Gå til innhold

Barnehageansatte: hva mener dere om treåringer + som fortsatt bruker bleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var en diskusjon på kranglesiden og ble litt nysgjerrig selv hva dere mener? Er det "ekkelt"? Synes dere at barna absolutt burde ha sluttet med bleier nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at det er foreldrenes ansvar, men ville kanskje oppfordret til å forberede barnet på bleiestopp. Det er jo ikke nødvendig at barnet bruker bleie etter at h*n egentlig er klar for å klare seg uten.

Skrevet

Jeg har jobbet mange år i barnehager, og har ikke møtt noen andre ansatte som syntes det er ekkelt med 3 åringer som fortsatt bruker bleier. Og det er ikke så stor forskjell på å skifte bæsjebleier på en 2 - 2 1/2 åring og en over 3 år. Ville tro at dersom barnehagene var av den oppfattning av at det er ekkelt med 3 åringer i bleier, ja så ville de vel ha satt som krav at barnet skulle være renslig før det fikk begynne i barnehagen. Er det noen som bør vite at bleieavvenning er avhengig av modenhet hos barnet og ikke antall måneder barnet kan krysse av på kalenderen, så er det ansatte i en barnehage.

Skrevet

Jeg synes det er utrolig viktig at barnet er klar for å slutte med bleie selv, at det ikke blir et press fra de voksne. Har selv sett at barn som blir presset ofte bruker lengre tid på å bli tørre enn barn som får bruke den tiden de trenger. Jobber i barnehage og er utdannet førskolelærer

Skrevet

3 åringer reagerer jeg ikke på i det hele tatt. Spesielt mange gutter bruker fortsatt bleie til de er 3-4 år.

Skrevet

Samme som blåbæret, er jo vanlig at de bruker bleie til de er 3, og flere gutter til de er 4 år.

Kjenner en som har en sønn som ikke ble tørr før han ble 5, men ekkelt? Han byttet på seg selv da, gikk med sånne up & go.

Når han var på toalettet tok han på en ren en, så han fungerte jo som de andre ungene der (han begynte på medisiner da han var 5 da).

Men 3 åringer? Nei, ikke noe problem.

Skrevet

Min sønn ville IKKE bruke bleier da han var 2 år. Kjøpte truser til han, og på en uke var han tørr, natt og dag-

2 år og 1 mnd. akkurat var han når han sluttet. Han er nå snart 3 år, og har aldri tisset i sengen om natten. Bæsjer på do osv.

Skrevet

Så flott for han og dere :o)

Men hva i alle verden har dette i denne tråden å gjøre? Spørsmålet her er hva barnehage ansatt mener om 3 åringer som fortsatt bruker bleier, og ikke når alle andre barn sluttet med dette.

• 2 uker senere...
Skrevet

Regner med at du har en 3 åring som fortsatt bruker bleier. Nå er ikke jeg noe barnehage ansatt, men kan ikke fatte å begripe at det skal være ekkelt. Her en forleden dag så jeg en reklame i foreldre&barn om en ny bleie fra libero (tror jeg det var), som er spesielt for bleieslutt. Den har ikke samme absorberingsevne som de andre bleiene har. Den blir ikke helt tørr lissom. Syntes det hørtes bra ut, for hvorfor slutte med bleier når det er så lettvindt og komfortabelt?? Jeg skjønner barna godt jeg. En fuktig bleie er vel ikke så deilig å ha på, og vil oppfordre barn til å tisse på do i stedet. Kanskje det hadde vært noe?

Skrevet

Hei!

Jobber i barnehage jeg. Det er IKKE ekkelt at barn over 3 år bruker bleier. Det er som mange andre her har sagt viktig at barnet er klar for å slutte. Det er verre med de foreldrene som ikke har bleier til barna....og de hele tiden bæsjer i trusa fordi de ikke er klare...... I en overgangsperiode er jo dette og selvfølgelig greit.... Dette følger jo med jobben. Og det er jo viktig at vi som er i barnehagen følger opp det foreldrene vil, med do-gåing og do-rutiner... Hehe, ble litt roteteskrevet dette, men håper dere skjønner hva jeg ¨sa¨.

Skrevet

Jobber i barnehageadministrasjon og syns det er morsomt å følge med på disse sidene. Syns det er svært hyggelig, og ikke overraskende at barnehageansatte har slike gode holdninger i forhold til små barn og do-trening. De som syns 3 åringer som bruker bleier er ekkelt har holdninger som i allefall ikke er ønskelig i barnehage.

Skrevet

Jeg har dessverre sett barn som ønsker å slutte med bleie, men foreldre som ikke vil ta bort bleia før de er helt tørre. Tror det er mange som har sånne holdninger, og at det medvirker til at så mange barn bruker bleie lenge.

Hvis man ser på samfunn hvor det ikke er papirbleier, kommer blærekontrollen gjerne i løpet av de to første årene. Tror mange har så mye å gjøre at de ikke orker å følge opp barna sine og la dem ha noen uhell.

Det sto en artikkel om bleieslutt på disse sidene som satte spørsmålstegn om lang bleieperiode for noen førte til at de ikke fikk oppøved kontroll over blæra tidlig i livet, og ble å slite med dette lenge.

Synes det er viktig å få med denne biten også, siden barnehagepersonalet her synes å være enig om at barna skal slutte når de er klar.

Jeg jobber i barnehage, og synes foreldre har et ansvar overfor barna sine. Jeg synes ikke ansvaret for å slutte skal ligge på barna - noen trenger litt støtte, det er ikke alle som blir å ha tørre bleier etpar dager og siden kan bleia fjernes helt.

Er ellers enig om at bæsjebleier skiftes uansett alder - er det ekkelt har man havnet på feil sted.

Skrevet

Jeg har sett at mange barn som går uten bleie hjemme tisser seg ut i barnehagen fordi der er det mer som skjer. I barnehagen er det full rulle og jeg har sett at de ofte glemmer at de har slutta fordi de er så ivrig i leken. I tillegg er foreldrene sikkert flinkere til å spørre om de må på do, mens i barnehagen spør man gjerne før man går ut og andre slike praktiske tidspunkter..

Derfor mener jeg at barna gjerne kan bli tørre hjemme først, og beholde bleien litt lenger i barnehagen, heller bruke up n go som de tar av når de er på do. Men dette sier jeg av erfaring fordi mange av barna ikke har nok skift til å gjøre seg ut til stadighet.

Syns som mange andre her at barn bør få slutte når de er klar. Har også erfaring med de som blir presset, de gjør seg ut masse.

Bruk heller masse ros de første gangene barnet vil prøve å gå på do? Kan jo oppfordre til å si fra når man må på do, men la barnet beholde bleien som trygghet! Etterhvert er barnet mye mer sikker på sin egen kropp og lærer å kjenne etter når man må på do.

Skrevet

NEI NEI NEI jeg synes ikke det er ekkelt. Jobber som Førskolelærer i bhg.

Jeg mener at barn slutter med bleier når de selv psykisk og fysisk er klare. Det hjelper ikke å mase hvis ungen ikke er klar. Vi har barn som slutter når de er 2 år, så har vi de som ikke slutter før de er 4 år.

jeg ser ofte at de som blir maset på av både foreldre og bhg, ansatte slutter senere enn de som tar det naturlig. Jeg synes at det er veldig viktig at barnet viser interesse for det selv, at det ikke blir noe de gruer seg til

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg har nettopp blitt avdelingsleder. Vi har en 2åring som har nettopp lært seg å gå på do, men så glemmer hun ofte at hun ikke har bleie på seg og da skjer ulykken!

Jeg har ikke noe negative forhold til det. Men så sliter de andre på avdelingen og maser på at hun skal ha på seg bleie!

Det er slik at hun vil ikke gå på do når hun er i leken og er veldig sta. Jeg har god kontakt med henne og oppmuntrer henne ofte og det hjelper veldig. Men så har jeg observert assistenten at hun tvinger henne og bærer henne til do. Det er ofte der og da de ullykene skjer! Spesielt når jeg ikke er tilstede. Jeg har snakket med foreldrene, de sier at hun ikkehar på seg bleie når hun sover og de går på do hjemme. ulykene skjer også hjemme men ikke ofte!

Det er slik at jeg forventer at assistentene er tålmodige og ikke skal ha noe negative meninger om at barn tisser og bæsjer på seg! Jeg mener også at det spiller egentig ikke noe roll om det er i bleie eller i trusen når ulykker skjer! viktig bare at foreldrene har med masse skift og det er de veldig flink til. ulykkene skjer når vi er ute og leker!

Jeg har veildet med at de må spørre henne om hun vil gå på do hver halvtime, men jeg tror de har misforstått med at " de må bærer henne på do hver halvtime"!!

Hvordan kan jeg veilede mine assistenter med å slappe litt av og ikke se sånt som "usj" og "æsj" eller "uff nå har hun gjort det igjen" og " nå gidder jeg ikke mer" eller "nå setter jeg bare bleie på henne"!

Skrevet

For det første må du endre holdning til dem du kaller assistenter høres det ut som.... Ta opp på neste møte doing som tema på en skikkelig måte. Det er ikke ok å omtale barns "uhell" med negative betegnelser. En skal oppmuntre og styrke barnets tro på seg selv i slike situasjoner. En annen ting du kan tenke igjennom er om stell og følging på do er jevnt fordelt på personalet. Det er svært viktig for å få et godt arbeidsmiljø og inkluderende holdning. Samtidig er det ok at et barn har uhell i en periode, men blir det langsiktig er det ikke ok for personalet av hygiene årsaker og arbeidsbyrde.

Skrevet

Nei det er vel ikke ekkelt. Hadde jeg syntes DET var ekkelt hadde jeg nok ikke tålt å jobbe i bhg...hehe...Synes ikke det er noe å stresse med. det er opp til foreldrene. Helt normalt!

Skrevet

På ingen måte ekkelt. Finner debatter som dette ganske sårende, da jeg på ingen måte vil at gutten min skal være annerledes enn andre.

MEN jeg ser jo at barnehageansatte har massive positive holdninger og det setter jeg enormt pris på.

Synes nærmest det har begynnt å bli konkurranse i alt i dag. Hjelper lite at en unge nedi Afrika ikke bruker papirbleier og blir fort tørr.

Jeg har ikke turt å spørre om flere enn min bruker bleie...redd for svaret.

Min ble 3 i slutten av juni.

Skrevet

Nei det er ikke ekkelt med 3 åringer som bruker bleie og det er heller ikke ekkelt å skifte bleie på en 3 åring. De er barn som trenger hjelp til å vaske å stelle seg og det må folk som jobber med barn tåle! Det er heller ikke ekkelt å måtte hjelpe større barn enn 3 åringer. Det skjer f.eks at 5 åringer tisser på seg og en gang hadde jeg en 5 åring som var løs i magen og fikk litt i buksa. Så fikk vi gå på badet og vaske og skifte da, det er ikke noe problem det. 5 åringen var flau og syntes det var pinlig å ha fått bæsj i buksa og tenk om jeg da skulle være så uprofesjonell og lumpen mot henne at jeg ga uttrykk for at det var ekkelt....Nei, sånt går ikke an. Jeg fortalte ungen at sånt kan skje både store og små, ikke noe å være lei seg for i det hele tatt!

Det er forskjellig fra barn til barn når de er klare til å slutte, noen er tørre når de er 2, andre ikke før de er 4. Men hvis barnet er friskt og utvikler seg i normalt tempo så begynner jo bleietida å nærme seg slutten i 3 års alder synes jeg. Det er på tide å forberede barnet på dette og øve på å gå uten bleie på dagtid etc. Men ekle er barn aldri, uansett!

Skrevet

nei, det er ikke ekkelt at en 3+ unge fortsatt bruker bleie, og det er heller ikke uvanlig:-) uansett kjønn. jeg har jobbet i barnehage i 10 år, og har sett de på 1 1/2 slutte med bleie og de på 5-6 år slutte med bleie. Barnet selv må være klar.

Skrevet

jeg har aldri reagert på det egnetlig. eller vi prøver jo sammen med foreldrene å få dem over på do, men jeg syns ikke det er ekkelt i grunnen. syns det er verre med 4 åringene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...