Gå til innhold

14-15 mnd - spiser de selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mater min fremdeles... Han kan putte matbiter i munnen selv, men stapper munnen proppfull. Gaffel og skje har jeg ikke begynt med enda..

Skrevet

Jenta vår er 14 mnd og spiser alt selv. Vi begynte med det litt fordi hun var litt urolig ved bordet. Nå som hun kan spise selv er hun mye mer tålmodig. :)

Hun spsier brødbitene selv, og spiser middagen med gaffel, og youghurten med skje. Kjøp skje og gaffel fra Tupperware, kjempefine. Godt grep. Selvfølglig hjelper vi henne med å "gaffle innpå litt" innimellom, men får hun den tiden hun vi ha så spiser hun mye selv. Er såå søtt å se på! :)

Har forresten akkurat begynt med skje og gaffel, det lærte hun seg veldig fort. Så bare å prøve.

Skrevet

Det er i denne alderen de fleste begynner å prøve med gaffel/skje selv. Det blir mye griseri i starten, men det er sånn de lærer. Jenta mi begynte å spise helt selv ved 15-16 mnd alder, tror jeg.

Skrevet

Gutten min på 15mnd har spist med skje siden han var 10mnd. Vi begynte også med det fordi han ikke ville sitte stille med bordet.

Har spist med gaffel også en stund. Men vi må hjelpe til litt innimellom, sånn at han får i seg nok mat.

Grising blir det ja:)

Jobber i bhg. Der får alle barna vanlig kopp å drikke av også. ( vanlig kaffe-kopp) bare 1 år gamle:)

Ofte så har de ikke lært det hjemme-fra, og da er det så søtt å se på når de stolte løfter opp koppen opp til munnen....og heller det meste rett ned på klærne:):):)

Så det er bare å la de prøve:)...utrolig hvor fort de lærer:)

Skrevet

Da lillemann var 10 mnd. la jeg fra meg skjeen for å hente noe i kjøleskapet. Da jeg snudde meg tilbake satt han og spiste selv, og siden har han gjort det.

Blir jo litt søl om maten er tyntfllytende, men som regel går det bra.

Skrevet

Mine har spist omtrent alt selv fra 10-11 mnd alder, må så klart ha litt hjelp til veldig flytende mat som supper ol da, men går greit ellers, brødmat har de spist alene siden 7-8 mnd alder. De må jo bare få øve seg dersom de skal lære.

Skrevet

Hun begynte i barnehage da hun var 1 år og da var det helt slutt på mating. I barnehagen måtte de spise selv og da godtok hun ikke noe annet hjemme heller. Masse søl i begynnelsen, men hun ble fort veldig flink.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...