Gå til innhold

Nygravid 40-kan jeg spørre dere om råd ang fostervannsprøve?

Havhesten

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har nettopp testet positivt og er superglad. Men, siden jeg nå er 40 får jeg vel tilbud om forstervannsprøve eller denne duoprøven som jeg så omtalt lenger nede.

Jeg lurer svært på hva jeg skal gjøre, så vil gjerne høre med dere hva dere valgte, og hvorfor. Stoler dere såpass på denne duotesten at dere ikke vil ta risken (som det tross alt er) med fostervannsprøven?

Bør jeg få legetime så raskt som mulig for å få legen til å henvise meg?

Mvh

Fortsetter under...

Hei Havhesten

Jeg var 44 da jeg ble gravid og valgte å ta duotesten først fordi den er helt ufarlig. Ville se hvor stor sannsynlighet jeg hadde for at det var noe galt med barnet før jeg eventuelt valgte fostervannsprøve.

Sannsynligheten for at jeg skulle få et barn med en alvorlig genfeil var på 4,4 % før testen. Etter UL hvor bl.a. nakkefold ble undersøkt falt sjansen til under 0,7 %, og etter at blodprøveresultatene kom var sannsynligheten på ca 0,4 %. Jeg valgte da å ikke gå videre med fostervannsprøve.

Vi har strevet lenge for å bli gravid og jeg ville ikke ta sjansen på å abortere et friskt foster ved en fostervannsprøve, selv om sjansen er veldig liten - under 1 %.

Hei.

Jeg er 37 år, fyller 38 før termin og er gravid med nr. 3. Vi hadde bestemt oss allerede før vi "lagde" babyen at vi skulle ta fostervannsprøve for være på den sikre siden. Men så hørte jeg om duotesten og begynte å tvile litt. På den genetiske samtalen som obligatorisk i Norge fortalte legen om begge prøvene. Jeg fant ut at jeg ikke kan leve med 80-90% sjanse til at babyen ikke hadde kromosonfeil og valgte derfor fostervannsprøven som gir 100% sikkerhet. (må sies at jeg har blitt raskt gravid med alle 3, så jeg var villig til å ta sjansen. Heldigvis gikk prøven fint, ingen komplikasjoner etterpå + en kromosonfrisk baby. Dette var det riktige for meg.

Til det siste spørsmålet ditt så er min mening at du burde få i gang prosessen så raskt som mulig, sånn at det ikke blir noe stress. Hvis du velger duotesten er det viktig at ultralyden utføres i noen spesielle uker av svangerskaper, tror det er mellom 11 og 13 (er ikke helt sikker på det).

Uansett, lykke til videre

Hei, dersom man har gode resultater fra duotest og ultralyd snakker man jo ikke nødvendigvise om en 89-90% sjanse for at alt er bra. Etter vår ultralyd fikk vi beskjed om at vi hadde 0,067% sjanse for de tre mest vanlige kromosomfeilene (inkludert downs) eller 99,933 sjanse for at barnet ikke hadde dem. Dvs. samme sjanse som en kvinne på 20-22 år. Da syntes vi det var litt "over the top" å insistere på fostervann, men vi fikk klar beskjed om at tilbudet fremdeles står ved lag dersom vi er bekymret. Det som var flott var at selv om vi fikk så gode odds fikk vi ikke anbefalinger fra genetisk veileder i den ene eller den andre retning, bare informasjon. Avgjørelsen er opp til oss, og den må vi ta så snart vi får svar på siste blodprøve av mannen min.

Men ingenting er sikkert og fostervannsprøve gir mer definitive svar- det vil ikke si at man får et "perfekt" eller helt friskt barn. Ingen test er så sikker, heller ikke fostervannsprøve. That's life.

dette med slike valg er så privat, jeg hadde kanskje helt mer retning av fostervannsprøve dersom jeg var noen år eldre (jeg blir 37 når barnet blir født, men får tilbudet på grunn av familiehistorie).

På genetisk veiledning sa de at det er grunn til å tro (men de vet ikke sikkert) at det er en større sjanse for at de fostrene som spontanaborteres på grunn av prøven (under 1%) har en eller annen sykdom eller "feil" og dermed tåler prøven dårligere enn andre fostre. Kanskje noe å tenke på...

Hei igjen.

Ser bare av mitt tidligere innlegg her at jeg uttrykte meg litt feil. Som "gammel røy" over her skriver så var det jo ikke 80-90 % sjanse for at barne var kromosonfriskt, og 10-20% sjanse for at noe var galt.

Det som ble sagt på genetisk samtale var at duotesten plukker opp mellom 80-90 % av alle tilfellene med downs-tilfellene.

Og som "gammel røy" også skriver og jeg er helt enig i er at man overhode ikke er garantert et friskt barn selv om at man tar disse testene. Det er jo mange sykdommer som man ikke ser før barnet har kommet ut.

Dette ble litt rotete, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener.

Annonse

Hei

Jeg er 38 år, vil fylle 39 en mnd etter at barnet kommer.

Vi (jeg) har bestemt meg (oss) for fostervannsprøve.

Ikke nødvendigvis fordi vi ikke ønsker et kromosomsykt barn, men fordi vi har barn fra før vi også må hensynta, og at det eventuelt vil være viktig for oss å kunne forberede oss mentalt hvis barnet vårt er sykt.

Jeg er foreløpig bare i uke 8 - skal på UL på fredag, så tror enda ikke fullt og helt at jeg virkelig ER gravid før jeg får se det - men hvis den lille spiren fortsatt er der, og hjertet slår - da skal jeg bestille legetime med en gang for at legen min skal få gjort de nødvendige henvisninger.

Ønsker dere lykke til meg valget deres, tror det er uhyre viktig å følge magefølelsen her.

Hei og gratulerer !

Jeg ville kanskje tatt duotesten først, den vil du nok rekke å få svaret på før fostervannsprøve er aktuelt. Så får du se om du kan slå deg til ro med svaret eller ikke.

Jeg fikk dårlige svar på mine blodprøver, så for meg ble det fostervannsprøve allikevel, men hvis prøvene er bra, så slipper du jo risikoen ved fostervannsprøve.

Når det er sagt, kan det kanskje være vanskelig å slå seg til ro selv om blodprøvene er fine, men jeg ser at mange klarer det med glans. Jeg er ikke like sikker på meg selv, jeg er nok ikke det mest optimistiske menneske, men det vet du jo best selv.

Ellers er de utrolig dyktige på fostervannsprøve, så risikoen er ikke så stor !

Lykke til uansett hva du velger !

Gratulerer med positiv test!

Jeg har bare tatt duotesten (noen sykehus kaller den for dobbeltest) kombinert med en utvidet ultralyd. Vi fikk veldig gode resultater, og har absolutt slått oss til ro med det. For oss ble det faktisk et skille før og etter......nå nyter vi graviditeten hundre prosent.

P.S. De fleste sykehus tar duotest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...