Gå til innhold

dårlig utvalg av 4 månders mat produkter i butikkene...

Anbefalte innlegg

syns det er dårlig utvalg....nestle har endel og det henner jeg finner noe fra småfolk eller hipp, men det er ikke mye. jenta mi har fått grøt en stund nå og hun er veldig intresert i alt som alle andre spiser, så jeg tenkte jeg skulle la henne få noen smaks prøver av andre ting av og til, men det er jo så fryktelig dårli utvalg, og jeg vil helst ikke kjøpe nestle sine produkter...

hva kan man lage selv???

jeg har blandet banan i grøten noen ganger og det syns hun er kjempe godt, tips til andre ting som kan blandes inn i grøten?

Fortsetter under...

jeg viste den kom....satt bare og ventet på det. ja jeg er klar over at det er anbefalt og vente med fast føde til 6 månder, men i likhet med deg vil jeg mitt barn det beste og det beste for mitt barn er og faktisk få grøt nå. så jeg skjønner liksom ikke helt komentaren. dette har jeg snakket med hs om og vi ble enig i og starte med grøt etter som det virket som hun hadde behov for mer mat....

hvis ikke du ville svare på mitt spørsmål, hvorfor gadd du og si noe i det hele tatt, det syns jeg bare er unødvendig altså

avokado,eple, pære, potet....egentlig det meste av grønnsaker! bare å koke det og mose godt!

vi begynte med grøt da jenta var 4 mnd, og jeg blir også skikkelig irritert over slike unødvendige kommentarer som over her....

da jenta var 5 mnd startet vi med 6 mnd glass og grøt..(var HS som sa vi kunne det)

jenta her i huste for også grøt! hun er 4,5 månder. Vi ble enig med helsesøstra om og starte med grøt for det virket som hun trengte det. det hender jeg har litt banan i grøten, og jeg har latt henne smake hipp sin fruktpure men det likte hun ikke

Annonse

Koke svisker og mos med kokevannet. Samme med aprikos. Kjøp hermetiske pærer uten sukker i laken og mose. Koke og mose gullerot og potet med kokevannet. Avocado, banan....ja, var det jeg kom på, men er vel en del det:)

Er ikke så rart det er dårlig utvalg da! Det er meningen man først skal begynne m fast føde når de er 6 mnd! Grunnen til at de produserer mat til babyer på 4 mnd er fordi noen få trenger ekstra næring fordi de ikke legger på seg av mm/mme. Men det er jo et valgfritt land!

LHP: amm mere. Jo mere man ammer, jo mer melk produserer man.

Hovedinnlegger: Syntes du butilkkene har dårlig utvalg så kan du vel koke og mose selv?? Mange tips over her. Det er vel ingen som sier at du er en dårlig mor- og alle vil jo selvsagt det beste for sitt barn.

Amme mer? Har du hatt problemer med melkeproduksjonen anonym? Vet du hvor utrolig slitsomt det er å VILLE gi barnet ditt bare morsmelk, men merke at du bare får mindre og mindre melk? Jeg ammet barnet mitt annenhver time til han var tre måneder ( om natta også ) og enda fikk jeg mindre og mindre melk. Da synes jeg faktisk MME og grøt når de er 4 måneder er et godt alternativ jeg.

• 2 uker senere...

Hvis du gir grøt eller annen fast føde til et barn på 2 mnd riskikerer du at barnet vil slite med store fordøyelsesproblemer. Barnets tarmer er ikke utviklet nok til å bearbeide annet enn flytende føde når de er så liten.

Annonse

Tidligere ble nybakte mødre anbefalt å begynne med fast føde allerede ved fire til seks måneders alder.

- En gjennomgang av tilgjengelig internasjonal litteratur har fått oss til å skifte standpunkt, forteller Gry Hay, cand.scient. i ernæring, og leder av Ernæringsrådets arbeidsgruppe.

Fortrenger morsmelk

- Fast føde fortrenger morsmelk, og fører ikke til økt vekt eller andre fordeler. Derfor anbefaler vi at spedbarna får morsmelk som eneste næringfrem til de er et halvt år gamle, og at de deretter får morsmelk i tillegg til fast føde, sier Gry Hay.

Kilde: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=233002

Forskning og utvikling er en fin ting, jeg skjønner ikke hvordan våre foreldres tabber grunnet god tro og lite viten skal brukes som en unnskyldning for å fremdeles gjøre samme tabbene når vi i dag har forskning som viser at det ikke er bra.

Da eldste jenta (snart 8år )var 2,5 mnd så ble hun operert for invaginasjon . Da fikk hun grøt på sykehuset.Ting har tydligvis forandret seg på disse årene.De andre ungene har fått grøt fra 3 mnd alder.

Hei.

Dette har jeg forsøkt:

Kokt gulrot: most med foodprocesssor. Pass på at du ikke får med noe av skallet, det gjør gulroten bitter.

Kokt og most søtpotet: en kjempeslager. Fjern skallet også på den.

Most banan: Litt vanskelig å få den tynn nok i begynnelsen, etterhver tolererer de mere klumper. Kan evt spe den ut med litt morsmelk til å begynne med.

I tillegg går det ann å prøve:

Most avokado

Kokte epler, så moste ( nb fjern skallet, det er allergifremkallende).

Har en babymatbok fra teknologisk forlag. Anbefales. Den fås tak i på bokhandler, og kan sikkert også bestilles fra nettet. I tillegg finnes en nettside som heter: www.barnemat.com

Der finnes også en god del råd.

Jeg har gitt tulla litt forskjellig med godt resultat. Vær klar over at hun kan bli hard i magen av for mye grøt, og løs i magen av for mye frukt og grønnsaksmos, så det lønner seg å finne en balanse.

Lykke til !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...