Gå til innhold

han liker ikke middag..........

Anbefalte innlegg

Får bare i han noen skjeer også er det bom stopp. Grøt derimot går ned på høykant! Må jeg bare fortsette å prøve til han forstår at det er godt? I dag gav jeg han 2 skjeer middag, en skje fruktpure, 2 skjeer middag.....osv... Er det dumt å lure det i han på den måten? Noen med noen gode tips?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4844538-han-liker-ikke-middag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har prøvd begge deler med samme resultat. Ren gulrotpure har hittil falt best i smak ( og det er jo sikkert for at det er søtt) Jeg får vel bare være mer tålmodig kanskje...... Trodde det skulle gå så lett siden han er så glad i grøt, men den gang ei....

Hos oss var gulrotpuré (most saman med kokevatn og ein god klatt smør utan melk) ein slager i begynnelsen. Smøret gjev ein mykje mildare og "rundare" smak enn olje eller berre vatn.

Etter kvart har vi blanda i brokkolimos, aspargesmos og potetmos. I det siste har ikkje guten vår vore så ivrig på middagen (men desto meir ivrig på grauten), men det endra seg då vi blanda ei teskei leverpostei i grønsakene. Det var tydeligvis veldig godt...

Annonse

hvor mange dager på rad kan jeg gi han gulrotpure da? hehehehe....bare det han syns var noe særlig. Blander i litt smør og litt mme pulver jeg. Han drikker så lite melk i løpet av dagen. Når skal jeg begynne med kjøtt i middagen da? planlegger ikke å lege vegetarianer av han ;P hehehe Leverpostei i grønnsakene altså? Hørtes rimelig guffent ut, men vi får prøve!

Takk for tips!!

Hei. Jeg har også en liten frøken som er kresen på middag. Har ikke tall på hvor mange ulike sorter og merker vi har forsøkt. Vil heller ikke ha hjemmelaget middag. Hun kan spise en skje eller to, men da begynner hun å grøsse og brekker seg. Helt tydelig at hun ikke liker det. Som din var det eneste hun ville ha når hun var mindre: GULROTPURE (småfolk). Nå er det kun grønnsaker med kalkun fra nestle som går ned (6mndr). Kanskje verdt å prøve hvis han er over 6 mndr? Den er bløtere enn de andre middagene og ligner gulrotpure i konsistens. Vet om flere andre som har barn som kun spiser denne... Jenten min er nå 8 mndr og kan spise et helt glass.

Eg og lurte litt på om han kunne bli lei av gulrotmos etter å ha fått det servert til middag kvar dag i tre veker. Men då eg tenke meg om kom eg jo på at han fekk faktisk servert akkurat lik mat (pupp!) til alle måltid heile døgnet dei første seks mnd... Babyar er egentlig "vanedyr", og er ikkje særlig glade i forandring.

Så lenge han et graut og mm/mme ellers om dagen gjer det nok ikkje noko at han "berre" et gulrot til middag i ein periode.

Eg synest og det med leverpostei i grønsakene var litt guffent, men det er jo berre kjøt som er lett å blande med resten. Og når guten likar det så får han no berre ete...

Tusen takk for svar alle sammen!

Han begynte å få smake grøt når han var 4,5 mnd ( er nå 6,5) så han har jo fått fast føde en stund. Vi får prøve med gulrot noen dager til da. Ikke annet å gjøre..........det er vel ikke bra å spise grøt 4 gangeer for dagen heller( selv om det er det han vil ha....) Ja, ja, det blir vel folk av han ;P

gutten vår er 7mnd og 1 uke og får nå 4 faste måltid om dagen i tillegg til pupp 4-5 ganger om dagen.

jeg kkoker poteter eller gulerøtter(begge sammen oxo)

mose med feks skinke,kalkunskinke eller pølse.blander i litt smør.

han digger dette og kan glatt spise et glass.(fryser ned 10-12 porsjoner hvergang så har vi en stund)

her får han grøt til frokost,frukt til lunsj,hjemmelagd middag og så grøt til kveldsmat.

spytter kun ut glassmiddag som er kjøpt:)

Annonse

takk for innspill :)

Har prøvd å blande i litt kålrabi eller blomkål, men det var visst ikke videre godt(les: knipe igjen munnen, riste på hodet og peive med armer og bein!!) Jeg får prøve littegranne kjøtt eller noe og se om det går bedre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...