Gå til innhold

Hvor mye får 2-åringen deres ha smokken?

Anbefalte innlegg

Vanligvis har jenta vår kun hatt den når hun skulle sove eller når vi kjører bil og hun blir utålmodig. Men nå er hun litt irritabel, pga tenner og forkjølelse. Føler at hun må få lov til å ha den litt mer da. Men så er jeg litt redd hun skal bli veldig avhengig av den og at det da blir enda vanskeligere når hun skal slutte med den. (Men det behøver hun ikke på ei god stund ennå). Hvordan tenker dere, jenter?

Fortsetter under...

Lillegutt her får smokken når han skal sove på dagtid og om natten, ellers ikke i det hele tatt... Men noen ganger, om han er syk, har slått seg skikkelig e.l. gjør vi unntak fra regelen... Tror det går lettere å slutte om man er konsekvent, men tror nok at avvenningen her i huset kommer til å bli TØFF:-) Han er forresten 2 1/2 år...

Han fåt smokk og kosebamse i bilen og når han skal sove om natten eller på dagen. Men han er alltid villig til å gi den fra seg, og vet at det "må til" for å kunne stå opp.

Vi har den også alltid med på turer eller besøk, og da får han den hvis han blir veldig utålmodig eller grinete. Han får den også når han har slått seg om vil ha trøst.

Ser ikke problemet med dette så lenge han er villig til å gi den fra seg når kosen er over.

Han går selv ut og legger den i senga si.

Han får kun ha smokk når han sover, unntaket er hvis han er syk. Det er ikke noe problem her, han legger selv fra seg smokken i sengen når han står opp. Vet at han ikke får smokk i det hele tatt hvis han ikk egjør det! Vi har forklart ham at det er greit å ha smokk når han er syk, men at smokken må tilbake i sengen når han er frisk nok til å gå i barnehagen.

Satt akkurat å funderte på om jeg skulle spørre om det samme.

Gutten min er 2 1/2 år og jeg prøver på at han kun skal ha den om natten.

Men han er jo så lyn kjapp og løper å stjeler lillebror sin hehe tiden.

Før vi får sukk for oss så er han borte å napper den ut av munnen hans også løper han vekk.

Tror det er litt sjalusi, at lillebror få ha sin.

Så jeg synes det er vanskelig å bedømme hvor streng jeg skal være.

Han får ikke ha smokk når vi er ute å leker, på butikken osv.

Og lillebror er jo litt liten til å avvenne da, han er bare 3 mnd :-)

Så jeg synes også dette er veldig vanskelig......Vil jo ikke at han skal gå med den smokken i munnen hele tiden når han er inne heller.For ikke skjønner vi hva han sier da og ikke er det bra for tann stillingen hans...

Annonse

aldri, hun sluttet på dagen da hun var ett år. og sluttet på natta da hun var 2 år og et par mnd. gikk knirkefritt. ikke en eneste våken natt etter at hun sluttet.

hun spurte hvor den var, og jeg sa den har vi gitt til nissen (vi pakket de inn å la de i gangen så nissen kunne hente dem om natta )

da var alt greit

Datteren min er 18mnd og hun bruker kun smokk når hun sover på dagen. Også når hun er litt trøtt og sliten når vi kjører bil.

Hun sluttet med smokk om natten da hun var ett år. Det var ikke noe problem. Er ikke alltid hun har smokken ved soving på dagen heller, spørs hvor trøtt hun er og hvor lenge jeg må stå og vugge vognen.

Vi sluttet helt med smokken når snuppa var nesten 16 måneder. Når hun var 4-5 mnd sluttet hun med smokken på dagtid, fikk den bare når hun skulle sove (både dag og natt). Å slutte med smokk gikk over all forventning. Siden hun ikke har hatt den på dagtid, er det sikkert lettere å slutte med den når en skal sove.

Holder på å avvenne sønnen min på 2 år, har holdt på i ca 2 mnd. nå. Han får den når han skal sove på natten og dagen, og når han er ferdig å sove ber jeg ham legge den i sengen. Noe han gjør frivillig. Men han spør etter den hele dagen, noe som er veldig slitsomt. For han blir så utrolig syten når han ikke får. Er forresten hjemmeværende og gravid, så av og til er det så utrolig lett å bare gi etter. Noen som har noen smarte tips?

Alt for mye, dessverre - må jeg nok innrømme. Og det er kun opp til meg selv å gjøre noe med det. Når hun er i barnehagen bruker hun den bare når hun skal sove. Hjemme blir det mye mer, spesielt på ettermiddagen; da sitter den nok i det meste av tiden. En av grunnen til at vi drøyer litt med avvenning, er at hun - når hun ikke har smokken - bruker å sutter på hele hånden hele tiden, slik at hun av og til blir nesten helt oppløst på huden. De mener i barnehagen at hun har et svært stort suge-behov, og da føler jeg egentlig det er bedre hun bruker smokken enn alle fingrene.

slutta da han var 2.sa at tennene ville bli ødelagt og at han nå var blitt stor.ikkenoe tilbakefall.smokkemannen kom og tok de..hihi.var lei av at han fløy rund med sutten.de har ikke noe suttebehov som en baby lenger..bare trøst.nå er puta hans trøsten og det er bedre.og språket kom så kjapt etter smokkeslutt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...