Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så vanskelig å svare når folk spør hvor lang tid jeg brukte på fødselen...

-Regner jeg fra da riene begynnte, blir det ti timer.

-Regner jeg fra da jeg dro på sykehuset og var 4cm åpen, blir det 3 timer.

-Regner jeg fra jeg var 8cm åpen og måtte ha smertestillende (lystgass), blir det en time

-Regner jeg fra da pressriene begynnte blir det ti minutter.

Hva vil dere si? Hvor lang tid har jeg brukt?

Og hvor lang tid brukte dere, når startet det? =)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4835935-n%C3%A5r-starter-f%C3%B8dselen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed om at jeg var i fødsel når jeg var på sykehuset og hadde 4 1/2-5cm åpning. Jm sa at om det hadde stoppa før det hadde jeg blitt sendt hjem. Da var jeg i fødsel i 3 timer og 15min ca.

Men om folk spør sier jeg at riene starte halv 8 om morgenen og han ble født kl.17. Det blir 9 1/2 time.

Det er ikke lett det der egentlig...

Jeg pleier å si at fødselen tok seks timer fra vannet gikk hjemme til hun ble født...er et fint rundt tall ellers blir det 5 1/2 time med rier.. 20 min med pressrier.. eller skal jeg si tre timer fra vi kom på sykehuset.. nei.. nå ble jeg enda mer forvirret:) går for den første jeg..

Annonse

Jeg kom på kontroll kl. 9 om morgenen og fikk konstatert mellom 4 og 5 cm åpning. De hadde jeg ikke kjent noe til. La meg inn på føden i 11.30 - tiden, og gikk der i noen timer og bare "koste meg" - ruslet tur ute etc.. Men så tok jordmor vannet, og da startet først ordentlig rier som jeg kjente, og så kom de VONDE riene etterhvert.

Så jeg tenker egentlig at fødselen startet da jordmor tok vannet, kl. 1530. Og den var over kl. 2117. Altså.....nesten 6 timer.

Jeg regner den fra første rie.

Når man drar på sykehuset er jo opp til hver enkelt, man kan jo ha gått hjemme med rier i tolv timer, så dra på sykehuset og føde i løpet av en halvtime, men det gjør jo ikke fødselen deres til bare en halvtime lang eller?

Dessuten er det jo ikke akkurat så lett å vite når man har så og så mange cm i åpning heller...

Og hvis man bare skal se på pressriene så er jo ikke det så lenge heller, det er jo åpningsriene som er verst og (som regel) lengst.

Annonse

Jeg regner fra slimproppen gikk da jeg sto opp på morgenen, og da begynte murringene..., som var rier (skjønte jeg etterhvert). Tok 15 timer fra slimproppen gikk til han var ute. Har ikke noe annet å regne på, siden vi var på sykehuset bare en time.. Vet ikke når åpningen var så og så stor, hadde full åpning og pressrier da vi kom på sykehuset. Så jeg sier 15 timer fra det hele begynte.. :o)

Rent fagmessig er ikke fødselen igang før det er:

-ca. 3 cm. åpning OG etablert regelmessige rier med ca. 3 min. imellom.

Med rier menes VONDT!!! -Da skal du ikke være mye i tvil om hva som skjer...

Hvis jeg skulle ha sagt at fødselen min startet med slimproppen og modningsrier så varte den en uke!

-Min fødsel kom ikke igang av seg selv, bare modningsrier -men vonde nok til at jeg ikke fikk sove. (Måtte puste meg igjenom de. Paralgin og pethidin hjalp ingenting). Sov i alt fra 2minutter til 15 min sammenhengende i en uke -og da ble jeg satt igang tilslutt. Trodde jeg skulle bli gal!!

Slimpropp og modningsrier er bare tegn på at noe er igang, dette kan godt stoppe opp også.

Mulig at det er det som er riktig sånn fagmessig. Men fordi fødslene er så forskjellige er det ikke så lett å sammenligne.

Jeg hadde litt vondt da slimproppen gikk kl 09:30, altså menssmerter og litt vondt i ryggen. Smertene kom og gikk hele dagen, kl 16 begynte jeg å ta tiden på riene og ca kl 22 var det 3 minutter mellom hver. Når det var VONDT er heller ikke så lett å si, det var vondt hele ettermiddagen, men ikke værre enn at jeg gjorde husarbeid mellom riene. Ordentlig vondt gjorde det fra ca kl 19. Begynte ikke min fødsel før kl 22 da, siden riene da kom hvert 3. minutt? For da tok fødselen bare 2 timer og 20 minutter.. :o)

Synes det må være litt opp til hver enkelt å avgjøre når fødselen begynte, siden alle er forskjellige. Opplevelsen av NÅR det gjør vondt er også individuell. Så for min del begynte fødselen da slimproppen gikk, hadde da svake rier som økte utover dagen.

Skjønner at det kanskje ikke er helt riktig sånn fagmessig sett, men det er min opplevelse av det.. :o)

Om jeg skal regne fra riene startet var jeg i fødsel 2-3 dager... Fikk ureglemmessige tildels vonde rier 2 dager før han ble født.. Var da på sykehuset men ble sendt hjem siden de var ureglemessige og ikke sterke nok... Hadde da en cm åpning tror jeg...

Fødte på morgenen 3 dagen etterpå... Hadde ikke fødselen startet da hadde de satt igang så jeg skulle orke å kjøre løpet ut..

Jeg regner fra 3 cm åpning... Ca fra 15.00 - 05.29...

Det er da helt i orden om du velger det, men jeg svarte ift. det hovedinnlegger spurte om og ut ifra at overskriften var "når starter fødselen?"...

Jeg ville nok ut ifra ditt tilfelle svart at du hadde en rask fødsel uansett. Men hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje tenkt at fødselen startet fra kl. 19, siden det da gjorde "ordentlig" vondt og at når det blir på den måten, så stopper det sjelden opp av seg selv!

Man kommer jo sjelden inn på føden om man ikke har skikkelig vondt eller regelmessige rier...

Ja, det er kanskje det som er mest riktig egentlig. Synes så mange sier at de hadde 4 cm åpning da og da.., jeg vet ikke noe om det jeg, vet bare at jeg hadde full åpning da vi kom på sykehuset, og hadde pressrier hjemme (har jeg skjønt etterpå). Kanskje dra til sykehsuet litt tidligere neste gang..? ;o) He he..

Når folk har spurt så har jeg pleid å si at det hele startet på morgenen, det ble ordentlig vondt tidlig på kvelden og vi var på sykehuset en time før han kom.. Hadde nok en rask fødsel ja..

Eg er så "heldig" at eg blei satt i gang, og eg blei då fortalt når dei meinte eg var "i fødsel". Eg fekk ikkje flytte over på føden (begynte på obs-posten) før eg var i fødsel. Dei flytta meg over då eg hadde 3cm opning, og riene begynte å gjere vondt.

Frå det punket tok det 1t og 20min til guten var fødd, så det gjekk fort og greit. Syinga etterpå tok derimot drøye 2t...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...