Gå til innhold

Så sint at han skader seg selv....

Anbefalte innlegg

Hjelp, gutten min (snart 16 mnd) er gul og blå! De siste dagene har han vært så rasende hvis han ikke får viljen sin, at han dæljer hodet i golvet eller veggen eller det som finnes...

I natt hadde han en vil-ikke-sove-time, og da var det senga som fikk gjennomgå. I dag tidlig hadde han ødelagt flere blodkar i den tynne huden i tinningen, og det ser helt forferdelig ut...

Hva kan jeg gjøre? Vurderer å bruke reisesenga, men den ser jeg for meg at han velter i sinne. Jeg forstår ikke hvorfor han er så sint. Det har kommet de siste dagene, og det kan være nok at jeg lukker en dør eller tar fra ham en ting han ikke får leke med, f.eks en penn.

Huff, meg blir helt svett, gruer meg til vi skal på helsestasjon til uka. Blir vel sendt rett til barnevernet. Kan noen fortelle meg at dette er normalt..? Håper det kanskje dukker opp noen tenner, eller noe. Han har bare 2 nede og 4 oppe.

Håper på en fredelig og ikke voldelig natt...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4844091-s%C3%A5-sint-at-han-skader-seg-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du trenger å grue deg til å prate med helsesøster!

Har det skjedd noe spesielt de siste dagene? Barn kan få slike reaksjoner på stress. Men kan jo hende han nettopp har funnet ut at han har egen vilje, og tester den ut maksimalt? Gutten min på 15 mnd har også stort temperament, men selvskading håper jeg vi slipper å se noe til.Til nå har han vært lett å avlede.

Kom på nå, at han for et par måneder siden hadde et voldsomt raseriutbrudd. Det var en dag jeg hadde veldig hodepine, og han syntes nok jeg oppførte meg rart. Orket ikke leke med han, men satt bare på gulvet og støttet hodet i hendene. Det gjorde han antakelig utrygg. Etter et par timer ble jeg bedre og kom mer til meg selv igjen. Ved måltidet da skjedde en bitteliten bagatell, som utløste utbruddet. Han ilskrek og sprellet, ville ikke bæres, ikke stå, ikke gå, heller ikke ligge på gulvet, for da reiste han seg opp igjen og ville at jeg skulle løfte han, men da han kom opp ville han ned igjen. Jeg tok han med inn på soverommet og la meg tett inntil han. Selv om han ikke skjønte ordene, sa jeg rolig "bare vær sint så lenge du vil, mamma skal passe på deg hele tiden". Til slutt roet han seg ned og sovnet.

Du får sikkert gode råd fra helsesøster. Dette er sikkert bare en fase. Vær glad du har et barn med egen, sterk vilje! :-)

Hei. Kjenner veldig godt igjen det du beskriver. Vår lille søte temperamentsbombe begynte også plutselig å dælje hodet og ansiktet i gulvet i villt raseri over det jeg oppfattet som bagateller. Vi tok i bruk reisesenga hennes som "raseseng" og hadde henne oppi der når hun fikk disse anfallene sine. For hun dæljet ansiktet så hardt i gulvet at blodet skvatt fra den stakkars nesen hennes. I tillegg sier jeg kraftig ifra til henne at hun ikke får lov til å dunke hodet sitt i gulvet. Hun blir 2 år om ei uke, og det blir heldigvis lengre imellom at hun har slike anfall nå. Men det er ikke noe gøy når det står på - og vi greier ikke å avlede henne når hun først har blitt rasende. Så jeg føler med deg - og anbefaler deg å ta i bruk reisesenga - for da får han ihvertfakk ikke skadet seg.

Lykke til videre :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...