Plomma - mamma til 3 Skrevet 23. april 2006 #1 Del Skrevet 23. april 2006 Snuppa mi er 10 uker og har siden fødselen vært mer eller mindre tett i nesa. Problemet er størst hvis hun stresser med pusten, og det gjør hun ofte, da blir det mye snorkelyder og tendenser til panikk hvis hun ikke får inn luft. Hvis hun derimot klarer å puste rolig, er passasjen grei. Hver morgen drar jeg store skorper med størknet snørr ut av nesa hennes, og på dagtid er hun stort sett bra, problemet er kveld/natt, og går også ut over ammingen på denne tiden. Nå tror jeg imidlertid at hun har fått en liten forkjølelse i tillegg, og nesetettheten er verre enn noensinne. I natt prøvde jeg alle triks jeg kjenner, uten særlig effekt. Først nesedråper for baby. Så morsmelk i nesa. Forsøkte å rense opp med en Q-tips. Sugde med nesesuger og med munnen. Så spylte jeg gjennom med sterilt saltvann. Ungen like tett. Hva skal jeg gjøre da? Gruer allerede for i natt, i dag har det gått greit selv om hun har vært litt snørrete. Gode tips mottas med takk ) Andre unger som har vært sånn? Når gir det seg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4844370-noen-gode-r%C3%A5d-mot-tett-nese/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranveig R Skrevet 23. april 2006 #2 Del Skrevet 23. april 2006 Eg berre klipper og limer litt her... Leita fram igjen det eg svarte ei anna på omtrent same sprøsmålet for ei stund sidan. -------------------------------------------------------------------------------- ---------------------- Guten vår var veldig plaga med tett nase - heilt frå fødselen av. Då han var 3 mnd fekk han ein skikkelig forkjølelse m/feber og hoste og bøttevis med snørr, og det tok han nesten 1 mnd å bli nokon lunde bra i nasa si igjen stakkar. No ser det ut til at han har vokst det av seg (har i alle fall vore ganske bra i ei vekes tid) - han er 5 mnd. Vi har hatt han til helsesøster, lege, legevakt og øre-nese-hals, men dei fann aldri noko gale, dei sa berre at på så små ungar er det så veldig lite som skal til før dei blir tette, ein ørliten forkjølelse eller ei litt hoven slimhinne er nok. Mange babyar er plaga med dette, og dei fleste veks det av seg etter kvart. Du kan gjere fleire ting for å hjelpe babyen når ho er tett. Du kan: * Heve den eine enden på senga så hovudet kjem høgare opp - gjerne 10-15cm (legg bøker under sengestolpane) * Holde ho i "oppreist" stilling når ho er våken (f.eks. la ho ligge på brystet/over skuldera di) - spesielt før amming * Dryppe nokre dråper morsmelk eller saltvatn (får du kjøpt på apoteket) i nasa. Vår erfaring er forresten at morsmelka gjorde guten enno meir snørrete, så saltvatn var bedre for oss. * Du kan kjøpe ein "snørrsugar" på apoteket eller ein velutstyrt leikebutikk - då kan du kanskje få ut noko av det som blokkerer. (Guten vår blei hysterisk av snørrsugaren, så det hjelpte lite, men har hørt andre sei at den har fungert supert) * Viss ingenting av dette hjelper kan du ta ein telefon til helsesøster/lege for å høyre om det er greit å gje ho "skikkelige" nasedråpar. Vi har brukt Rhinox til guten vår eit par gongar når han ikkje har klart å ta puppen pga tett nase. Men det bør berre brukast når det er "krise", då langvarig forbruk kan skade slimhinnene i nasa. Ein høyrer heile tida om kor godt beskytta babyar som blir amma er mot sjukdommar, men det er visst veldig varierande (som alt anna som har med kropp å gjere). Eg høyrde om ein fullamma baby som fekk brennkoppar då han var 2 veker gamal... Ranveig R ---------------------------------------------- Guten vår er forresten 7 mnd no, og har vore meir eller mindre bra den siste halvannan månaden. Litt tett dei siste dagane, men er ikkje heilt i form p.g.a. tenner. Du må nesten berre gjere ting så bra du kan for babyen, og vente på at det skal gå over. For det går over, men kan ta lang tid... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4844370-noen-gode-r%C3%A5d-mot-tett-nese/#findComment-4846369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plomma - mamma til 3 Skrevet 23. april 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 23. april 2006 Takk for svar! Har jo prøvd det meste du nevner, vi får bare ta det som det kommer, og stå opp hvis det blir for ille i natt... Apropos fullamming og sykdom, jenta mi fullammes, og fikk vannkopper 8 uker gammel.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4844370-noen-gode-r%C3%A5d-mot-tett-nese/#findComment-4846612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå