Gå til innhold

September: Nå driver jeg og lurer på ting igjen.. ;)


Caker*fikk to babyer 21.06.06*

Anbefalte innlegg

Jeg er idag 18+4. Jeg har vært hos to kontroller hos legen min. Den ene var stort sett en GU + litt prat, og en tur innom lab'en og leverte urinprøve og tok blodprøve. Den andre var ikke GU, men mye prat, utfylling av svangerskapsjournal og så klemte han på magen min, og målte med målbånd og styra fælt. Ingen tur på lab'en men fikk beskjed om at hvis jeg hadde med urinprøve kunne jeg levere den når jeg gikk.

 

Den 2. mai har jeg fått time hos jordmor. Da er jeg vel ca 20+0 tror jeg, om jeg regner riktig. Hva gjøres på den kontrollen? Er det GU da? Eller er det bare "klemming?"

 

Syns vel, som mange andre, at GU ikke er noe spesielt festlig, og at det er greit å ha "forberedt seg litt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror ikke de tar gu flere ganger hvis d ikke er noe spesielt. jordmor og lege tar den samma "visa", derfor man kan velge om man går til jordmor eller lege. Det er noe sånt som: urinprøve, annenhver gang blodprøve, vekt, fosterlyd, symfyse-fundus. Det gjør hvertfall legen min. Hun sier den eneste forskjellen på jordmor og lege er at lege kan sykemelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fast time hos legen hver mnd. Der tar hører vi fosterlyden, tar faste blod/urin-prøver og måler mage + vekt.

Dere mener gyn.med gu, ikke sant?

Jeg var i tilfelle til gu kun første gangen (da for å finne termin i 8+1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var hos legen første gang sa han at det var gu første gangen og neste gang var ca 6 mnd etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Da har jeg igjen fått gode svar!

 

Så er det bare en ting til.. når jeg nå får ei jordmor her i kommunen.. er det hun som følger meg gjennom resten av svangerskapet, og som også er på sykehuset når fødselen setter i gang?

 

Da må de da ha det styggelig travelt de jordmødrene! For her er hvertfall sykehuset i en annen kommune.. reiser de til sykehuset med hver fødende?? Eller må man føde med ei fremmed jordmor når alt kommer til alt?

 

Det er sikkert litt forskjellig praksis på dette, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på GU i det hele tatt selvom jeg blir fulgt opp litt ekstra pga noen antistoffer. Men jeg vært på tre UL, og skal på min fjerde 4.mai.

 

Jeg har forstått det sånn at man går annen hver gang til jordmord og fastlegen... Men det er sikkert forskjellig fra sted til sted hvis det er for få jordmødre i området. Jeg har en venninne som droppa hele jordmor siden hun ikke var noe ålreit og går bare hos fastlegen sin. Det er vel litt valgfritt, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har aldri hørt om at jordmoren du går til under svangerskapet er med under fødselen. Så det er nok en ukjent jordmor som møter deg på sykehuset den dagen fødselen er i gang (en som tilfeldigvis er på vakt akkurat da).

Når det gjelder å gå til jordmor og lege er det helt valgfritt i Norge. De skal sjekke det samme på kontrollene, men det er kun lege som kan skrive sykemelding. Man kan velge om man vil bytte på å gå til begge, eller gå mest til en av dem. Jeg var hos lege første gang, men synes jeg har fått mer ut av besøkene hos jordmor. Hun har tross alt dette med svangerskap som sitt spesialområde. Så nå tar jeg kontrollene mine hos henne. Skulle jeg derimot begynne å føle meg dårlig ville jeg tatt en tur til legen min igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...