Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med student denne gangen(mitt tredje barn).

Var veeeldig fornøyd med både jm og studenten.

Full åpning under første sjekk.

Våknet med 2 minutt mellom riene. Var vel kun siste timen som var skikkelig "ille". (Fødselen varte 1 time 50 minutt)

Ingen hjelpemiddel.

Lå i sengen og på ryggen.

Med student, som var med hele tiden :) Veldig førnøyd med studenten, mindre fornøyd med jm faktisk. Kald og upersonlig...

3 cm åpning ved første sjekk, da tok de vannet (ble satt i gang pga sv.skapsforgiftning)

Fikk drypp, så hadde ganske kraftige sammenhengende rier hele veien, ikke tid til å slappe av "mellom slagene" (fødselen varte i 4 1/2 time)

Fikk akupunktur og varme risposer

Lå i sengen på ryggen :)

-Uten student, fikk heller ikke forespørsel.

-Jordmor var en rolig og behagelig sjel, men av og til kanskje litt FOR rolig ;o) Alt i alt veldig fornøyd altså...hehe.

-Sa ikke noe cm, men plass til to fingre.

-9 timer med auauauauuauauauauauuuuuuuuuuuuuuuuuu!!! (...og 18 timer "bare" aaauu)

-Heh...hjelpemidler? ALLE!! (og ingen hjalp så veldig akkurat)

-På ryggen i fødesenga, litt på knærne - hengende over sengeryggen, og så tilbake på ryggen igjen, med ett og ett ben på sykepleier/pappaen.

Hadde jordmorstudent først på dagen, med registreringer osv. Og hun hadde utreisesamtalen. Ellers "vanlig" jordmor.

Veldig fornøyd med de alle (student, 2 jordmødre, 2-3 barnepleiere, 2 barneleger og alle på operasjon).

Ca 4?? Har for meg det, men aner faktisk ikke..

Fra begynte med vondt til ble satt på ridempende (etter full åpning og 1/2 time pressrier) tok det ca 3 timer...

Rispose og lystgass før operasjon, spinal på operasjon.

Ehh... Jeg prøvde å stå, og jeg prøvde å ligge i sengen, men det ble jo operasjon.... Så jeg lå langflat... Uten å kunne bevege meg mye.....

Annonse

Aldri student, aldri blitt spurt.

Fornøyd med jordmødrene, sluppet å bytte hver gang.

Åpning første sjekk: ca 3 cm med nr 1 og 2, 5 cm med nr 3

Sterkeste smerter: 7t med nummer 1, 2t med nummer 2, 30 minutter med nr 3

Hjelpemidler: Med nummer 1 vannbasseng og pudendalblokkade, med nummer 2 vannbasseng, med nr 3 akupunktur.

Fødestilling: Med nummer 1 liggende i fødeseng, hun ble tatt med vakum. Med nummer 2 ståede på kne i vannbasseng. Med nummer 3 stående i prekestol midt på gulvet!

Uten student

Fornøyd med den siste jordmoren

3 cm åpning på første sjekk

3-4 timer med intense rier uten pause mellom (jeg synes det var ekstremt smertefullt)

Prekestol, varm dusj, varme omslag, lystgass og til slutt epidural

Først i seng, så på krakk

* Eg hadde ein student som var med då dei sette meg igang, trur ikkje det var nokon student på fødestova

* Studenten sjekka opning eit par gongar, og sette den eine stikkpillen for å sette i gang. Ho var heilt grei. Synest godt studentar kan få vere med, ellers blir det jo umulig å utdanne nye jordmødre o.l.

* Eg hadde ingen opning ved første sjekk, dei måtte sjekke før dei bestemte seg for å sette i gang.

* Eg hadde sterke smerter i ca 1t før pressriene. Hadde svake rier ca 2t før det. Pressriene varte kort tid, og det var ikkje vondt på same måten. Det eg huskar som vondast var syinga. Men så varte den lenger enn sjølve fødselen...

* Stod i preikestol til eg kom inn på fødestova (dei to første timane), deretter fekk eg ikkje lov fordi eg var så svimmel.

* Låg på rygg i senga, fekk ikkje tid eller lov til å flytte på meg.

Huskar fødselen som ein veldig positiv opplevelse.

Med student

Mer fornøyd med student enn jordmor

5 cm åpning ved 1 sjekk

Sterkeste smerter fra ca 7 cm til baby kom ut - ca3 t. - pressrier i 1,5 t.

Hjepemidler: Prekestol, badekar, akupunktur og lystgass

Fødestilling: På ryggen

- uten student, men med mange andre tilstede, som leger og jordmødre. fornøyd med jordmor, men vi fikk aldri tatt den samtalen vi skulle ang fødselen etterpå. dessuten fikk jeg ikke bedøvelse, enda jeg godt kunne tenkt meg det...! hehe!

- 1 cm åpning første sjekk, da hadde vannet gått for 5 timer siden!

- fra 1 cm klokken 0500 og frem til han var ute var det heftige og det tok litt av. endte med drypp for å få han fort ut, så den siste tiden, aner ikke hvor lenge, men 5 min...? jeg trodde jeg skulle dø... bebi hadde navlesnoren rundt halsen 1 gang, og når jeg presset gikk fosterlyden ned. fikk drypp, og hadde konstante pressrier, noe som da sier at han ikke fikk surstoff. og da var det å få han fort ut. overlege klippet (niks, jeg merket ingenting!!!) og tok han ut med sugekopp! vi klundra litt, for jeg ble så hysterisk... skjønte ingenting...

- overlege tok han ut med vakuum

- lå på rygg i senga

- ingen bedøvelse, men fikk en varmepute... hehe!!!

Uten student...

Fornøyd det lille jeg husker av JM :) Var for rusa til å legge noe særlig merke til henne.

6/7cm åpning ved første sjekk.

Jeg vet ikke hvor lenge de sterkeste smerte varte,jeg var helt borte :P

Brukte modningsakupunktur på ventestua,og lystgass på fødestua.

Jeg lå på ryggen i fødeseng,med sambo og søs som hjelpere , istedet for de bøylene på senga.

Annonse

Uten student

Veldig fornøyd med de to jm jeg hadde. Hadde føst ei som gikk av vakt noen timer etter at jeg kom, så ei gammel koselig en også kom hun samme på igjen på morran..

2cm åpning under første sjekk

Fra kl 10 til 15 var riene veldig sterke

Epidural, lystgass og drypp

Vanlig tradisjonell fødestilling siden jeg fødte i seteleie..

4 studenter ( var visst en sjelden type fødsel som de ikke kunne gå glipp av)

Kjempefornøyd med alle 16 som var tilstede under fødselen

2 cm under første sjekk.. 5 cm 10 min etterpå.. også 9 cm etter 30 min

Hadde sterke intense rier de to siste timene... men da hadde jeg drypp også.

Ingen hjelpemidler utenom epidural som ikke virket før etter at fødselen var overstått.

Ble tvunget til å ligge på rygg på grunn av at jenta lå med en fot i skjeden etter 5 cm åpning..

-Med sykepleier student.

-halvveis fornøyd med jm, syns hun kunne vært 'med' mer. Kanskje fordi mamma var der at hun trakk seg litt tilbake. Studenten sto kun og så på.

-3cm åpning når jeg kom på sykehuset, hadde hatt rier i 4timer da.

-Ca 3 1/2 timer med sterke rier, men ble uutholdelig siste timen.

-Akupunktur og pinex forte supp.

-Liggendes på ryggen med bena i bøyler

Ikke noe sånt. Bare mannen min og jeg.

Kjempefornøyd. Mannen min er verdens beste "jordmor".

Husker ikke. Jeg sjekket en del ganger, men mest for å se om det var noen framgang.

Synes ikke det var noe spesielt vondt, men var litt mer sliten på slutten enn med de andre siden denne fødselen ble så mye lenger enn hva jeg har vært vant med.

Ingen hjelpemidler nei.

Sto på kne i sofaen.

Uten student.

Meget fornøyd med jordmora- kunne ikke ha fått en bedre jordmor.

4-5 cm åpning ved første sjekk. 9.5 cm 25 min etterpå.

De sterkeste riene hadde jeg et par minutter før 4-5 cm og frem da til et par minutter før pressriene.

Hjelpemidler- isvann og lystgass

Fødestilling- fikk beskjed om å ligge i senga slik at de fikk tatt imot ungen. Lå ikke mange minuttene i senga. Var en time på sykehuset før han var ute (inklusive undersøkelser, dobesøk, skifting osv).

Meget fornøyd med sykehuset, de ansatte og selvsagt fødselen :)

jeg hadde ei ung jordmor og en like ung student. var begge rolige og greie, men etterhvert syntes jeg de ble altfor rolige og følte de ikke helt forstod hvor vondt jeg hadde det. gikk heldigvis fort, så de gjorde vel rett i å ta det med ro:)

3-4 cm åpning ved første sjekk, men jeg var der tidligere samme dag og da var det 1 cm. hadde ikke rier enda da, så dro hjem igjen. dro tilbake da det var ca. 5 minutter mellom hver ri og det begynte å bli ganske vondt. (enda jeg er førstegangs så tok jeg det veldig med ro før vi dro!)

hadde vel ca. 2 timer med skikkelig vondt, men det virket mer som mindre enn 1 time. tiden går så fort når man er igang.

fikk prøve lystgass, men ble bare svimmel av den. fikk varm rispose på korsryggen som hjalp litt.

fødte mens jeg lå på ryggen og ei jordmor holdt det ene beinet mitt (så vidt jeg husker...hehe)

med både sykeleierstudenter og jordmorstudenter, 2 bytte

var i min egen verden enset de lite

0 åpning under første sjekk vannet hadde gått 6 timer før

7 timer med pressveer, veldig intenst og vondt

ingen hjelpemidler

sto litt, lå på ryggen litt.... men det endte med keisersnitt etter 12 timers helvete

*med student.

*mest fornøyd med student, kjempetrivelig dame.

*1 cm åpning ved første sjekk, etter å ha gått 12 timer med maserier.

*kanskje ett par timer med intense smerter, husker ikke helt, litt i ørka på slutten.

*prøvde det meste av hjelpemidler; bad/dusj, risposer, saltvannspapler, lystgass og til slutt epidural. (eneste som hjalp for min del).

*rygg

Første fødsel:

Ikke student, men jordmor, barnepleier, avdelingsjordmor, gubben

4 cm

Fra vannet gikk ved 8 cm til det var overstått fire timer etter

Lystgass som bare gjorde meg kvalm, den funket ikke, akupuktur som gjorde det verre, pudendalblokade som heller ikke virket, den tok bare vekk trykketrangen og badekar som var ganske digg

Jeg fødte sittende med en hånd under hvert lår

Andre fødsel:

Ikke student, men jordmor, jordmorassisstent, gubben

3 umodne cm

2 minutter fra 7 cm åpning til full åpning (nei, jeg kødder ikke, så fort gikk det og det var helt for j***** vondt!)

Badekar og akupunktur som satt i fem minutter før jeg gikk oppi badekaret igjen

Jeg fødte på siden, hodet kom som en rakett mens jeg sto og jeg hev meg ned på sengen og der kom resten av babyen

Jeg hadde svensk jordmor til stede, fordi det var setefødsel og hun hadde aldri sett en. i sverige tar visst alle setefødende keisersnitt.. i tillegg var det legestudent til stede.

fornøyd med jordmor, og studentene bare så på. dreit i de etter hvert ;)

under første sjekk, tre cm åpning.

fra fem om ettermiddagen til tolv på natta,da fikk jeg epidural

epidural, jeg fikk beskjed om at jeg måtte det siden det var setefødsel. i tilfelle noe skulle skje og de måtte ta med tang eller no..jeje jeg hadde så vondt så jeg var bare gla til jeg:)

lå i senga på ryggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...