Gå til innhold

Hjeeelp! Jeg tror jeg er i ferd med å "miste melken."

ettbarnsmammaen

Anbefalte innlegg

Har en datter på 3 mnd som elsker puppen. Problemet er bare at hun har så lett for å sovne før hun har fått i seg nok. Har pumpet meg og gitt flaske morgen og kveld for å sikre at hun får i seg to ordentlige måltider. Har i det siste også gitt litt flaske i forbindelse med et par av de andre måltidene. Må alltid gi flaske først. Hun vil ikke ha noe med flasken å gjøre hvis hun nylig har fått pupp. Hun avviser også ellers ofte flasken, så det er et slit. I det siste har vi heller ikke fått i henne flaske på kveldstid. Hun har suget greit på puppen de siste to dagene, men jeg har i lengre tid følt at jeg produserer mindre melk. Sannsynligvis fordi hun ikke stimulerer nok!? Men nå er det krise. Veldig lite melk her inne i dag, og brystene er slappe og føles tomme. Hva skal jeg gjøre???? Det sies jo at man ikke kan miste melken. Vil produksjonen ta seg opp igjen hvis jeg legger henne ofte til brystet? Men da vil hun jo ikke ha flasken, og barnet må jo ha mat! Så hva skal jeg gjøre??? Håper noen kan hjelpe.

(Vet at dette innlegget egentlig hører hjemme under "Ammedebatten" på "Din baby", men legger det ut her også siden mange av dere som er her inne har flere barn fra før.)

Fortsetter under...

Jeg kan egentlig bare si hvordan ammingen fungerer for meg, og hvordan jeg da går fram for å ha nok melk. Kanskje det hjelper for deg også?

Da Stefan ble født måtte jeg periodevis legge han til så mye som 8 ganger på en time. Det minste missnøye og frem med puppen og brystvorten langt inn inkl. det rundt. Først kom det mest litt blankt. Og han sugde og sugde. Jeg byttet side annenhver gang. Allerede neste dag begynte litt melk å komme, og dagen etter der var det masse. Jeg gir blaffen i om jeg er en levende smokk de første par månedene og bruker ikke narresmokk. Da er jeg redd for at stimuleringen av brystene mine blir mindre. Om kveldene suger ofte Stefan i et sett. Andre dager noe mindre. Enkelte ganger føles puppene slappere og tommere, men etter et par timer virker de ømmere enn før, og har igjen melk i seg. Personlig har jeg aldri vært i tvil om at ikke naturen duger. Det er bare å legge til om så 30 ganger på en dag, så kommer melken.

Dessverre kan jo dette bli brysomt hvis man har mye på programmet og en krevende hverdag. Men har man tid, vil mest sannsynlig naturen ordne resten med rikelig melkeproduksjon.

Tror bruk av flaske ødelegger den naturlige reguleringen og at det blir en "ond" sirkel der melkeproduksjonen blir gradvis mindre. Men alle mennesker er forskjellige, så det er ikke lett og vite om det jeg tror om amming stemmer for alle. Da jeg pleier og gå over til grøt etter noen måneder, har jeg alltid fått mindre melk.

Jeg tror ikke man skal være redd for å legge til ofte. Dessuten er det vanlig med økedager ettersom bebisen vokser og må ha mer melk. Da sier den i fra ved missnøye, dårlig søvn, og stort puppebehov. Dette gir seg etter et døgn, for da har melkeproduksjonen kommet i takt igjen.

Klem

Vi har hatt problemer fra begynnelsen. Hun sovnet etter et par minutter, og vi fikk ikke i henne nok. Gikk sakte opp i vekt etter at hun gikk ned etter fødselen. Prøvde skje, kopp og hjelpebryst. Det siste fungerte en stund. Så ville hun plutselig ikke ha noe mer med slangen å gjøre. Hadde ikke noe valg. Måtte introdusere flasken. Er ikke redd for å legge til ofte. Har til tider ikke gjort noe annet enn å sitte og amme og gi hyppige måltider. Men det hjelper ikke når en har et barn som bare vil sove ved puppen. Nå har hun også begynt å avvise det høyre brystet som hittil har gitt mest melk. I dag prøver hun å suge, men jeg merker at hun får i seg lite.....

Hei Pregnanta! Du vet jo jeg har slitt med ammingen til alle mine tre... Det som har fungert best for meg er å sørge for minst mulig stress rundt dette. Det er da ikke verdens undergang for de få av oss som ikke får dette til... Det viktigste er at barna får mat, ikke hva eller hvordan! Får du pumpet ut noe (og orker å drive med det)? Ring ammehjelpen igjen hvis du føler at de kunne hjelpe deg sist. Har du prøvd amme-te (fås kjøpt på helselost) for å øke produksjonen? Er det så ille at hun får flaske da?

Jeg har omsider slått meg til ro med at det er sånn det er; Theodor legges til brystet når han viser tegn til å ønske det, så får han tillegg på flaske for å bli mett... Det viktigste syns jeg er at nå er matesituasjonene hyggelige og nære for oss begge.

Håper det går bra for dere, og at dere finner en løsning som funker for dere!

Har ikke noe imot flasken, da vi på den måten har fått i henne pumpemelken min på en grei måte. Jeg har pumpet meg morgen og kveld frem til nå. Vanskeligere å få ut melken de siste dagene. Kan ikke bruke flasken for å få henne mett. Hun vil ikke vite av den hvis hun har hatt kontakt med brystet først. Syntes det var en grei løsning med flaske morgen og kveld. Fikk store problemer etter siste kontakten med ammehjelpen som anbefalte tutekopp istf. flaske hvis vi hadde behov for å få i henne mer om kvelden. Vi gav opp den, men etter dette har det blitt mye vanskeligere å få henne til å ta flasken også. Drikker ammete.

Annonse

Hei,

ja, dette kan være slitsomt. Jeg er nok ikke den rette til å svare på innlegget, for jeg har hatt problemer med ammingen med begge mine små gutter... De sovnet ved brystet etter få minutter, hver gang, og var liksom ikke ordentlig mette, uansett hvor mange ganger jeg la dem til. Pumping hjalp litt en stund, men særlig nå med nr 2 har jeg ikke tid til å pumpe så mye som jeg egentlig bør for å opprettholde melkeproduksjonen. Har derfor begynt å gi ham tillegg, særlig om kvelden og natten. Prøvde å amme så mye som mulig, men begynte til slutt å blø, etter 4-5 timer med sammenhengende amming. Da lille Christian kastet opp blod fra meg flere ganger, begynte jeg med tillegg. Føltes litt som falitt, men -han får i seg nok mat, og vokser og trives.

Hadde også problemer med flaske og amming i sammen måltid, og gir derfor bare flaske noen ganger. Synes dette fungerer bra. Han vokser, er mett og trives, og det er det viktigste for oss. Hvis flasken fungerer best for dere (uten bryst først) ved noen måltider, hadde jeg fortsatt med dette, og ikke forvirret henne med flere typer mating. Uansett får hun jo da dekket behovet sitt gjennom morsmelk. Lykke til!

Prøv å ringe ammesentret på rikshospitalet.. De er de flinkeste i Norge når det gjelder amming. De driver med undervisning av jordmødre og barnepleiere og godkjenner mor barnvennlige sykehus.

De har ikke ammepoliklinikk, men de har den riktige ekspertisen. Kan aldrig tenke meg at det ikke gir deg et godt råd, hvis du ringer.

Jeg hadde også startproblemer med ammingen pga av feber etter fødselen, og fryktelig såre brystvorter.. Jenta gikk ned 10% i vekt og 7 dager etter fødselen hadde hun ikke lagt på seg noenting. Jeg tok et par døgn i sengen... Ammet, ammet, ammet.... bet tendene sammen. Nå fungerer heldigvis alt greit og hun tisser og besjer fulle bleier. Skal på helsestasjonen på mandag for å veie henne.

Er ikke i tvil om at menskemelk for mensker er det beste....Men....man skal ikke glemme at barn i andre lender, der mor må ut og arbeide kort tid etter fødselen ikke får så mye morsmelk, men vokser sunde og friske opp allikevel.

Lykke til... Forstår at det er hopløst... og fortvivlende...

stor klem

Hei Pregnanta!

Jeg har tenkt på deg i natt... Skjønner at du gjerne vil få dette til! Hadde det vært en ide å kontakte helsestasjonen for kontrollveiing så du kan følge med på om snuppelura legger på seg, så kan du ta en intens amme-uke (som om du ikke har hatt det før...) hvor du gir ansvaret for alt annet enn amming til mannen din så du kan konsentrere på amming og pumping (også om natten). Videre gjøre det som er nødvendig for at hun er våken når hun skal ha mat (stell/bad e.l. før måltid), drikke bøttevis med amme-te osv. I samarbeid med helsestasjonen føler man seg jo litt tryggere på at alt er greit...

Takk for alle svar og gode råd! Vet jeg ikke er den eneste her inne m ammeproblemer, og at det bare varer en kort periode av barnets liv. Men det er så forferdelig når man er midt oppe i det.

Hun la på seg greit da hun endelig kom opp i fødselsvekten sin igjen. For noen uker siden la hun litt lite på seg. Ringte ammehjelpen, og ble anbefalt å slutte m flaske. Vi kunne evt. prøve tutekopp om kvelden for å få i henne mer. Etter dette har vi hatt flere problemer som resulterte i at hun gikk opp kun 10 gram på en uke og deretter gikk hun ned 150 gram de neste tre dagene. Etter dette var det akkurat som om kroppen hennes sa ifra om at hun måtte ha mat, for vi fikk i henne veldig mye fra fredag tl mandag. Hun gikk opp 400 gram på de dagene!

Onsdag og torsdag i denne uken gikk ammingen veldig greit. Hun suget fint uten å sovne, og jeg tenkte: Endelig!!! I går var det plutselig ekstremt lite melk i puppene. Fikk ikke i henne flaske i går kveld, og holdt på med amming til rundt midnatt. 3.30 var det på'n igjen med litt amming. Ved 6-tiden fikk hun 125 ml morsmelk fra flaske og litt pupp. (En slik natt er ikke vanlig her i huset lenger. Hun sovner vanligvis etter en flaske mellom kl.23 og 23.30 og sover i mellom fem og åtte timer.)

Da hun skulle ha neste måltid utpå formiddagen, ville hun ikke ha flaske. Hun suget på begge brystene i ca. en time, men hadde bare fått i seg 70 gram. (Har fått tak i en babyvekt og veide før og etter måltidet.) Vi prøvde deretter å få i henne litt melk ved hjelp av sprøyte, men det var også ganske mislykket. Ved neste måltid var det fortsatt flaskenekt. Hun fikk i seg 30 gram fra puppen. Så sovnet hun. Har nå pumpet ut resten, 30 ml.

Jeg har fått et problem til. I går kveld oppdaget jeg plutselig at det venstre brystet var ganske hardt mellom 11.55 og 12.20 (hvis man tenker seg brystet som en urskive.) Kan det være tlstoppede melkekjertler? Det er ømt også. Var ikke så ømt til å begynne med, men har blitt det etter hvert. Har prøvd å massere og la henne suge mye på det brystet i ulike stillinger uten ønskelig resultat. Det eneste resultatet er at hun har suget på meg en blemme som det kan gå hull på når som helst. Hva gjør man med et slikt bryst? Er så redd for å få brystbetennelse i det. Tror dette er slutten for det venstre brystet mitt med tanke på amming.

Men hva med barnet? Nå sover hun, men når hun våkner? Får håpe hun er så sulten at hun tar flasken. Så kan jeg prøve litt hyppig amming på det friske brystet etter det.....hvis jeg orker.

Har du prøvd å massere kulene og evt bruke "melkebevegelser" når du legger henne til og hun begynner å suge? Kan hende det løsner lettere om du hjelper til....Uansett så må du ha lykke til!!! Ikke lett dette....Jeg sper også på med mme innimellom når puppen ikke er nok for frøkna mi, vi er ikke dårligere mødre av den grunn!

Annonse

Takk for rådene Attpåklatten og tonetroll2. Prøvde begge deler i morges uten at det hjalp. Ammet henne nå i sted med ammepute i tvillingstilling. Da hadde jeg begge hendene fri til å massere med melkebevegelser, og det gjorde sitt til at det løsnet litt. Ser nå frem til neste amming så jeg kan prøve å få løsnet det opp enda litt mer. Fikk i henne en flaske med 120 ml MME litt tidligere. Hun lå og sov og våknet litt. Tok henne opp mens hun ennå var litt "i svime." Da tok hun hele flasken og sovnet igjen. Nå ligger hun i babygymmen sin og prater høylytt og koser seg. Har ikke noe håp om å få i henne flere flasker i dag, men skal tilby brystet hyppig og lurer på om jeg skal la henne få smake på litt grøt. Har hørt om andre som har begynt med det før babyen er fire måneder.

Vi har også gitt bare laske ved noen måltider, men det blir mer og mer problematisk å få henne til å ta flasken. Hun elsker puppen, men har visst ikke forstått at puppen er mat og ikke bare kos. Det er så enkelt for ammespesialister å si at det bare er å melke ut resten og gi det på annen måte.Ikke lett når andre måter ikke fungerer.

Er glad for innlegget ditt. Det er en trøst å se at det også er andre barn som sovner.

Ja...høres ut som om du har gjort alt det beste en mor kan gjøre Pregnanta. Har ikke noen veldig gode råd, men vet at kona til broren min var usikker på ammingen og om barnet fikk i seg nok melk på sin første mann. det resulterte i at hun begynte å pumpe seg med elektrisk pumpe og gi barnet fra flaske. Også om natten satt hun og pumpet seg og fyllte over på flasker. Når hun la til brystet ble barnet bare frustrert og utålmodig fordi det syntes det var lettere å drikke av flasken. Da hun fikk sitt andre barn, bestemte hun seg for å aldri mer pumpe seg. Heller ikke trekke i tvil om puppen virkelig produserte melk. Det resulterte i at ammingen denne gangen gikk helt greit!

Men...ja, ikke vet jeg. Det viktigste må vel være at mor og barn trives. Og at matsituasjonen blir en kosestund for begge. Om det så er pupp eller flaske.

Personlig synes jeg at det er koseligst å amme liggende i sideleie på sengen, med barnet liggende på siden inntil meg. Så pakker vi dyna rundt oss. Sitter jeg i sofaen på stua og ammer, blir Stefan oftere frustrert eller svelger luft og må rapes flere ganger. Spesielt om ettermiddagen.

Vi var veldig i tvil mht å begynne med flaske. De sier jo at faren er at barnet vil foretrekke den fordi det er lettere å suge melk ut av en tåtesmokk. Derfor bør en vente med flaske og narresmokk til ammingen er godt etablert. I vårt tilfelle var det problemer med å få i barnet nok mat helt fra begynnelsen av. Vi forsøkte alt og ventet i det lengste med å presentere flasken, men til slutt hadde vi ikke noe valg. Vi måtte få i henne mat. Fortsatte m flaske morgen og kveld for å sikre at hun i hvert fall fikk to skikkelige måltider. Men det virker jo som om vesla er kvalitetsbevisst. Hun foretrekker brystet fremfor flasken!! Og det er jo fint, i hvert fall så lenge det er melk i puppen.

I kveld har hun suget ganske bra, og jeg tror hun har fått i seg litt fra de slappe brystene mine. Det harde, ømme partiet er nesten borte :-), og tilværelsen ser med ett mye lysere ut. (Jeg var ganske nedfor da jeg skrev det første innlegget!) Vi har dessuten presentert risgrøt i kveld. Blandet ut 1 ts i litt MME til tynn velling. Hun spiste ca 20 ml. Gren ikke på nesen, og snudde seg heller ikke bort. Det er vel et godt tegn!

Jeg trives med ammingen når den fungerer, men til nå har det vært mye slit. Har aldri vært så nær ved å gi opp som denne gangen, men nå skal jeg i hvert fall prøve litt mer og se hvordan det går.

Har forresten funnet ut at når barnet er tre måneder, bør man helst amme i stummende mørke. (Vanskelig å få til.) Når hun ikke sovner ved puppen, er hun mest opptatt av å se seg omkring....

Takk for all støtte, jenter! Dette er en fin måte å få luftet problemer på. Tror ikke det er slutt på mine problemer her, men jeg kan i hvert fall gå til sengs og vite at den lille har fått i seg mat i dag og at brystet mitt er nesten bra igjen.

Kan trøste deg med at min eldste datter som snart er 16 år, ble fullammet til hun var 3-4 mnd. Hun var en liten og nett jente, som ikke følgte kurven til helsesøsteren.

Den gang bodde jeg i Nordnorge og var venninne med helsesøstra:-).

Vi var enige i min pupp ikke var bra nok, og jeg begynnte med grøt og mme. Sluttet rett og slett og amme.

De andre 2 er fullammet i 6mnd og 8 mnd. Men den eldste jente har vært den friskeste av dem alle. Hvis!hun blir syk, så er det som regel bare i en dag.

Så ikke ha dårlig samvittighet... for grøt og mme.

lykke til, og håper du sover godt i natt...

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...