Gå til innhold

Far har samværsrett.. men hva med plikt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis min datters far plutselig kommer å vil ha samvær med henne kan jeg hverken kreve tilvenning eller nekte ham det. Han har samværsrett med henne..

Har han da egentlig ikke samværsplikt? Kan ikke jeg egentlig kreve at han har minstesamvær med henne??

Ikke dte at jeg ser fram til at hun skal være borte annen hver helg, men det er jo sundt for henne å kjenne far også. Nå treffer han henne maks6 ganger i året.. Tilbringer da et par timer med henne..

Skrevet

Nei, han har ikkje plikt. Det er liksom slik systemet fungerar. Den eine av foreldra (du) skal ha alt ansvaret, alle økonomiske stønadar og all kontroll over ungen, medan den andre (han) kan ha litt samvær med ungen av og til, men ikkje har status som omsorgsperson.

Dei som har fordelene av eit slikt system, er egoistiske foreldre med hovudomsorg, og egoistiske foreldre utan hovudomsorg.

Skrevet

Jo han har faktisk PLIKT.

Barnet har samværsrett , ikke mor/far.

Mor /far har samværsplikt. Står i loven.

Barnet har rett på 2 foreldre.

Skrevet

Kjenner så alt for mange alenemødre som faktsik misunner meg min situasjon der far vil ha minst mulig innblanding i eget barns liv.. Men det er ikke foreldrenes, men barnas behov som skal ivaretas.

Faren sier jo han vil ha henne etter hvert, når hun blir eldre.. men frykter da at det kan være for sent hvis han ikke legger grunnlaget fra starten..Og startskuddet gikk for 2,5 år siden..

Takker for svar Kjetil.

Skrevet

tessakri..

Kan jeg da kreve at han tar seg tid til å ha samvær med henne? og hvor mye samvær ? minstesamvær? Han har aldri hatt henne.. ser henne sporadisk.

Skrevet

Vel, han har jo ei slags plikt. På same måte som mora har plikt til å sikra ungen samvær med faren, sjølv om faren er ein dott/idiot/dritsekk.

Men ingen av dei vert forfølgd på nokon måte om dei forsømmer desse pliktene.

Skrevet

Ja det er din datter som har retten på sin side, men det spørs jo om det ikke blir verre å presse ham. La ham heller oppdage hva han virkelig går glipp av.....

Tror det virkemiddelet er noe sterkere.

Ikke lett dette her.

Har kjempet i to rettsaker med min eksmann for at han skulle få se ungene sine 1 1/2 døgn i mnd.

Over 5 år.

Har kjempet med nebb og klør mot den bitchen, så ikke gi deg...

Verden hadde hvert en mye bedre plass hadde vi hatt flere som deg...

Så bare stå på , ikke gi deg....

Klem fra en som kjemper med deg.

Skrevet

Jada, de skal jo liksom få dagsbøter , men en må jo i retten for å få det til og hvor lang tid tar ikke det. Nei systemet funker ikke , det er helt sikkert. Har selv hvert alenemor i 5 år, og kunne aldri tenke meg å ikke latt pappaen se barnet så ofte han ville.... Aldri. Og ikke skjønner jeg de mødrene/fedrene som nekter far / mor samvær. Det er jo avlastning....

Og hvem har ikke behov for det innimellom.

Det skal mye negative følelser til for å nekte samvær, og da har ikke barna det godt, det er sikkert.

Skrevet

Fedre som ikkje har samvær, får ikkje dagbøter. Og mødre som ikkje har rettskraftig avtale eller dom, får heller ikkje dagbøter.

Skrevet

da får vi bare vente tålmodig og se om han noen gang dukker opp og tar ansvar som far.. :)

Skrevet

nei du kan ikke kreve at han gjør det. men du kan ønske det. for ungen sin skyld. Jeg å har en eks som ike brydde seg et gram for sønn sin og brått så kom han på at han skulle ha dna test for å se... og når svare kom så skulle han ha 50% glem det svarte ejgda. Nå har han annen hver helg og annen hver høytid... + 2 uker i sommer....

Skrevet

vi har vært igjennom hele rettsystemet med vår lille tulle fordi far mente han ikke fikk det han ønsket. Når det kom frem der at han ikke hadde mulighet til å ha solstråle noe mer enn han hadde, og at jeg hadde tilbudt han daglig kontakt satt de sakkyndige bare og ristet på hodet. Psykologen sa til meg at far er pliktløs dersom han ikke ønsker å ta ansvar. Hos oss er pappa happyland, dyre leker og moro. Hos mamma er det hverdag og rutiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...