Gå til innhold

Oktober: Svangerskapskurs


Nicita73

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som går eller skal gå på det? Har ikke følt behovet for det jeg, ingen av mine venninner har gått heller.Og min samboer,som har to gutter fra før håpet han skulle slippe å bli "dratt" med på det en gang til.

Er det noen av dere som har erfaring med dette, bør man gå på ett?

Jordmor spurte meg på fredag om jeg ville gå på et, men jeg sa jeg følte at jeg ikke hadde behov for det, hun sa jeg heller kunne si i fra når fødselen nærmet seg,om jeg da fikk litt angst eller gruet for det som skulle komme. Det er jo greit at man vet man har tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og mannen gikk på svangerskapskurs første gang jeg var gravid. Tror spesielt mannen hadde utbytte av det siden han ikke hadde lest noe særlig om dette på forhånd (jeg derimot hadde lest masse....)Uansett syntes jeg det var fint å få en gjennomgang av fødselsforløpet osv samt å møte andre høygravide fra samme område. Men ett svangerskapskurs holder, hehe, skal ikke gå denne gangen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk på et 3 kvelders svangerskapskurs sist jeg var gravid, og det var nyttig synes vi. Denne gangen tar vi det ikke omigjen. Selv om samboeren din har barn fra før har dere jo ingen sammen, og for deg er det en ny erfaring, så jeg vil anbefale deg det. Så får han bare "holde ut" for din skyld. Det er i hverfall greit dersom det ikke er et stort og langt kurs, 3 kvelder er vel greit. En av kveldene var delt opp, slik at litt av kvelden gikk med til et besøk på føde og barselavdelingen på sykehuset. Dersom du ikke går på et kurs burde du ringe sykehuset og få med deg en privat omvisning. Det er greit når du kommer dit at ikke alt er like nytt. Og husker jeg ikke feil skal du føde i Tønsberg, stemmer det eller? Der har de jo en helt splitter ny avdeling, så jeg har tenkt meg på en ny visitt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Jeg følt ikke behovet med min første eller :). Hvis du leser masse, og tror du har alt info du har behov for- det er nok synes jeg. Jeg har vært til et kurs med studier etterpå, og det var ok- men ikke fantastisk. Fødseler er individuelt, og alt jeg lest var nok :)

Et kurs vil diskuterer:

Hva skal skjedd men din kropp og babyen under fødselen

smerte og smertestillinger

når du skal ringe sykehuset- og når det er best til å komme inn

hva du trenge å ta med til sykehuset

Tiden etter fødselen

Og sånn ting...

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var ikke på kurs med førstemann - syntes det ble rart og litt for privat å sitte sammen med en masse andre gravide og kommende fedre... I stedet fikk vi en dobbelttime hos jordmor da det begynte å nærme seg termin, der vi snakket en masse om fødselen og fikk stille spørsmål.

 

Dessuten forberedte vi oss jo med å snakke med andre vi kjente, og med å lese en hel masse. Angret ikke på at jeg ikke gikk på svangerskapskurset, og kommer ikke til å gå nå heller... vi syntes samtale med jordmor var et godt alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var de jeg var gravid med førstemann. Men det var mest for å bli kjent med andre i samme situasjon. Det var svært OK (lærte ikke så mye jeg ikke visste fra før da). Vi ble en fin gjen som var mye sammen det året vi gikk hjemme.. Og litt etterpå også. Endel av oss har også god kontakt den dag idag. (7 år senere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var ikke på svangerskapskurs med første mann. Men på Nøtterøy hadde de noe de kalte Fødselsforberedende kurs. Det varte i ca 3 timer en kvelding. Vet ikke om de har det tilbudet nå. 2 år siden vi var på det.

Syntes egentlig at en sånn kveld var helt greit. Gikk igjennom litt forskjellige ting som de fleste lurer på. Det var ikke pusteøvelser og sånne ting. Tror nok for mitt vedkommende at det hadde vært rimelig bortkasta. Hvis de fortsatt har det tilbudet, kommer nok vi til å bli med på det en gang til. Greit med en liten rep.

Høres ut på meg som om et sånt tilbud hadde vært mer enn nok for dere også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å gå på det.. Pga vi skal flytte i August, og det er i august sv.skapskurset er, så det er jo en ypperlig mulighet til å bli kjent med andre gravide i området..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre. Får snakke litt mer med jordmor når jeg skal tilbake i mai. Men takk for råd og synspunkter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg på yoga for gravide. En venninne gikk på det da hun var gravid, og synes det var veldig bra! De leærte bl.a. ulike avslappingsmetoder og pusteøvelser. Yogaklassen jeg har meldt meg på er fra midten av mai til slutten av juni. Så får jeg se om jeg føler behov for svangerskapskurs til høsten i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...