Gå til innhold

Allergi og graviditet

petronella_78_med spire =)

Anbefalte innlegg

Hei!...jeg er, som veldig mange andre, plaget av pollenallergi. Går med planer om å bli gravid... Mitt spørsmål er da; Er det farlig å bruke allergitabletter på resept?...Har brukt tablettene Cetrizin tidligere år, og de har fungert bra. Lurer bare på om det kan ha negativ virkning, om jeg skulle være så heldig å bli gravid nå i sommer...

Håper noen kan svare :)

Fortsetter under...

Hei.

De fleste allergimedisiner er ikke anbefalt for gravide å bruke. Dette fordi mange av disse medisinene inneholder kortison. Du må derfor rådføre deg med fastlegen om hvilke medisiner du kan bruke. Jeg er selv allergiker, og har vært plaget med tett nese over lengre tid pga allergi. I følge min lege er det bare Lomudal nesespray (og saltvann) som kan brukes av gravide. Jeg har gått på homøpatmedisin for å kvitte meg meg allergi, og det har virket kjempebra. Jeg er ikke så avhengig av inhalator som tidligere. Kanskje det er en ide å prøve dette før du blir gravid???

Foruten prednisolon (kortison), er det ingen tabletter som normalt brukes mot allergi som inneholder kortison, Noen nesesprayer gjør det, men både livostin, azelvin og lomudal er fri for kortison, og de aller fleste øyedråpene er fri for dette.Kortison er mest brukt i astmamedisin, men også her finnes alternativer uten. Grunnen til at man er restriktive, er at det er mangelfull forskning på de gitte legemidlene, og man derfor ikke kjenner til eventuelle skadelige virkninger. Selv har jeg fått polaramin (gjesp!!!), som jeg skal bruk i pollensessongen, men selvsagt er det ønskelig at man unngår medisiner de første tre mnd. Derfor må man veie nytten mot plagene, for å si det sånn..Snakk ev, med lege, for å høre dens mening! Lykke til :-)

Apotekdama....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...