pluu det her =)

Lykke til! Ikke gi opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...